1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Uitvoering uitlaatsysteem 2.1 TD
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9444
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 januari 2010 11:47 PM

Zowel mijn dagelijkse gebruikte XM als de donor-Xm, beide 2.1 TD Break, hebben een origineel uitlaatsysteem, waarbij bij de middelste demper, die dwars eronder hangt, een deel van de uitlaatgassen via een bypass langs de demper worden geleid.
Kan iemand mij vertellen wat het nut hiervan is?

De after-market middendempers (Bosal, Romax e.d.) hebben namelijk deze bypass niet.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 26 januari 2010 11:56 PM
  [ # 1 ]

Als de druk in het uitlaat systeem heel hoog wordt en de prestaties van het blok gaat dwarszitten kunnen deze gassen, ongedempt, zo snel mogelijk de uitlaat uit.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 27 januari 2010 12:17 AM
  [ # 2 ]

En als de druk wat lager is…ook. Heb het ook nooit begrepen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9444
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 januari 2010 12:24 AM
  [ # 3 ]

Er zit geen drukgestuurde klep o.i.d. in de bypass.
Volgens mij zijn uitlaatgassen net mensen en nemen dus de weg van de minste weerstand.
Dat is dus door de bypass, want de demper is extra weerstand.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 27 januari 2010 12:34 AM
  [ # 4 ]

Als je er een beetje op goochelt zie je dat het puur om een wat sportiever geluid te doen is…

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 27 januari 2010 12:36 AM
  [ # 5 ]

idd net mensen. We slopen beide het milieu! Maar ik ben het helemaal met je eens.
Wat ik me kan voorstellen dat je korte drukgolven wel wat kan opvangen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 27 januari 2010 09:27 AM
  [ # 6 ]

Of het is net andersom:
bij lage druk (en weinig geluid) kan het door eht smalle pijpje. Hij hoge druk, en dus meer geluid, zal op een gegeven moment de demper niet meer weerstand hebben dan t smalle pijpje en wordt het alsnog dempt.

Sportief geluid uit een 2.1TD? haha Very Happy

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 27 januari 2010 10:20 AM
  [ # 7 ]

Nou soms…. als je heeeeel goed luistert….. KAN je er een lamborghini in horen..  wel de traktorvariant dat wel Wink

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 27 januari 2010 10:30 AM
  [ # 8 ]

Mwa, als we het nou over de V6 hadden had ik je gelijk gegeven Wink

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9444
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 januari 2010 01:15 PM
  [ # 9 ]

Heb me ondertussen wat verder in deze materie verdiept en gekeken wat de heer Bosal er van vindt.
Zie hiervoor http://www.catalogue.bosal.com/pages/exh_system_list.php?query_nr=2&make=CITROEN&model=XM
En wat blijkt, de middendemper met bypass hoort volgens hem alleen op een V6.

Dus toch geen sportief geluid uit een zelfontbrander, helaas!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
geoarthc35
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2529
Geregistreerd: 02-08-2007

- C35 Hilton XLS
Gepost: 27 januari 2010 01:18 PM
  [ # 10 ]

Ik heb vorig jaar zo’n uitlaat vervangen onder onze XM 2.1td nu zit er een “gewone” op, ik merk eerlijk gezegd geen verschil.

Citroen c32 Hilton XLS

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 27 januari 2010 01:23 PM
  [ # 11 ]
René Jongejan schreef:

Heb me ondertussen wat verder in deze materie verdiept en gekeken wat de heer Bosal er van vindt.
Zie hiervoor http://www.catalogue.bosal.com/pages/exh_system_list.php?query_nr=2&make=CITROEN&model=XM
En wat blijkt, de middendemper met bypass hoort volgens hem alleen op een V6.

Dus toch geen sportief geluid uit een zelfontbrander, helaas!

Ik heb 2 type1’s gehad die beide de bypass hadden. Echter de type2’s ben ik ze niet meer op tegengekomen.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 27 januari 2010 01:25 PM
  [ # 12 ]

Onder mijn type 2 zit ook een ‘bypass’ Dus het is een beetje op zijn citroens, alles door elkaar.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 27 januari 2010 01:26 PM
  [ # 13 ]

Wellicht verschilt het ook per (imitatie)merk. Tis wel weer extra complex om te maken. Ding weglaten scheelt een hoop gezeur Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9444
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 januari 2010 01:32 PM
  [ # 14 ]

De enige gave middendemper, die ik heb liggen, is er één met bypass.
Die gaat dus gewoon onder m’n 2.1 TD.
Stook ‘m eerst op, al doe je daar bij een diesel jaren over.
Lang leve de V6-sound!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 27 januari 2010 01:35 PM
  [ # 15 ]

Over een paar jaar dn maar de 2.7HDI uit de C6 erin doppen dan Very Happy

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook