Eindelijk is het dus gelukt om een BX te kopen. Deze is het geworden. Betere pics volgen nog maar momenteel staat hij hier nog op de parking want hij moet nog gekeurd, ingeschreven en verzekerd worden.
Nu reed ik er gisteren mee naar huis en na een kilometer of 2 begon het lampje van de benzinetank te knipperen en gelijktijdig begon de motor wat te haperen. Enkele kilometers verder dus gestopt om te tanken en goed opgevuld met 98 van de Shell. Hierna was hij nog een beetje aan het sputteren maar ik moest nog maar 2 kilometer rijden.
Vandaag dus alles eens grondig nagekeken terwijl het licht was en ook alle vloeistofniveau’s gecheckt.
Zoals aangegeven in de handleiding heb ik de motorolie gecontroleerd met een koude motor en toen stond het niveau tussen de twee streepjes in op de peilstok dus dat zou goed moeten zijn. Ook bij het aanzetten van het contact stond het pijltje op het dash tussen de 2 streepjes in. Vervolgens de motor aangezet en na even te draaien zakt het pijltje terug naar het eerste streepje, dus bijna kritiek niveau.
Is dit normaal of duidt dit op een probleem? Om naar de garage te geraken moet ik wel een 10 tot 15 kilometer rijden en dat doe ik dan wel het liefste met voldoende olie(druk) in de motor. Gisteren heb ik maar een 7 km gereden dus dat was nu ook niet de grootste afstand.
Verder ziet de auto er best wel goed uit. De voorbanden zullen wss vervangen moeten worden, de remmen moeten wel eens flink nagekeken worden maar voor zo ver ik kan zien is hij zo goed als volledig roestvrij. De leidingen onderaan zien er nog oke uit. Buiten hier en daar wat spinnenwebben maar dat is opkuisen en die zijn ook weg. Een goede poetsbeurt kan hij ook nog wel gebruiken.
dat de oliepeil meter na een paar seconden terug valt naar nul dat hoort zo, hij meet het oliepeil voor het starten en geraakt dan buiten werking want als de motor draait kun je geen oliepeil meer meten.
met de peilstok meet je ook altijd met stilstaande motor, dit is eigenlijk hetzelfde.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
nog gefeliciteerd en heel veel plezier met de bx trouwens.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Fantastisch, dan kan ik morgen naar de garage om alles in orde te laten brengen voor de keuring en binnenkort rondtoeren in mijn bx!
Wat een prachtig mooie BX Image!! Van harte met de aankoop ervan en welkom op dit forum.
Wat betreft de benzine: indien het een benzinemotor met injectie is, zou ik nooit 98 tanken. Het gaat hier waarschijnlijk om een Franse wagen, of is de Image ook in België geleverd? Voor zover ik kan nagaan, zou daar altijd 95 in moeten.
Succes met de keuring en verzekering, en we wachten met spanning op meer foto’s.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Hij is van de eerste eigenaar en van een garage in Dendermonde (België) en het is geen injectie maar een motor met carburateur. Ik had al gelezen dat sommige met 95 overweg kunnen maar dat andere motoren minstens 98 lusten dus heb ik er 98 ingedaan. Beter kan toch geen kwaad of wel?
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nee, kan geen kwaad. 98 is voor álle motoren geschikt, ook injectiemotoren.
Veel plezier met je BX en welkom hier!
98 is niet zozeer beter dan 95 maar simpelweg van een hoger octaangehalte.
Vroeger werd er nog wel eens getipt om 98 te tanken omdat dat nog loodhoudende benzine was, en “euro”(95) al loodvrij.
Nu is het eigenlijk alleen nodig als je motor echt voor/van 98 afhankelijk is (tegen pingelen).
Ik ken je motor niet persoonlijk, maar ik vermoed dat 98 niet echt toegevoegde waarde gaat bieden, en je dus beter geld kunt besparen door 95 te tanken. 16V is geloof ik wel afhankelijk van 98?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
16v mk1 is 98.
Maar op 98 zou je auto iets zuiniger kunnen lopen. Een hele rekensom zou dan moeten uitwijzen dan 98 iets goedkoper is.
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 09-12-2009
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gefeliciteerd met de BX, hij is echt heel mooi!
Bedankt voor alle toffe reacties. Of hij echt zo mooi is zal ik zien als ik de rekening krijg .
Zonet heb ik hem naar de garage gebracht en begin volgende week gaan ze alles nakijken voor de keuring en ook alles vervangen wat nodig is.
Later ga ik er zeker zelf wat aan sleutelen maar nu wil ik gewoon dat hij technisch volledig in orde wordt gebracht door de garage. Het zal dan wel wat kosten maar het zijn mensen die hun vak nog kennen dus ik heb er wel vertrouwen in dat alles goed zal gebeuren.
Van morgen telefoon gehad van de garage en momenteel staat de teller op een kleine 1000 euro . Het probleem met de motor die wat raar doet als hij warm is is er nog steeds dus eerst worden de bougies nog vervangen en dan gingen ze nog zien of het probleem er nog steeds is en anders zal er nog wat bijkomen om de carburateur op te lappen of te vervangen.
Distributie riem wordt voorlopig nog niet vervangen want dat kostte blijkbaar nogal veel in vergelijking met de bedragen die ik hier zie passeren dus die ga ik wss zelf vervangen als ze terug is van de garage.
Het probleem met de wegligging was te wijten aan de veerbollen vooraan dus die zijn ook vervangen en ik hoop dat het zwakke remmen hiermee ook opgelost is. Er is ook een groot onderhoud gedaan al weet ik nog niet juist wat dat allemaal inhoud maar dat zal ik wel zien als ik de rekening voorgeschoteld krijg.
Het kost me wat maar ik zal echt super content zijn als ze terug super rijdt!
Sinds vrijdag heb ik dus mijn bx. uiteindelijk heb ik in de garage nog een 900 euro betaald. De belangrijkste zaken die vervangen zijn:
- Groot onderhoud
- Bougie’s vervangen
- Rotor kap (hierdoor kwam het inhouden van de motor als die warm stond)
- Voorveerbollen
- 2 nieuwe Michelin’s
In totaal is de factuur een vol A4-tje maar ik hier niet alles overtypen .
Wat moet er nog gebeuren? De distributieriem en de keerringen aan de versnellingsbak. Ik ga eens kijken hoe moeilijk het is om dit te doen en anders ga ik wss eens een afspraak maken bij Hegru. Dat is maar een goeie 100 km van hier en dan is het wss nog wel wat goedkoper als bij de garage hier. Ze hadden mij gebeld omdat ik wel gevraagd had deze te vervangen en dat zou iets van een 300 à 400 euro kosten, enkel voor de riem + waterpomp dus hebben we hier even met gewacht.
De keerringen moeten vervangen worden omdat er een klein lekje is maar dat was niet echt superdringend zeiden ze.
Als het weer wat beter is ga ik haar helemaal opfrissen maar momenteel wacht ik hier nog even mee tot die sneeuw weg is en de pics volgen dan wel.
Vrijdagavond heb ik al direct kunnen kennismaken met de charme van een auto van bijna 20 jaar. Ik wou vertrekken maar mijn deur ging blijkbaar niet open. Eens goed geduwd en getrokken en uiteindelijk toch binnen geraakt. vervolgens ging ze niet meer dicht, dus eerst gestart, verwarming aan, ruiten afkrabben en de deur wat proberen dichthouden. Dan toch die deur min of meer dicht gekregen en weg.
Zaterdagavond ergens naartoe gereden, vandaar een paar uur later een korte rit gemaakt en vervolgens wou ik daar terug vertrekken maar zij wou niet meer. De batterij is het niet want de startmotor gaat goed rond (zelfs eens bijna 10 seconden geprobeerd). Dus te voet terug en enkele uren later nog eens geprobeerd en geen enkel probleem, van de eerste keer kunnen starten.
Volgens mij komt dit dus door de combinatie van de carburateur en de koude op dit moment maar als iemand een oplossing of een duidelijke oorzaak weet? Een vriend van mij had dit vroeger ook met zijn moto maar wist niet waaraan het lag.
Uiteindelijk, buiten het feit dat ze een zuipschuit is maar dat neem ik er met plezier bij, is ze echt fantastisch !
Zo te lezen is er nog het een en ander aan te gebeuren, maar het is mooi om te lezen dat je blij bent met de BX. De mensen hier die al jaren BX rijden (waaronder ikzelf) herkennen dat gevoel maar al te goed.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Distributieriem heb ik ook bij Hegru laten doen. Inclusief spanners en waterpomp was ik 225,- euro kwijt denk.
Als je er dan toch bent, misschien eens over een nieuwe octopus nadenken (190,- euro). Is de ‘investering’ waar ik tot nu toe het meeste plezier van heb gehad, eindelijk gymnastieken zonder elke keer een kans op lekkage
Dit weekend de buitenkant (bijna volledig) gepoetst met flink wat leuke producten en het resultaat mag er zeker wezen. Na 19 jaar zijn er natuurlijk wel al wat gebruikssporen te zien die zelfs met een flinke poetsbeurt niet weg te werken zijn maar ze staat hier al terug vrolijk te blinken en in het voorjaar zullen we de zwaardere beschadigingen wel eens grondig aanpakken.
Zoals eerder dus beloofd zijn er nu dus ook foto’s!
Hier is ze nog niet gewassen
En hier wel
De witte vlek vooraan op de motorkap is dus een beschadiging tot op de blanke lak.
Het startprobleem is ondertussen ook opgelost. Ik moest gewoon mijn handleiding wat beter lezen. Blijkbaar moet je als de motor even gedraaid heeft en je wil terug starten de gaspedaal zachtjes induwen en dit +/- 30 seconden zo houden, vervolgens het gaspedaal ingedrukt houden en starten. Hier had ik nog nooit van gehoord maar nu start ze dus altijd.
Dit weekend ook de lampjes in het dashboard vervangen. In het begin wat liggen sukkelen omdat ik eerst en vooral niet wist hoe ik mijn stuur eraf moest krijgen en dat heb ik dus ook maar laten zitten en toen moest ik op zoek naar vleugelmoeren om mijn dash los te krijgen. Het heeft even geduurd eer ik ze gevonden had maar dat is dan toch gelukt. Tegelijkertijd ook de 2 lampjes aan de draaiknoppen voor de ventilatie vervangen. Werkt nu allemaal terug.
Het enige wat me nog wat stoort is dat de linkerkant van mijn instrumentenpaneel minder fel is als de rechterkant, hier moet ik nog eens naar kijken.
Ondertussen begint mijn gereedschapscollectie ook uit te breiden. Ik heb nu een gereedschapskar staan welke al half gevuld is en ook assteunen en en een garagekrik zijn al aangeschaft (en natuurlijk een berg kuisproducten ).