Maar voor dat bedrag heb ik wel een auto waarvan ik tegen die tijd van ELK onderdeel de staat van onderhoud weet
Wat ik me afvraag is waarom het laadlampje niet ging branden als de dynamo niet laadt. Het lampje zelf is namelijk niet stuk
Wim,
Disciplus Simplex
C’est vrai Quillame, c’est vrai!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
wimb schreef:Maar voor dat bedrag heb ik wel een auto waarvan ik tegen die tijd van ELK onderdeel de staat van onderhoud weet
Wat ik me afvraag is waarom het laadlampje niet ging branden als de dynamo niet laadt. Het lampje zelf is namelijk niet stuk
Inderdaad vreemd dat het laadlampje niet tijdig ging oplichten…zit er wel een juist type (2W 12V)laadlampje in? Tijdens een college elektrotechniek kan ik me nog herinneren dat het laadlampje een hogere weerstand en daarmee een hoger vermogen heeft dan de rest van de dashboardlampjes.
Dit laadlampje bepaalt de bekrachtigingsstroom, hiermee wordt een voldoende sterk magneetveld opgebouwd om de zelfbekrachtiging in te leiden.
Het lampje brandt wanneer dynamospanning lager is dan de accuspanning.
Het lampje dooft zodra de dynamo het toerental heeft bereikt waarbij de dynamospanning gelijk is aan de accuspanning.
@DSuper, je sais
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Goh, ik heb net in het forum van onze geliefde XM-club ook al zoiets gemeld; zie je wel dat toeval niet bestaat
Ik had inderdaad gevonden in een draadje over een AX dat dat lampje wordt gebruikt om het laden te starten. En vanmiddag gemeten. De accu is tadeloos: na een nacht rust, startte de dame weer. Wel zakte redelijk snel de klemspanning. En bij contact aan, brandt het laadlampje dus niet.
Snel gekeken hoeveel werk het is om de dynamo te wisselen. Eigenlijk net zo’n pokkeklus als lampjes in het dashboard vervangen Voordeel van het dash is wel dat ik dat niet buiten in de sneeuw hoef te doen.
Toutes les malheures du monde
Wim,
Disciplus Simplex
Getverpiellekes: daarnet het dashboard losgehaald en het acculampje gecontroleerd. Leek niet stuk. Verwisseld met andere lampjes: alle goed. Ergo, het zit toch in de dynamo.
Dus zal ik maar een oproep plaatsen onder Gezocht.
Geluk bij een ongeluk: de lampjes van de control unit vervangen. Ik dacht dat er 2 stuk waren, bleken er 4 van de 5 te zijn.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
kon je wel zien of het laadlampje 2W is of staat het er niet op?
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Ik heb vorig jaar alle lampjes vervangen voor het standaard model, 1,2 Watt dus.
Maar het ligt niet aan het lampje. Toch zal ik kijken of ik een 2W op de kop getikt krijg, maar ik heb er een hard hoofd in want het schijnt geen courant model te zijn.
Ohw. Ik zit nog ‘ns je minicollege te lezen. De dynamospanning is gemeten gelijk aan de accuspanning. Ik concludeer daaruit eigenlijk dat de gelijkrichter is overleden.
Wim,
Disciplus Simplex
Ben gisteren bij de garage langs geweest: dat lampje wordt inderdaad gebruikt voor de magnetisatie. Maar het hoeft geen 2W lampje te zijn, de standaard 1,2W is voldoende
Nu wachten op Xsara Coupe (hij heeft nog een dynamo) en beter weer.
Wim,
Disciplus Simplex
Maar nu kun je dus effe niet rijden?
Is ook geen weer om te fietsen, brrrr, sterkte!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Nee, Ik ben veroordeeld tot het publieke transport door m’n werkgever. Trein en Amsterdamse metro, die dingen zonder verwarming
Wim,
Disciplus Simplex
In de metro is t warm zat in de spits, je kan t condens van de ramen likken
Ouwe mopperkont
Ik warm ‘s ochtends de 53 voor je op
Wim,
Disciplus Simplex
Misschien toch even de bedrading doormeten naar je dynamo. Als je een breukje hebt gaat een nieuwe ook niet werken
Ouwe mopperkont
Ja, dat was ik nog wel van plan want het dashboard zit nog niet in elkaar. Dus als de temperatuur mij niet naar binnen jaagt meet ik de verbinding naar het lampje nog even.
Maar ik geloof niet zo hard in een spontane draadbreuk.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 05-06-2009
- C5 C5 Break V6 Exclusive
Hoi wim hierbij een snelle manier om te testen, neem een stukje draad en maak een verbinding tussen je d+ op je dynamo {is het dunne draadje} en de massa zet het contact aan en het acculampje moet branden is dit niet het geval is de draad naar,of het het lampje kapot.Dat het acculampje niet is gaan branden
komt zeer waarschijnlijk omdat je koolborstels en/of je sleepringen van je dynamo zijn versleten.
Ik weet niet waar je woont maar er zijn revisieberijven die dynamo’s en startmotoren reviseren is mischien een optie.