Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006
- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Als een hobby project heb ik een auto in de gedachten, maar deze heeft wel af en toe het nodige onderhoud nodig. De auto die ik in gedachten heb is een BX GTI 4wd. Nu heb ik al veel gelezen hierover, maar toch zou ik graag nog iets meer hierover willen weten en aangezien hier ook een aantal eigenaren van een 4WD zitten zullen er vast wel wat bruikbare antwoorden komen neem ik aan.
Het is echt de bedoeling deze auto meer voor de lol te rijden en veel kilometers zal deze dus ook niet per jaar rijden, maar wil wel graag voordat ik iets aanschaf weten of dingen mogelijk zijn. Voor de vele kilometers vertrouw ik wel op mijn C4.
De tussenbak van de BX is het meest kwetsbare onderdeel als ik het zo overal lees. Maar is iedere tussenbak gelijk die allemaal op de BXen zijn geleverd. Dus een voor zowel een GTI als niet GTI.
En in welke andere modellen van de PSA groep zitten dezelfde tussenbak of sterkere tussenbakken. Op een Peugeot 405 forum heb ik namelijk iets gelezen dat er ook een 405 Mi16 met een 4wd is geweest en waarschijnlijk ook nog een 405 T16 4WD. Deze laatste heb ik niet echt terug kunnen vinden.
De tussenbak die zit op een 405 Mi16 is deze gelijk aan de BX versie?
En als de tussenbak eronder vandaan moet. Hoeveel werk is dit dan? Van wat foto’s die ik op een Finse site heb gezien lijkt het mij dat het nog niet de gemakkelijkste klus is. En zijn er ervaringsdeskundigen die dit al eens hebben gedaan.
En indien de tussenbak een revisie nodig heeft wat zijn dan de voornamelijkste onderdelen die versleten zijn. En zijn deze eenvoudig te vervangen.
En wat zijn de onderdelen die afwijken van een normale BX GTI. Buiten de uitlaat deze had ik namelijk al gezien.
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Kijk hier eens:
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/203009/
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006
- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Deze had ik al eens doorgenomen en ook al het draadje waar hierin na wordt verwezen, maar er staat nog net niet dat in wat ik graag zou willen weten. Bijvoorbeeld de tussenbak van BX 4wd is die gelijk aan die van een BX GTI 4wd?
Dat is bij mijn weten dezelfde tussenbak. Zoveel modellen waren er ook niet, volgens mij alleen de 1.9Trs 4wd en later de 1.9Gti 4wd.
En ook een diesel versie.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
En de breaks niet te vergeten.
Oftewel ook een TZi break.
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Kijk ook eens op http://service.citroen.com daar kan je alle onderdelen terugvinden en getekend zien, ook staan daar de verschillende uitvoeringen waar 4x4 op geleverd is.
Je moet er even een gebruikersnaam en wachtwoord voor aanvragen maar het is gratis en zeker de moeite waard ook voor alle andere modellen.
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006
- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Hier dan maar de tekst dat het topic weer met een onderwerp te rijmen is
Inmiddels heb ik nog een mogelijke BX gevonden voor de hobby. En waarschijnlijk zal ik hier tussen ook de keuze maken. 1 ding wat er in iedere geval voor de hobby objecten geldt. Ze staan al lang stil. (voor alle hobby objecten gaat het minimaal om de 1900 motoren en dan zit het verschil nog tussen een GTI of een sport)
Bij een BX die al de nodige jaren stil staat (binnen gestald) wat zijn dan de punten die aandacht verdien en die vrijwel altijd aangepakt moeten worden. En zit er verschil tussen de types 1 en 2.
Wat ik mezelf zal voorstellen zijn de volgende klussen:
- alle vloeistoffen vervangen, dus frisse olie, koelvloeistof en LHM (alleen de ruitensproeivloeistof niet)
- de distributie riem i.v.m. verdroging en dan ook gelijk de waterpomp en spanrol.
- eventueel de banden die aan verdroging leiden.
En wat zijn de dingen aan de carrosserie die standaard aandacht nodig hebben.
En wat zijn de standaard plaatsen waar roest ontstaat?
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 05-04-2009
- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
Wat betreft de roest kun je wel een aantal tips terug vinden in andere topics.
Over lang stilstaan kan ik je wel wat meer vertellen. Mijn auto had 10 jaar warm binnen gestaan en heb ondanks deze goede omstandigheden veel moeten vervangen. Hier een lijstje:
- Distributieriem en spanrollen
- Multieriem en v-snaar
- Waterpomp en koelvloeistof
- Alle keeringen,pakkingen en kleprubbers aan cilinderkop (cilinderkopset)
- Krukaskeering vliegwiel en krukaszijde
- Thermostaat
- Bougies, verdeelkap, rotor en bougiekabelset
- Luchtfilter
- Rubbers van stuurbekrachtiging verdeelstuk en debietregelaar.
- Accu
- 2 injectoren
- LHM/filters gereinigd
- Startmotor
- Batterijen afstandsbediening
- Draagarmlagers links/rechts achter
- Remblokken en remschijven voor en achter
- Benzinefilter
- Ruitenwisser voor en achter
- Olie en Oliefilter
- Radiateur
- Achterste veerbollen
- Voorste veerbollen + hoofdbol gevuld
- 4 nieuwe banden
- anti roest behandeling (in mijn geval Dinitrol)
- dashboardverlichting
- Wisselbakolie
- Droger, Expansieventiel, aircocompressor en afvullen
Nadat ik een paar duizend kilometer gereden had begonnen er helaas toch olielekkagers voor te komen, daarna heb ik gelijk al de overige keeringen en pakkingen vervangen.
- Koppelinset
- Priceaskeering
- Koppelingskabel
- Krukaskeering
- Veters Achterste krukaslager
- Motorolie
- Wisselbakolie
- Looprol multieriem
- Kunstof geleidebussen koppelingsgaffel
- Oliepeilstok
- Carterpanpakking
- Kilometertellerkabels
- Remservo (hoofdremcilinder)
- Stuurhuishoes RV
- Waterhuis (achterkant motor)
- Aandrijfaskeeringen
- Revisie stuurventiel
Kortom de meest rare dingen drogen uit bij stilstaan. Alles van rubber sowieso en vroeg op laat gaat dit toch problemen opleveren. Ik heb destijds besloten om gewoon alles in goed in orde te maken, je kan dit natuurlijk in fase’s doen, ik ben misschien een beetje doorgeslagen. Niet alles wat ik vervangen heb komt door het stilstaan maar het meeste wel.
En dan heb ik nog niet eens met roest te maken gehad..
Mocht je een 4x4 op het oog hebben, realiseer je dan goed dat veel specifieke onderdelen betreft het 4x4 gedeelte erg moeilijk te krijgen zijn, hier loop ik met mijn “normale” 16v ook al vaak tegen aan.
Misschien is het een idee om een BX kenner op dit forum te vragen of hij mee wil gaan om de auto te bekijken.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006
- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Bedankt. Hier heb ik wat aan. Ik had bij familie die in de auto branche zit al eens een vraag gesteld, maar die had een iets heel wat minder uitgebreid lijstje. Eigenlijk niet meer als ik zelf al kon bedenken.
Als ik het lijstje goed bekijk. Zeg je haal de gehele motor eruit en zet deze op een werkbank om vervolgens alle rubbers te vervangen. En omdat de bak er dan ook al af is hier ook maar de nodige rubbers van vervangen.
Het lijstje bekijkend heb je het dan ook echt over een hobby object waar je gerust langere tijd mee bezig bent. Nu alleen nog even het forum afstruinen naar informatie over de standaard roestplekken.
Voor de hobby gaat de eerste voorkeur uit naar een Sport, maar ook een 4x4 is geen alledaagse BX. Doordat ik enkele jaren veel kilometers heb gereden in top modellen van de SAXO en C2 heb ik de auto hobby iets terug moeten schroeven, want top modellen schrijven iets te hard af om veel kilometers mee te rijden. Toen ik het autotje wat in avatar staat kocht had ik ook de keuze uit twee BX sport’en. Ik heb toen voor de AX GT ex cup gekozen, omdat dit voor de race cursus de mooiste oplossing was. In die tijd reed ik nog in mijn eerste auto en die was iets te langzaam voor het circuit. (Visa club). En eigenlijk had ik later zoiets ik had liever voor een sport gekozen. Maar de tijd is niet terug te draaien.
Het grootste probleem is de tussenbak, maar je kan een prijzig onderdeel kopen in France om hem sterker te krijgen zo dat deze bak langer mee gaat. Kost wel +\- 800,- E
Ik zou anders voor een Dangel systeem gaan.
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.