Xsara Picasso 20000
Onlangs merkte ik een schurend geluid bij mijn achterwielen als ik remde. De garage contstateerde lekkende cilinders en hebben deze vervangen. Tijdens het verwijderen van 1 van de achterwielen (die behoorlijk vast zat) ging de wiellager kapot. Ze moesten flinke klappen geven…..
Nu berekent de garage de schade (een nieuwe wiellager) door aan mij. (130, na protest van mijn vrouw, die de auto ophaalde 100 euro).
Is dit normaal?
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, eigenlijk wel. Jij hebt opdracht gegeven voor het vervangen van de achterremmen en dat die trommel zo vast zat dat er een wiellager zou sneuvelen kan een garagist niet op voorhand weten. De garagist had natuurlijk beter even kunnen bellen dat het tegen zat, maar ja, dit soort dingen kunnen gebeuren bij het uitvoeren van een reparatie. Als er een bout afbreekt en een garagist een uur langer bezig is met een klus moet je dat extra uur ook betalen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ja.
Je kunt vooraf niet voorzien dat het lager kapot gaat en ik vind het normaal dat het door berekend word aan de klant.
Maar ik kom bij de garage om mijn rem te laten repareren, die was kapot, niet mijn wiellager. De garagist slaat mijn lager kapot en ik moet hem betalen?
Als je je dvd speler wegbrengt voor reparatie aan de laser en ze breken tijdens het repareren het laatje af dan accepteer je toch ook niet dat je het laatj moet vervangen op jouw kosten?
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zie nog steeds het probleem niet… Die garagist slaat dat lager toch niet expres stuk?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
pbtew schreef:Maar ik kom bij de garage om mijn rem te laten repareren, die was kapot, niet mijn wiellager. De garagist slaat mijn lager kapot en ik moet hem betalen?
Als je je dvd speler wegbrengt voor reparatie aan de laser en ze breken tijdens het repareren het laatje af dan accepteer je toch ook niet dat je het laatj moet vervangen op jouw kosten?
Als dat laatje zo vast blijkt te zitten dat het bij demontage afbreek wel ja.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik repareer ook regelmatig auto’s voor derden en dan ben ik niet blij met dit soort klanten…
Ik probeer het altijd netjes uit te legen, maar soms kom je er niet doorheen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dit is een reparatie gerelateerd geval. Mocht je voorruit gesneuveld zijn, ik zeg maar wat, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Altijd lastige zaken als je daarmee te maken hebt.
Ik begrijp het punt dat je maakt, maar de oorzaak van die lager was het probleem met die remmen omdat het niet los te krijgen was. Dit is er een pijnlijk gevolg van.
De oorzaak ligt niet (of toch niet in dit geval) bij lompigheid van de dealer.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
ok de strekking is duidelijk! Het is nu eenmaal niet zo prettig als je 400 euro moet aftikken voor een “simpel” herstel van de achterremmen.
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Ik begrijp je frustratie wel.
De vraag is of de garagist het wiel er echt niet af kreeg op een andere manier, met wat kruipolie of zo. Er vanuit gaande dat het echt niet anders ging, is het wel logisch dat je het lager moet betalen, had je het immers zelf gedaan, had het ook hoogstwaarschijnlijk stuk geweest.
Als het niet gerelateerd is aan het te verhelpen probleem, zoals het voorbeeld van de ruit of als je bijvoorbeeld weet dat de lager zeker niet zo vast zat dat die stuk moet om de rem er af te krijgen is het uiteraard wel onterecht. Met opzet zal de garagist het niet stuk slaan, hoop ik toch, maar misschien dat hij/zij door tijdsgebrek wel sneller overgaat tot ‘geweld’ om de rem eraf te krijgen.
Ik zou er zelf ook niet blij mee zijn, maar ondanks mijn slechte ervaring met mijn vorige citroen-garagist, ben ik toch nog geneigd te denken dat het pure pech is, het is ook nooit hard te maken denk ik.
Als je zeker bent dat het ook had gekund als de garagist meer tijd spendeerde, kan je misschien onderhandelen met de garagist, om een deel of alle extra werkuren te laten vallen die het wiellager opleverde, dan heb je zo’n beetje een tussenoplossing. Ik veronderstel dat de extra werkuren niet veel zijn als de rem en het wiel er al af moesten, dus het kost hem/haar niet teveel en beide partijen toch enigzins tevreden lijkt me.
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Ja, ik heb me al berust….
Toch vind ik het niet helemaal correct. De wielen zijn er nota bene vorig jaar afgeweest (nieuwe banden). Zo vast kan het dan toch niet zitten dat je grof geweld moet gebruiken?
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Als je lichtmetalen wielen hebt wel hoor. Ik weet nog dat ik de velgen op mijn Mondeo altijd met een klos hout en een zware hamer moest lostikken. (dat had ik dan ook altijd achterin de wagen liggen voor het geval ik onverhoopt een wiel moest wisselen)
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het lager gaat niet stuk als je een wiel demonteerd. wel als de remtrommel zo vreselijk vastzit dat je de naaf extreem moet belasten om de trommel van die naaf los te krijgen. Dat de wielen er vorig jaar af geweest zijn heeft werkelijk helemaal niets te maken met hetgeen er nu gebeurt is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste