Roest bij felsranden dorpels - inmiddels onder garantie opgelost
Ceeeendje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 06-01-2007

- C1 Séduction 5 drs
Gepost: 20 november 2009 07:53 PM

Dankzij een bericht op het CityBug-forum heb ik onlangs de voorportierrubbers bij de dorpels losgetrokken (nouja, stelt niks voor, het is meer een soort optillen, je duwt ze er eenvoudig weer in).
Door de wijze van produceren (auto wordt bij de dorpels vastgepakt, terwijl-ie door de lakstraat gaat) ontbreekt er bij de dorpels over een aantal centimeters een voldoende hoeveelheid lak.
Dit gemis wordt (zal inmiddels wel verleden tijd zijn) verderop in de productie niet ‘nachgebessert’.
Nou weten we dat redelijk veel (tenminste, die indruk krijg ik via dit + het CityBug-forum) van onze wagentjes niet geheel ‘waterproof’ zijn. Bij mijn C1’tje komt het water gelukkig niet via de portierrubbers naarbinnen, maar onder de portierrubbers is het wel nat.
En da’s geen gelukkige combinatie met het slecht afgewerkte stukje dorpel.
Resultaat: roestvorming op de felsranden van de dorpels met goede doorgroeimogelijkheid - heel sneaky onder de portierrubbers. Geen goed idee om het zo te laten - er komt een dag en je ziet C1’tjes met een soort van ‘Astra-effect’ (O*** Astra F, 1e serie, veel exemplaren hadden door onvoldoende roestprotectie wegrottende achterspatborden).
Heb dit gemeld bij mijn Citroën-garage (Veldma Groningen); er zijn foto’s gemaakt, en Citroën NL heeft volledige coulance verleend (m.i. is dit gewoon een garantiegeval, immers 3 jaar lakgarantie, en anders op basis van de verlengde garantie die ik had bijgekocht.)
Heb het wagentje net weer terug, neem aan dat het nu prima hersteld is.
Oftewel, netjes opgelost.

Je kunt natuurlijk ook denken ‘wie heeft deze ondermaatse manier van lak aanbrengen destijds voor de Aygo/107/C1 bedacht?’. Nouja, aan vrijwel iedere (goedkope en dure) auto hapert wel eens wat.

Voorzover je het zelf nog niet gecheckt hebt, dan toch de tip aan andere CityBug-rijders: haal de rubbers van je voorportieren eens even los en controleer op roestvorming; ik neem aan als het er gewoon droog is, er beslist niks aan de hand is; en anders zie je het snel genoeg.

Oja, mijn C1’tje is van 29-11-2006; wanneer de fabriek in Tsjechië begonnen is met een meer doordachte manier van lak aanbrengen is me niet bekend.

Profiel  
 
Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 21 november 2009 11:24 PM
  [ # 1 ]

is duidelijk dat er bewust produktiefouten worden toegepast


ga dit bioj de consumentenbond melden

de citroen-liefhebber

Profiel  
 
Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 21 november 2009 11:28 PM
  [ # 2 ]

daarbij het geld groeit me niet op de rug!

de citroen-liefhebber

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 november 2009 11:45 PM
  [ # 3 ]

Wat denk je nou toe te voegen met dit soort opmerkingen???

Assitch schreef:

is duidelijk dat er bewust produktiefouten worden toegepast


ga dit bioj de consumentenbond melden

en

Assitch schreef:

daarbij het geld groeit me niet op de rug!

Je hebt niet eens een C1!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ceeeendje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 06-01-2007

- C1 Séduction 5 drs
Gepost: 22 november 2009 01:32 AM
  [ # 4 ]

@Assitch: zo, dat lijkt me een geheel nieuwe benadering om consumentengoederen in de markt te zetten: ‘het bewust toepassen van produktiefouten’. Wink

Denk eerder dat hier sprake is van (niet meer en niet minder) 2 onvolkomenheden die elkaar op een ongelukkige wijze ontmoeten, nl. een stukje dorpel dat van weinig lak is voorzien (C1/107/Aygo zullen daar vast niet uniek in zijn) gecombineerd met portierrubbers die hun waterkerende werk niet optimaal doen. Ik denk niet dat de CityBug-ingenieurs nou extra lang hebben zitten zwoegen om dit effect te bereiken; denk eigenlijk dat ze net iets harder hadden moeten zwoegen op materiaalvereisten en een net iets zorgvuldiger manier van produceren.
Maar goed, je weet het niet he. Zou het trouwens wel iets gevonden hebben voor exportmodellen van Skoda met ingebouwde sabotage-module om het vermaledijde kapitalisme een kopje kleiner te krijgen. Denk dat dit soort gevoelens in Tsjechië niet meer leeft…

Profiel  
 
ceendje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-01-2010

Gepost: 15 januari 2010 02:07 AM
  [ # 5 ]

@Ceeeendje: Bij die van ons was hetzelfde het geval, echter begon hij ook op diverse puntlassen onder de deurrubbers te roesten, dus niet alleen de slecht bewerkte delen waar de auto, naar ik vermoed in de transportbanden gehangen heeft.
Zie ook de foto’s op het citybugclub forum geplaatst door mij onder dezelfde naam. Overigens hebben we uiteindelijk ook nieuwe rubbers gekregen welke een betere waterkering zouden moeten hebben.

Profiel  
 
J.H.meijndert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 17-09-2007

Gepost: 25 januari 2010 09:58 PM
  [ # 6 ]

Maar, Ceendje, die nieuwe rubbers zullen dan wel water tegenhouden, maar die roest is inmiddels natuurlijk daar al wél aanwezig.
Hebben ze daar ook nog iets aan gedaan?

ZX 1.4 break ‘95

Profiel  
 
ceendje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-01-2010

Gepost: 25 januari 2010 10:27 PM
  [ # 7 ]

De felsranden zijn natuurlijk behandeld, cq eerst roestvrij gemaakt en daarna gelakt, ik zeg expres niet gespoten, want daar zag het niet naar uit. Overigens heb ik het deurrubber van de rechter voordeur een half jaar na behandeling (door de dealer/spuiter) opgelicht en geconstateerd dat het op 1 punt al weer is teruggekeerd…..

Profiel  
 
J.H.meijndert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 17-09-2007

Gepost: 26 januari 2010 02:26 PM
  [ # 8 ]

Dat kan ook niet anders, want als men alleen heeft volstaan met roestvrij maken en lak erover zónder voorbehandeling, dan vraag je gewoon om problemen. Die roest komt dan écht weer terug hoor.

ZX 1.4 break ‘95

Profiel  
 
ceendje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-01-2010

Gepost: 26 januari 2010 10:54 PM
  [ # 9 ]

Right, en hoe wil je controleren of men het e.e.a. goed voorbehandeld heeft…door eerst de lak te verwijderen…. Je moet er dus maar op vertrouwen dat de garage het naar volle tevredenheid opgelost heeft… Evil or Very Mad

Profiel  
 
J.H.meijndert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 17-09-2007

Gepost: 27 januari 2010 08:47 PM
  [ # 10 ]

Blijven controleren dan maar…...

ZX 1.4 break ‘95

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook