resetten vering
laatste auto
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 23-09-2008

Gepost: 26 januari 2010 03:27 PM

is het mogelijk om de vering van een xm type 2 te resetten ,zonder gebruik te maken van de uitleesunit die een dealer gebruikt?
mijn xm turbo gaat na een lage accuspanning op “hard” en dat rijdt toch wel een stuk minder comfortabel!

eens een xm, altijd een xm!!

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 26 januari 2010 03:39 PM
  [ # 1 ]

MOet je ff zoeken op “het kastje van malle pietje” Dat kan je zelfs nog zelf maken.
Malle Pietje (http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/leden/778/) woont ook in Den haag dus daar ga je zeker uitkomen Wink

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3249
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 26 januari 2010 04:18 PM
  [ # 2 ]

Ja, resetten werkt even. Als je de diodes plaatst (vind je ook in dat draadje) behoort dat in de stress schieten ook tot het verleden Smile

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
laatste auto
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 23-09-2008

Gepost: 26 januari 2010 04:27 PM
  [ # 3 ]

bedankt voor jullie reacties; ik heb het veringverhaal van malle pietje gevonden maar kan daar niet de extra info uithalen.(daartoe ben ik niet bevoegd oid).
hoe nu verder?
het zou erg fijn zijn als de heer piet even contact met mij zou willen opnemen want als het gaat over diodes etc. wordt het wat ingewikkeld voor mij!!
groet,
fred.

eens een xm, altijd een xm!!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 26 januari 2010 04:45 PM
  [ # 4 ]
wimb schreef:

Ja, resetten werkt even. Als je de diodes plaatst (vind je ook in dat draadje) behoort dat in de stress schieten ook tot het verleden Smile

Met het plaatsen van de diodes in de VC voorkom je niet dat ‘storing 53: ECU powersupply’ optreedt bij het wegvallen van de spanning. Als TS om wat voor reden dan ook af en toe een spanningsdip heeft, zal de VC gewoon die storing krijgen en niet meer de kleppen opensturen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 26 januari 2010 04:47 PM
  [ # 5 ]
laatste auto schreef:

bedankt voor jullie reacties; ik heb het veringverhaal van malle pietje gevonden maar kan daar niet de extra info uithalen.(daartoe ben ik niet bevoegd oid).
hoe nu verder?
het zou erg fijn zijn als de heer piet even contact met mij zou willen opnemen want als het gaat over diodes etc. wordt het wat ingewikkeld voor mij!!
groet,
fred.

Gewoon ff een PB-tje naar malle pietje sturen link

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3249
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 26 januari 2010 06:57 PM
  [ # 6 ]

Brian,

Ik had het juist wel: elke keer dat de spanning er af was geweest, moest ik de VC resetten omdat ik met harde vering reed. Nu met de extra diodes heb ik daar geen last meer van. Vandaar mijn advies.
Ik ben het overigens wel met je eens dat je daarmee geen (terechte) storingsmeldingen voorkomt.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 26 januari 2010 07:41 PM
  [ # 7 ]

Brian heeft het inderdaad juist.
Ik lees wel vaker, dat de diode’s de oplossing zou zijn, maar ze staan in tegenpool parallel over de spoelen die de kleppen bedienen de functie van de diode’s is om de tegen EMK (elektromagnetiche kracht)
te dempen en daardoor de VN05 tegen de spanningspieken, die op kunnen lopen tot +/_ 80 to 100 Volt te beschermen. wat wel een bijkomend gevolg is, dat wanneer je een diode over een elekro gestuurde klep zet, dat deze klep dan een fractie langer open staat dan zonder deze diode. dit verklaard dan ook, waarom de vering harder is wanneer deze diode’s defect zijn terwijl de VN05 nog heel zijn.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3249
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 26 januari 2010 08:50 PM
  [ # 8 ]

Klopt als een zwerende vinger Kees.
Maar blijft overeind dat sinds ik die blusdiodes heb gesoldeerd, ik niet meer hoef te resetten.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 26 januari 2010 09:05 PM
  [ # 9 ]

Dat klopt ook wel, althans het hangt van de fout-code af, wat de VC namelijk ook doet is even door de ventielen “fluiten” net zoals bij de ABS sensoren en afhankelijk van de waarde weet het systeem of alles 100% is.
Zoals je weet, stuur ik mijn ventielen met direct 12V continu aan en om die reden heb ik wel fout-code’s van m’n kleppen.
Groet,
Kees.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3249
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 26 januari 2010 09:17 PM
  [ # 10 ]

Eigenlijk wel interessant welke foutcodes voor de diverse computers urgent zijn en welke niet. Of ben ik nu beroepsgedeformeerd?
Hmmm…. Ik ben me een partijtje off topic bezig whistle

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 26 januari 2010 10:06 PM
  [ # 11 ]

ik denk, dat je dat zelf wel een beetje kunt invullen: alle primaire functie’s die tijdens power-up komen mogen geen fout geven, maar het feit, dat de voedings-spannig weg is geweest, ja dat is een storing, die geen invloed op de functie heeft. Die zit er in, als je de accu los heb gehad of de connector van de VC heb getrokken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook