2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
vw komt met twincharge
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 15 september 2005 06:04 PM
  [ # 16 ]
vortex schreef:

tis idd een mooi systeem.

ik denk persoonlijk dat de 2 systemen gescheiden zitten, en dat dmv elektrokleppen de boel zo word gestuurd dat ze elkaar niet in de weg zitten.

Dit kan op allerlei manieren.

vortex schreef:

het volgende probleem is dat de turbo continue druk opbouwt, dus onderin zal de druk toch weg moeten.

Onzin, net als op een turbomotor zonder compressor is te weinig druk eerder een probleem dan te veel, uit de turbo.

vortex schreef:

dat zou bv kunnen dmv een dumpvalve bij het turbinehuis aan de uitlaat zijde zodat de uitlaat gassen omgeleid worden om de turbo heen. moet de turbo meewerken, gaat de klep dicht en begint de tubo zijn werk te doen.

Dat heet een wastegate en wordt op de meeste turbo’s gebruikt om te voorkomen dat de laaddruk te hoog oploopt.

Misschien heeft VW het wel weer heel anders bedacht maar in alle tot nu toe bekende twincharge setups (voor zover ik ze ken dan, Delta S4, HKS MR2, Micra Super Turbo) wordt de turbo helemaal nooit uitgeschakeld en de blower in feite vooral gebruikt om het turbogat te dichten. Het is juist de compressor die (via de magneetkoppeling) uitgeschakeld wordt zodra de (relatief grote) turbo op gang en in staat is om het over te nemen.

vortex schreef:

mercedes werkt trouwens op de diesels al met 3 Turbo’s.
1 kleine voor onderin toeren, en 2 grote voor hoge toeren. die 2 worden dan ook nog eens apart bediend, of dat er 1 of 2 meedraaien. of zelfs alle 3 als het echt moet !!!  Shocked

Op de vrachtwagen diesels ofzo?

Sequentiele parallelle bi (en tri?) turbo setups (Supra Twin Turbo, RX7 en ook weer een of andere Lancia) werken wel zoals jij omschrijft, met een klep in de uitlaat om de tweede/derde turbo’s te stoppen. Dat is nodig om alle uitlaatgassen door de eerste turbo te dwingen zodat die eerder op gang is. Dat is dan trouwens een afsluitklep en geen bypass.

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 15 september 2005 06:06 PM
  [ # 17 ]
arjan_verkade schreef:

als je die M5 incl. 3 turbo’s laat racen tegen mercedes diesel met 3 turbo’s dan ben je met je diesel nergens meer.

Zit je alleen nog met hoe je 3 turbo’s verdeelt over 10 cylinders Very Happy

Of bedoel je sequentieel? Ook leuk. Zou 2x2 dan niet handiger zijn op een V-motor?

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 16 september 2005 12:10 AM
  [ # 18 ]

ook al draait de turbo op 10 procent, hij blijft druk opbouwen. dus als je een gescheiden systeem hebt, en ze sluiten de turbo niet af, krijg je toch op een gegeven moment een te hoge druk in het systeem. dus de enige manier is dan een bypass om de turbo heen.
hij kan dan wel dmv rustige druk opbouw op instant ingeschakeld worden om het turbogat op te vangen.

ben heel benieuwd naar het systeem, zal eens kijken of ik er iets over kan vinden.

mercedes gebruikt de Tri-turbo setup op een normale personen auto.
de SLK CDi 320 Tri-Turbo
V6
286 pk/640 Nm
0-100——> 5 Sec Shocked

foto 1
foto 2
foto 3

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 16 september 2005 12:14 AM
  [ # 19 ]

hier een foto van het TwinCharge Systeem Cool

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 16 september 2005 04:40 AM
  [ # 20 ]
vortex schreef:

ook al draait de turbo op 10 procent, hij blijft druk opbouwen. dus als je een gescheiden systeem hebt, en ze sluiten de turbo niet af, krijg je toch op een gegeven moment een te hoge druk in het systeem. dus de enige manier is dan een bypass om de turbo heen.
hij kan dan wel dmv rustige druk opbouw op instant ingeschakeld worden om het turbogat op te vangen.

Feit is dat alle bekende systemen zo’n bypass niet hebben.

De originele wastegate die bij nagenoeg alle “gewone” turbo’s gemonteerd zit, blijft natuurlijk wel (en beperkt de inlaatdruk dus).

Ik weet niet wat je bedoelt met “gescheiden systeem” maar misschien zit daar het misverstand wel.

Trouwens ook het systeem waar jij net een foto van post heeft geen bypass om de turbo heen, alleen maar om de supercharger. Kijk maar na op de site. Trouwens dat is een hobby bob creatie, geen fabrieks.

Heb trouwens gehoord dat er ook een twincharger kit voor de Mini Cooper S is Wink

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27930
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 september 2005 12:23 PM
  [ # 21 ]
web schreef:
arjan_verkade schreef:

als je die M5 incl. 3 turbo’s laat racen tegen mercedes diesel met 3 turbo’s dan ben je met je diesel nergens meer.

Zit je alleen nog met hoe je 3 turbo’s verdeelt over 10 cylinders Very Happy

Of bedoel je sequentieel? Ook leuk. Zou 2x2 dan niet handiger zijn op een V-motor?

ach ja daar heb ik allemaal geen verstand van Mr. Green

ik bedoel gewoon dat mensen diesels tegenwoordig zo geweldig en snel vinden, maar op de diesels zitten vaak turbo’s e.d.
ik vind als je ze dan met een bezine motor vergelijkt moet je daar wel evenveel turbo’s opschroeven en andere techniek.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook