1 van de 2
 1 2 Volgende > 

DS 21 H rijder stelt zich voor
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 323

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 25 januari 2010 01:36 AM

Na 16 maanden anoniem meelezen, genieten van de forum verhalen en opzoeken van handige DS klus tips, is het meer dan tijd om mezelf eens voor te stellen en actief aan het DS forum bij te gaan dragen.

Ik ben Erwin ook bekend als “Hydro” en mijn franse liefde heet Ange, uiteraard op zijn Frans uitgesproken. Sinds iets meer dan een jaar ben ik namelijk de trotse eigenaar van een DS 21 Hydraulique uit december 1967. Een godin dus met nieuwe neus en tweede dashboard. Haar buitenzijde is Gris Palladium (AC 108b) en het interieur lichtblauwe stof met werkje (Helenca Bleu achtig), een erg mooie combinatie, waar ik een jaar geleden verliefd op werd. Ze is geen Pallas, wel heeft ze de deurpanelen met kunstleer bovenkant en de brede sierstrippen buiten overgenomen van een Pallas, wat haar goed staat. Ze rijdt op LPG om schoon en vrij goedkoop (1:9 op LPG) te rijden.

Ze is mijn eerste auto, want ik heb nooit echt een auto nodig gehad. En ik vond dat als ik er auto kocht het dan ook echt iets bijzonders moest zijn; een goede gelegenheid om mijn oude droom waar te maken om eens in een DS te rijden. En dat bevalt goed. Ik gebruik haar voor recreatieve tochtjes en wil met haar mee op vakantie gaan. Wel besteed ik tot nu toe twee tot drie keer zoveel tijd aan sleutelen dan dat ik echt met haar aan het rijden ben. Maar het sleutelen is ook leuk en interessant. Wat dat betreft heb ik er wel een hobby bij gekocht, dat had ik mij vooraf maar deels gerealiseerd. En de hoop en verwachting is dat sleutelwerk wel wat zal verminderen als alle essentiële onderdelen naar tevredenheid zijn opgeknapt. Ik kocht haar in vrij behoorlijke staat, maar zoals meestal (begrijp ik uit de andere verhalen), blijkt er toch vaak heel wat aan de hand te zijn. Gelukkig heeft ze me nooit echt in de steek gelaten en als het er op aan kwam dan doet ze het gewoon.

In grote lijnen is er het volgende aan gedaan, veelal met dank aan tips uit het DS forum en artikelen van de DS club:
•  Remlichten weer werkend: schakelaar bij pedaal bleek niet goed afgesteld en massa contact van een van de lichten achter bleek slecht;
•  Kofferbak ontroest, dicht gemaakt en opnieuw geverfd;
•  Trekhaak beugel ontroest en geverfd;
•  Raam links voor afgesteld en raamgeleider vernieuwd om fluiten en tocht tegen te gaan (nog niet helemaal tevreden);
•  Binnenspiegel weer goed werkend (toch fijn zo’n werkende anti-verblindings stand);
•  Ruitensproeier ontstopt: het hand pompje bleek vol met ingedroogde restjes ruitensproeier vloeistof te zitten die de sproeiers steeds verstopten;
•  Parkeerrem blokken rechts vervangen (links moet nog; bediening was in begin flink wennen en ik heb dus paar keer met aangetrokken handrem gereden…);
•  Nieuwe (tweedehands) losse knipper automaat, de oude hield er mee op;
•  Laswerk laten doen: kokerbalk bodem links vervangen, stukjes kokerbalk bodem rechts, aansluiting C-stijlen op hoedenplank L+R;
•  Hoofd kabelboom en startmotor kabel vervangen. Dat bleek hard nodig, bedrading was erg slecht en nu werkt alles weer, wat een genoegen. De permanente plus draad van de binnenverlichting en het klokje was bijvoorbeeld deels verbrokkeld en verdwenen zodat die niet meer werkten. Het vervangen was een flinke klus waar ik eerst tegenop zag, maar het heeft me ook het vertrouwen gegeven dit soort klussen aan te kunnen;
•  Holle chassis delen, de binnen en onderkant van de deuren en de bodem in de Waxoyl gezet, vaak eerst voorbehandeld met Fertan;
•  Voor en achter schermen aan binnenkant ontroest en geverfd: lastige roest plekken eerst Owatrol puur, dan eerste laag Tencoferro met 30% Owatrol en tweede laag Tencoferro puur. Lastige plekken waar ik met verven niet goed bij kon: Waxoyl;
•  Binnenzijde wielkasten voor en achter: Waxoyl en vervolgens Waxoyl underbody coat zwart;
•  Messing pijpje van benzine toevoer in Weber carburateur vastgezet met Loctite 648. Erg belangrijk tegen brand, zie ook La Bombe # 294;
•  123-ignition geïnstalleerd.

Nog te doen (belangrijkste klussen):
•  Opsporen en verhelpen van frequent aanslaan hoge druk regelaar;
•  Schutbord aan dashboardzijde verven en isolatie materiaal opnieuw plakken;
•  Opknappen dashboard;
•  Dakrand aan binnenkant ontroesten en verven.

En tenslotte nog twee mooie foto’s (met dank aan Thisbe) van mijn godin.

Met hartelijke DS groeten,
Hydro

Afbeelding Bijlagen
mijn DS - Kamperland - aug 2009 sml.jpgMijn DS - Interieur - aug 2009 sml.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 25 januari 2010 08:55 AM
  [ # 1 ]

Mooi verhaal, hoor, uitgebreid genoeg!

Je leest 16 maanden mee, net zolang als je de auto hebt, dus?

knuffel

Profiel  

robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 831

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 25 januari 2010 09:00 AM
  [ # 2 ]

welkom, veel plezier in de toekomst met je nieuwe hobby.
Klusje voor op je lijst : kokerbalk bekleding plakken cheese

Profiel  

pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1234

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 25 januari 2010 08:31 PM
  [ # 3 ]

Welkom, je verhaal komt mij bekend voor.
Ik heb mezelf eerst ook ingelezen hier. Wink
Mooie auto met een mooi dashboard.
Veel succes met de auto en het frequent aanslaan was bij mij een lek stuurhuis.

Peter.

Profiel  

DS rijder
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 388

- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
Gepost: 25 januari 2010 09:40 PM
  [ # 4 ]

Hallo Erwin
Je bent in het bezit van een mooie dame Smile en lekker bezig met je nieuwe hobby trouwens welkom op het forum en veel zwevende kilometers met madam salut

Profiel  

Hydro
> 300 berichten
RankRankRank

- ID/DS DS 21 5 bvh
Gepost: 25 januari 2010 10:26 PM
  [ # 5 ]

Dank voor jullie warme welkomst woorden.

@ Vlietmansje:
Ik heb haar nu 13 maanden (en ben nu 6000 km verder). Voor de aanschaf heb ik de eerste drie maanden dit forum doorgespit om mij te oriënteren en vooral aankoop tips gelezen en verhalen over of het nu wel of niet verstandig is om een DS te kopen.

@ Robbertkars:
Goed gezien, de kokerbalk bekleding L+R voor is kapot, vooral vanwege reparatie van de kokerbalken. Het is nu inderdaad lelijk. Ik twijfel tussen de oude terug plakken (maar wordt niet echt mooi, vrees ik), of nieuwe kopen (maar ik begrijp dat die moeilijk te vinden is?). Goede suggesties zijn welkom.

@ pavang:
In mijn geval lijkt het stuurhuis iets minder waarschijnlijk als bron voor het frequent aanslaan van de hydrauliek. Maar daarover waarschijnlijk binnenkort meer in een apart topic.

Vanmiddag weer heerlijk gezweefd, maar ook geconcludeerd dat beetje extra geluids isolatie tegen het schutbord geen kwaad zou kunnen om het rijgenoegen verder te vergroten.

Fluïde groeten,

Hydro

Wink

Profiel  

askii
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 274

Gepost: 25 januari 2010 10:58 PM
  [ # 6 ]
Hydro schreef:

Vanmiddag weer heerlijk gezweefd, maar ook geconcludeerd dat beetje extra geluids isolatie tegen het schutbord geen kwaad zou kunnen om het rijgenoegen verder te vergroten.

Zie dat je uit Delft komt..dus óf je was vorige week vast op de presentatie over geluidsisolatie bij regio West, óf je hebt hem helaas juist net gemist Wink Eén van de conclusies daar was ook wel dat aanpakken van het schutbord op zich de bulk van het haalbare effect voor zijn rekening neemt. Maar er is meer mogelijk. Hoe dan ook: vond het een leuk verhaal door Gerald Willemsen als uitgebreidere versie van zijn artikel in LaBombe, een aanrader als je hiermee aan de gang wilt.

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  

Hydro
> 300 berichten
RankRankRank

- ID/DS DS 21 5 bvh
Gepost: 26 januari 2010 12:19 AM
  [ # 7 ]

Ja, ik was ook bij de interessante lezing. Ik maakte de opmerking dat bij mij achter het dashboard de oude isolatie los gekomen was van het schutbord. Het weer vastplakken daarvan als warmte en geluidsisolatie had ik al op mijn klus lijst staan. Maar naar aanleiding van de lezing overweeg ik eerst eerst een laag antidreun materiaal tegen het (hele) schutbord te plaatsen. En daar overheen het oude isolatie materiaal. Ik heb nu namelijk een vrij sterke zware motor dreun en mijn conclusie uit de lezing was dat daarvoor de noise-killer achtige producten vrij goed helpen.

Daarnaast plak ik aan de motorkant misschien een laag radiator isolatie materiaal (van dat schuim met aluminium folie aan één kant) boven de aluminium afscherm plaat. Dit met een tweeledig doel:
  1) vooral warmte overdracht tegengaan van motor en vooral van de koelwaterwaterslang van het LPG systeem die bij mij tegen het schutbord zit;
  2) Allicht helpt het ook wat om doorgifte van vooral hoge tonen naar het schutbord te dempen.

De lezing was inderdaad een nuttige aanvulling op het La Bombe artikel.

Hydro

Wink

Profiel  

Hydro
> 300 berichten
RankRankRank

- ID/DS DS 21 5 bvh
Gepost: 26 januari 2010 12:23 AM
  [ # 8 ]

Ha, ik zie nu net dat zich een hele discussie aan het ontspinnen is onder onder het kopje “Isolatiemateriaal DS”, dus ik zal er in mijn voorstel topic maar over op houden (al blijven goede suggesties welkom) Wink

Hydro

Wink

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10298

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 26 januari 2010 11:16 AM
  [ # 9 ]

Achter het dashbord zit vanaf de fabriek al antidreun-bitumen tegen het schutbord aan, bij de laatste types zeker.

Citroen!

Profiel  

repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 428

Gepost: 26 januari 2010 11:28 AM
  [ # 10 ]

@Hydro: Je hebt het over een ‘vrij sterke zware motordreun’: Als er in het verleden motorsteunen geplaatst zijn die voorzien zijn van rubbers van een verkeerde ‘hardheid’, geeft dit zo’n effect.

Als je overweegt om een extra isolatie achter je dashboard, tegen het schutbord, te plaatsen, let er dan goed op dat je ruitenwissermechanisme vrij (blijft) bewegen!

Profiel  

Hydro
> 300 berichten
RankRankRank

- ID/DS DS 21 5 bvh
Gepost: 27 januari 2010 12:55 AM
  [ # 11 ]

Ik heb mijn foto’s van mijn kabelboom vernieuwingsklus er nog eens bij gehaald en DriverD heeft inderdaad gelijk: achter het dashboard zit ter plaatse van de motor wat bitumen tegen het schutbord, maar echt veel is het niet. Zie foto: onder de ruitenwisser doorvoer en links daarvan zit bitumen, rechts daar van is volgens mij staalplaat zonder bitumen. Ik neem tenminste aan dat bitumen uit 67 niet roest Smile

Zo zag de binnenkant van mijn dashboard er dus uit (rechter kant, met oude kabelboom): veel stof en loshangende isolatie, volgens mij van hetzelfde type dat ook op de dorpels geplakt zit. De oude isolatie heb ik provisorisch terug geplakt omdat ik van plan ben deze zomer het schutbord te verven om beginnende roest te stoppen. En dan moet het oude spul er natuurlijk weer makkelijk af kunnen. Het lijkt me dat het nuttig en effectief is om dan de kale delen ook met anti-dreun materiaal te bekleden.
Foto laat tevens zien dat je een beetje rondom het ruitenwisser mechaniek heen moet plakken, net zoals de originele isolatie.

De schutbord doorvoeren voor de ventilatie L+R heb ik ook al van nieuw rubber voorzien. Op suggestie van Chyparse is dat gedaan met mousserubber waarmee je normaal de afdekplaat aan de onderkant van de instapdorpel afwerkt. Zie tweede foto (doorvoer links). Trucje voor wie dit ook wil doen: plak duct tape met ongeveer de halve breedte op het mousserubber, de andere halve breedte vouw je naar achteren om het hoekje tegen het schutbord. Het rubber zit dan voldoende vast om de plastic ventilatie kanalen weer terug op hun plaats te kunnen duwen.
De kachel doorvoer moet ik nog doen, maar ik geloof dat ik dan speciale (ligarex?) tang nodig heb om de flexibele verbindings mof weer vast te kunnen zetten (net niet te zien op deze foto). 

Over motorsteunen: de rechter motor steun is een klein jaar geleden vervangen, want die was ingezakt (bekend probleem vanwege hete uitlaat). Dat is gedaan door Citroën garage van Beers in Hilversum die vaker aan DSsen sleutelen. Daar heb ik mijn auto ook gekocht. Ik weet niet wat voor motorsteun ze geplaatst hebben, maar vermoedelijk is de motorsteun afkomstig van Chyparse, dus redelijkerwijs zou het goede type motorsteun rechts geplaatst moeten zijn. Hoe situatie links is, weet ik niet, maar ik begrijp dat de linker motorsteun nauwelijks verslijt, dus die zou nog origineel kunnen zijn?

Eerlijk gezegd heb ik ook niet een goed vergelijk hoe het geluid bij andere DSsen is, maar ik vind de motor nu nog beetje irritant lawaaierig rond de 100 km/u (Hydraulique, dus 4 bak). Boven de 120 km/u lijkt het geluid wat minder irritant, maar ja zo hard kun je hier in de buurt niet zo vaak.

Zeker als ik met Ange op vakantie ga, dan wil ik ook km kunnen afleggen en mij niet ergeren aan het motor geluid. Op de bodem liggen al wel dikke (Pallas?) matten en ook nog de originele bitumen laag, dus daar is denk ik niet meer zo veel te winnen. Mogelijk dat motor afstelling het geluid nog wat kan reduceren; werk voor DS speciaal garage.

Afbeelding Bijlagen
R0013348 Dashboard rechts - oude bedrading en schutbord losse bekleding.jpgR0013417 Ventilatiekanaal doorvoer schutbord links.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Hydro

Wink

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10298

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 27 januari 2010 01:04 AM
  [ # 12 ]

Bitumen antidreun-matten doen weinig tot niets aan de randen van een plaat. De massa moet op die plaats zitten waar de plaat de grootste “amplitude” krijgt. Citroën wist dat heel goed en plaatste de bitumen matten altijd midden op een spatbord of deur.
Er zijn motorsteunrubbers van slechte kwaliteit in de handel. Als de rubbers niet van het magazijn van de club komen, zou ik ze nog niet uitsluiten als bron van geluid/trillingen.

Citroen!

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 27 januari 2010 09:02 AM
  [ # 13 ]

Een uitlaat die niet goed in de rubbers hangt kan ook veel dreun veroorzaken!

knuffel

Profiel  

DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 561

Gepost: 27 januari 2010 09:42 PM
  [ # 14 ]

Ik merkte vandaag eigenlijk pas voor het eerst dat mijn DS een stuk rustiger klinkt als ze 135 rijdt ipv 120 km per uur.
Ook als je rond de 100 rijdt is het nog best wel een bak herrie. 90 km is dan al weer een stuk beter. Zelfs beter dan 80.
Maar dat zal ook wel per wagen verschillen.

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  

Hydro
> 300 berichten
RankRankRank

- ID/DS DS 21 5 bvh
Gepost: 27 januari 2010 11:11 PM
  [ # 15 ]
DriverD schreef:

Bitumen antidreun-matten doen weinig tot niets aan de randen van een plaat. De massa moet op die plaats zitten waar de plaat de grootste “amplitude” krijgt. Citroën wist dat heel goed en plaatste de bitumen matten altijd midden op een spatbord of deur.

Helemaal mee eens. Anti-dreun materiaal is het meest effectief op het midden van het “trommel vel”. De randen van de plaat zitten vast en trillen dus ook niet.
Mijn punt was dat de bitumen nu alleen op de uitstulping naar achteren van het schutbord zit (daar waar de motor voor zit, hoe noem je dit deel eigenlijk?). Maar dus niet op bijvoorbeeld het vlakke deel onder en rechts van de ruitenwissermotor. De redenering van DriverD volgende kan Citroën besloten hebben dat die delen te klein (en dus stijver) of te ver weg van de motor (en dus verder weg van de geluidsbron) waren en men het dus niet de moeite vond die delen met bitumen te bekleden.

Ik stel mijn hedendaagse eisen echter wat hoger dan in ‘67, dus dit plaatwerk is ook kandidaat om te bekleden, samen met het deel van het schutbord dat onder het dashboard zit, bijvoorbeeld bij de voeten. Maar deze discussie leidt er wel toe dat ik eerst nog wat beter moet gaan inventariseren waar al bitumen zit en waar anti-dreun materiaal ook echt effectief zal zijn.

Gevoelsmatig komt de motor dreun vooral van voren, van de motor dus, dus uitlaat ophanging lijkt mij minder waarschijnlijke kandidaat. Al kan dit natuurlijk ook zinsbegoocheling zijn omdat je verwacht dat motor geluid ook van voren moet komen Wink
De uitlaat, zoals bijvoorbeeld de dwars demper, hangt in rubbers, dat weet ik zeker. Maar het kan geen kwaad om als ik er weer eens onder lig (met 4 degelijke steunen) nog eens goed naar de uitlaat ophanging te kijken. Want nu je het zegt heeft het uitlaat deel voor de demper wel eens een tik gehad (hobbeltje bij wegrijden als ze nog niet helemaal om hoog is) en zou die uitlaat klem best wel eens tegen de bodem kunnen dreunen. Toch een goede tip dus Vlietmanje!

En motorsteun rubbers moet ik misschien toch ook nog maar een (laten) nazien. Iemand enige suggestie hoe goede of minder goede rubbers te herkennen zijn?

Desalniettemin blijft geluids en warmte isolatie van het schutbord nog steeds op het verlanglijstje staan. Mede omdat het metalen dashbord bij circa dertig graden buiten behoorlijk warm wordt en dan als extra - niet gewenste - kachel gaat werken.

Leuk om te zien dat “mijn” forum beginner topic al zo goed gevolgd wordt en goede en nuttige respons oplevert. Ook weer goed om op te klimmen in de forum ranglijst Wink

Groeten,

Hydro

Wink

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook