Na het schoonmaken van de keienbak blijkt hij toch veel te hebben geleden. Is nog de vraag of het zich loont om hem te restaureren. Bij Sassen kost een nieuwe echter tegen de € 200,—. Ik zag echter op de beurs dat er ook kunststof exemplaren zijn. Wie heeft hier ervaring mee? Heeft iemand idee wat deze kosten? Dan kan ik bepalen of het de moeite waard is om hem toch te restaureren.
Groetjes,
Martin
Hallo Martin,
Ik zit tmet hetzelfde dilemma, maar ook met een slecht gevulde portemonnee. Het gaat echter om een niet dragend deel van de auto, en dat bied misschien nog reparaite perspectieven Afhankelijk van de rottigheid natuurlijk. In mijn geval zijn de hoeken volledig door, en de opstaande randjes zijn ook niet echt best meer. Ik denk ervoer om de keienbak eruit te halen ( ook een aardig klusje) en de gaten te dichten met plamuur, de zaak met owatrol na te behandelen en vervolgens de buitenkant strak te maken en te spuiten. Wellicht met toevoeging vanw at ontwateringsgaten.
Echter, de originaliteit gaat zo wel een beetje verloren. Dat hoeft op zich vind ik geen probleem te zijn, als ik op deze manier weer een strakke keienbak kan maken.
Ander alternatief is ook een oude bekende, het ervoerheen popnagelen van een nieuw stukje blik. Nadeel blijft dan dat de rottigheid uit beeld is, maar wel doorrot op je nieuwe stukje blikwerk.
Een nieuwe keienbak kan altijd, het is maar wat je er voor over kunt hebben, en of je staat op originaliteit of niet. Een leuke discussie die ik vanmiddag had met de taxateur van mijn dame. Aangezien mijn DS welliswaar overgespoten is, maar van binnen nog vrijwel origineel is, blijken de “gebruikerssporen” oftwel de roestblazen en gaten in de keienbak geen probleem voor een waarde indicatie. Reapareren van de keienbak, en het maakt niet echt uit hoe of wat, is wel aan te bevelen in mijn geval, maar omdat het toch niet dragend is, en het plaatwerk nog uit 73 stamt, was reparaite met plyester of inlassen plaatwerk ook prima…..
Jammer dat ik eerst de techniek op orde wil hebben..
Succes met kiezeñ!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb er een van chyparse dacht ik.. Heeft mn spuiter erop gezet. Past prima maar ik weet geen prijs.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik ken het probleem ook. Drie jaar terug heb ik de hoeken van de keienbak vol pur (!) gespoten, afgesneden, afgekit met 3m carrosseriekit en bijgeschilderd. Het begint nu pas weer te werken. Deze winter zoek ik een polyester exemplaar. Ik vind het zonde om dure plamuur, grondverf, lak en blanke lak te spenderen aan een dichtgefrot exemplaar. Duurzaam dichtlassen kan ook. Toch ben ik dan bang dat de lasnaden gaan werken. De keienbak is een kwetsbaar ding, zeker onder zo’n naar de grond zakkende snoek. Voor een concoursauto zou ik een origineel exemplaar zoeken, voor mijn dagelijkse DSuper prefereer ik de kunststof bak.
Overigens is kunststof ‘plaatwerk’ aan de bovenkant van de auto af te raden: door invloed van sterke zon springt het uit z’n vorm.
Ikzelf heb een polyester exemplaar, ook de zijbordjes heb ik in deze kunsstof.
In mijn ogen een zeer goede oplossing! Geen of weinig onderhoud en als er beschadigingen zijn kunnen ze ook relatief snel hersteld worden.
Ik heb de binnezijde zwart gespoten voor de montage, en het geheel met enkele extra bouten vanstgemaakt. (vooral aan de zijbordjes)
Ik moet niet wakkerliggen van roest en blazen onder de lak!
Maar idd. niet origineel… maar daar lig ik evenmin wakker van! hehe
Keienvanger heb ik 150€ betaald, de zijbordjes 30 ‘t stuk.
Vikingo,
Bedankt voor de prijsopgave. Dit zet me aan het denken, je hebt er inderdaad nooit geen omkijken meer naar. En hij zal inderdaad simpeler te repareren zijn na een kennismaking met een trottoirband of varkensruggetje.
De beschadigingen aan mijn oude keienbak zijn niet van roest alleen.
Groetjes
Martin
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kunststof plaatwerk, aan de bovenkant van de DS, dat door de zon uit zijn vorm raakt? Wat een onzin zeg… Je weet toch wel dat citroen bij de DS pionierde met kunststof? Denk maar even aan het polyesther dak. Springt dat ook uit de vorm? Je mag wel een oordeel hebben over kunststof plaatwerk, maar als je er zelf al jaren mee rondrijdt, is je oordeel misschien iets genuanceerder?
Groeten,
Dago Langen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Oké enige nuancering is op zijn plaats.
Zelf heb ik geen ervaring met niet origineel kunststof op een DS. Wel heb ik een jaar of vijf met een polyesther voorscherm op een Mercedes Ponton rondgereden. Pasvorm slecht, naden bij deur en motorkap niet echt super en niet echt strak te krijgen. Wat mij betreft geen aanrader dus, al sprong het niet uit z’n vorm. (met 24 bouten a la Benz-Gründlichkeit gemonteerd).
Van anderen hoorde ik dat DS-Plaatwerk uit z’n vorm springt bij hitte. En omdat ik daarmee zelf geen ervaring heb, blijft het borrelpraat. Toch kan ik het me wel voorstellen. Een DS scherm hangt aan slechts drie punten. Het dak, dat losgeschroefd zijn meerdere moet erkennen aan een natte vaatdoek wat stevigheid betreft zit om de vijftien centimeter voor en opzij vastgeschroefd.
Toch ga ik de keienbak vervangen voor een polyesther exemplaar.
En je hebt gelijk dat echte ervaring vele malen waardevoller is dat mijn ‘van horen zeggen’ verhaal.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
No hard feelings…
Citroen!
Awel,
als het meezit morgen ff een “nieuwe” gebruikte goede keienbak scoren…
Mocht ie niet passen, zet ik um hier wel weer in de aanbieding….
Alleen jammer dat met de montage van een neiuwe keienbak de hydrauliek probleempjes nog niet opgelost zijn…..
Afijnn, eerst morgen amar eens afwacht..
Ik hoop dat de zijschotjes er ook bij zitten, want die zijn ook aardig krokant bij de mijne….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Zo, de “nieuwe” keienbak is er
Weet nu ook waarom ik een nieuwe nodig heb.. de vorige eigenaar heeft bij de restauratie “vergeten” dat er van origine wel afwateringsgaten inzitten links en rechts…..
En als je die dicht plamuurt, loop je vanzelf het risico dat de afwateringsgaten opeens zonder waarschuwing in mega uitvoering uit de keienbak vallen….
Strak maken, schuren, laagje verf erop…. moet lukken…..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat heb je betaald als ik vragen mag?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi joris,
Wat weer een onbescheiden vraag
Het ding stond, met deukjes geadverteerd, voor 125 pleuri op marktplaats, maaar voor 110 mocht ik um snel ophalen. In woerden…..
Dus, de “korting” ben ik aan brandstofkostenvoor het halen sowieso kwijt.
Maar, gezien de staat van het plaatwerk ben ik wle tevreden met de koop. Helaas, door een knikje in het voorste deel mist het geheel wat stevigheid, maar dat kan ik wel weer goed krijgen denk ik. Verder weinig mis mee, de in het oog vallende plaatsen zijn perfect, alleen wat vliegroest hier en daar. Dus opschuren, spuitplamuur en dan eens kritisch kijken waar nog bijgwerkt moet gaan worden.
BTW, heb jij nog enige ideeën mbt mijn zagende motor/afstelling injectie versus de hal automaat?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zie de Zagende Motor topic…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>