Hallo drivers. ik heb mij een 2é hands berlingo aangeschaft om mee naar het werk te rijden,lijkt mij een handige wagen, zeker als lichte vracht.Nu heb ik gezien dat er olieverlies is aan de achterkant v.d.motor.Ik zal proberen uit te leggen waar .
Je staat voor de motor,aan de achterkant heb je de uitlaat collector laat ons zeggen dat de meeste links liggende uitlaat nr 1 is dan zie je het olieverlies rond de 4é(cilinder) uitlaat.nu is mijn vraag of dit een veelvoorkomend geval is of zijn er andere bepaalde kenmerken aan deze motor.Of welke oplossingen zijn hier mogelijk.
Berlingo 1.9 diesel
bwj..1999
51 kw
lichte vracht
Alvast aan allen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Komt het niet bij je kleppendeksel vandaan? Anders zou het het eens schoon moeten maken en dan opnieuw kijken, zodoende kun je net iets makkelijker het lek lokaliseren.
Welkom.
Controleer eerst inderdaad maar het kleppendeksel, al ben ik bang dat het daar niet vandaan komt.
Mijn vorige Xantia 1.9D, waar een motor uit een 98er Berlingo in gegaan is, had een lekkage op precies dezelfd plek. Daar zit namelijk een oliekanaal naar de kop, bij het vervangen heb ik ontdekt dat de kopbouten af fabriek, nooit goed aangedraaid zijn.
Ik had het ontdekt door onder de auto te gaan liggen, motor laten draaien en met een lamp te schijnen op de overgang van de kop naar het onderblok. Als de kop echt lek is, dan zul je de olie naar buiten zien sijpelen, of kleine belletjes zien.
Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal eerst eens het kleppendeksel aanspannen en dan zien
@ ZX1.4i om het oliekanaal te vervangen dat je bedoelt hoeveel werk schat je daarvoor en moet er veel gedemonteerd worden.
Alvast bedankt.
Kleppendeksel aanspannen kun je proberen, maar niet te vast, de boutjes draai je namelijk in de lagerkappen van de nokkenas.
Het oliekanaal loopt van het onderblok naar de kop, in de koppakking zit een rubberen afdichting.
Komt er op neer dat de kop eraf moet en een nieuwe koppakking ertussen, is best wel een klusje bij een diesel.
PS: Ik neem aan dat je een XUD9 motor heb en geen DW8?
@ ZX1.4i ik heb vandaag eens deftig gekeken waar ik het olieverlies zag en ik moet je gelijk geven wat betreft je uitleg in verband met het oliekanaal.Nu is mijn vraag of ik eens zou proberen om de kop v.d.motor weer bijtespannen heb dit wel nog niet gecontroleerd want ik weet niet met hoeveel kracht deze mag aangespannen worden.Zal het wel een dezer dagen te weten komen ga mij en vraagbaak aanschaffen.
nogmaals dank.
Waarschijnlijk een 1.9D uit dezelfde serie als het blok dat ik had
Aandraaien van nieuwe kopbouten is 60nm en daarna 2x 120 graden, bij mij was duidelijk alleen de eerste fase van 60nm gedaan, na een kwartslag waren ze los.
Aanspannen heeft geen zin, had ik ook al geprobeerd, ik weet dat het niet verstandig is, maar aangezien ik een koppakking zelf kan doen en het mijn eigen auto was, heb ik het risico genomen. Het bleef net zo hard lekken, sterker nog, het ging harder lekken, tot een liter op 600km, ik kwam er dus niet onderuit om de kop te demonteren voor een nieuwe koppakking.
Een voordeel als je de kop demonteert en wegbrengt om te laten vlakken/controleren, laat dan meteen de wervelkamers nakijken op scheuren en of ze nog goed vastzitten. Dit is de nachtmerrie van elke XUD9 rijder, een wervelkamer die in stukje uitelkaar valt. Het risico bij een Berlingo bestelbus is groter, aangezien deze busjes niet altijd even netjes worden bereden.
@ zx1.4i als ik je goed begrijp is dit olieverlies in het oog te houden en bij verergeren of slechter worden in te grijpen indien nodig.want om deze te herstellen is dit wel een behoorlijke kostprijs denk ik.
Hoi,
kun je mij eventueel info geven over het vervangen van remblokken achteraan kwazi afstelling en dergelijke.Ik ga een complete set vervangen schoenen en pompjes.
Ligt eraan hoe hard het lekt, naarmate de kilometers verstrijken, gaat het harder lekken.
Bij mij was het eerst 1L op de 5000km, 1,5 jaar later 1L op de 3000km, na een half jaar 1L op de 1000km, uiteindelijke moest ik elke tankbeurt 1L bijvullen. Aan materiaal was ik c.a. € 300,- kwijt, dat is incl. nieuwe D-riem, de waterpomp en spanrollen liet ik zitten omdat deze pas 30.000km erop zaten. Bij een garage ben je voor het geheel al snel 600 euro of meer kwijt schat ik, het is een hele dag werk.
Wat de trommelremmen betreft, daar heb ik helaas geen verstand van
Ben een Xantia rijder en die heeft schijfremmen rondom.
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
als je een “super” kit van TRW besteld dan is alles al in mekaar gezet. Bestel je orgineel kun je eerst alle veren inmekaar gaan zetten, ben je dan toch gauw 90 min bezig, met de super kit een klein uurtje…
Eigelijk niet echt spannend bij de berlingo. Wiel er af, trommel er af, 2 veren er af en dan pak je de voering zo er af met veren, dan de leiding los, wielrem cilinder los en weer monteren
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
bedankt voor de reactie’s.Heb vandaag eens kontakt opgenomen met een citroen dealer voor de herstelling betreffende het olieverlies.De kostprijs was 650€ + 150€ voor de distributieriem en spanners.totaal een slordige 800€.
We weten terug voor wat gewerkt.
Wat betreft de remmen heb ik er reeds 1 kant gedemonteerd ik ga nu eerst de rand die ontstaan is op de bord van de trommels wegwerken en de ene kant terug monteren wel eerst langs de dealer gaan om een nieuwe remleiding deze spande zo hard dat ze is gebroken
grts
Je kan zelf redelijk sleutelen lees in, met een beetje hulp van het forum, zou je de koppakking ook zelf kunnen doen
Ok ik ga eens rondneuzen op het forum om te zien naar vervanging van de koppakking of dit zelf wel te doen is.
Als je de D-riem kunt doen of in iedergeval het vertrouwen dat je dat kunt, dan kun je de koppakking ook.
demonteer je dan eveneens de kleppen?