Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Ah OK, slim verzonnen. Dank je voor de tip, en veel succes met je Xant.
Overigens heb ik nog 2 originele Xant speakers voor de achterdeuren rondslingeren hier, ik heb de mijne vervangen namelijk. Niet echt topkwaliteit, maar ook niet beroerd. Mocht je ooit in de buurt van Arnhem komen kan je ze even komen oppikken als je zou willen. (PBtje ofzo)
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Nou, vooralsnog bevalt de Xantia prima. Er zijn een aantal kleine dingetjes die het rijden net iets prettiger maken dan de BX, maar ook een paar dingen die minder zijn. In ieder geval lijkt de huidige tank brandstof langer mee te gaan dan de vorige. Dat is maar goed ook, want anders was het ding geen lang leven beschoren.
Ik had de auto oorspronkelijk gekocht om te testen, een beetje af te maken en eventueel door te verkopen, maar ik heb met verkopen nog absoluut geen haast. Ik ben nu ook aan het twijfelen of ik gas of diesel wil rijden als volgende auto.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik heb zojuist Chyparse gebeld om een afspraak te maken, in de hoop dat er vandaag iemand had afgebeld, en ik kan vanmiddag terecht!
Nou ben ik nog enigzins in dubio of ik de bollen zal laten opboren. Ik denk dat ik dat er vanaf laat hangen of er veel gevuld kan worden. Als de bollen nog vrij goed zijn zal het vullen weinig verandering opleveren, dus vind ik de Xant te stug en laat ik de bollen opboren.
Wie hebben er ervaring met opgeboorde bollen op een Xantia 1b?
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Wie hebben er ervaring met opgeboorde bollen op een Xantia 1b?
Mijn vorige Xantia had opgeboorde bollen, deint wel lekker, maar bij te hoge snelheid slaat de voorkant door na een drempel. Om maar niet te spreken van het overhellen in de bochten, nee ik zou het nooit meer laten doen, net als comfortbollen, dat heb ik ook afgezworen.
Je kunt beter investeren in nieuwe bollen, LHM verversen en hoogteregelaars schoonmaken.
In principe heb je al de op een na zachtste bollen die origineel op de Xantia geleverd zijn. De break was zowiezo al zachter aan de achterkant (40 bar en een grotere doorstroomopening, vs 30 bar voor de 1b berline) en voor zitten er 400cc 70 bar bollen in uit een 1.6i uit ‘94. Alleen de 1.9D uit ‘93 was nog zachter met 70 bar 450 cc voorbollen.
Ik vond ze goed veren (beter dan de mijne) maar mischien kan er nog wel wat bijgepompt worden. We zullen zien.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Bixie en ik hebben allebei een beetje gelijk gekregen. Ivo van Chyparse vond dat de achterkant voor geen meter veerde, hij dacht dat de bollen flink leeg zouden zijn. Echter, de veerbollen waren nog zo goed op druk dat ze niet eens gevuld hoefden te worden, alleen de voorraadbol en antisinkbol zijn gevuld. De achterbollen zijn 0,4 mm uitgeboord en de voorbollen 0,1 mm.
Nu veert de auto weer helemaal naar mijn smaak, een beetje zoals de BX, en ik moest na afloop slechts €27,50 afrekenen. Dan moet ik wel eerlijk toegeven dat ik de LHM niet heb laten verversen, dat doe ik binnenkort zelf.
Ook kwam ik tot de ontdekking dat de auto flink versnellingsbakolie lekt, zeer waarschijnlijk uit de keerringen van de aandrijfas. Weer een klusje erbij dus.
- schade repareren
- sleepoog lassen
- 2 nieuwe banden
- keerringen aandrijfas vervangen
- versnellingsbakolie verversen
- achterspeakers monteren
- relais monteren
- achterruitenwissermechanisme reviseren
- airco vullen
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Ook kwam ik tot de ontdekking dat de auto flink versnellingsbakolie lekt, zeer waarschijnlijk uit de keerringen van de aandrijfas. Weer een klusje erbij dus.
Flink? er zit maar 2L in, als het echt zo hard lekt, dan had je dat al al lang gemerkt en gehoord.
Controleer eerst even of het niet olie is die gemorst is met vullen via de ontluchting. Een schakelvork die de bak ingaat wil ook wel eens lekken, is een afdichting middels een O-Ring. In beide gevallen ligt er dan ook een beetje olie op de bak. Lekkage via de schakelvork kun je zo laten, is erg lastig met ingebouwde bak en het lekt toch niet zo hard, kun je rustig 30 a 40K mee rijden.
0,4mm?
maar blij dat je blij bent
ut wordt nog wat met dat ding
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
ZX1.4i schreef:knäckor schreef:Ook kwam ik tot de ontdekking dat de auto flink versnellingsbakolie lekt, zeer waarschijnlijk uit de keerringen van de aandrijfas. Weer een klusje erbij dus.
Flink? er zit maar 2L in, als het echt zo hard lekt, dan had je dat al al lang gemerkt en gehoord.
Controleer eerst even of het niet olie is die gemorst is met vullen via de ontluchting. Een schakelvork die de bak ingaat wil ook wel eens lekken, is een afdichting middels een O-Ring. In beide gevallen ligt er dan ook een beetje olie op de bak. Lekkage via de schakelvork kun je zo laten, is erg lastig met ingebouwde bak en het lekt toch niet zo hard, kun je rustig 30 a 40K mee rijden.
Hij lekt echt flink, ik zal er snel wat aan moeten doen anders ga ik met een droge bak rijden. Er komt geen straaltje uit, maar in 3 kwartier vielen er 3 grote druppels vanaf, en het is geen gemorste olie.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Bixie schreef:0,4mm?
maar blij dat je blij bent
ut wordt nog wat met dat ding
Van mij hadden we inderdaad wel mogen beginnen met 0,2, maarja ik heb zelf weinig ervaring met bollen uitboren dus ik moet ook maar afgaan op wat de specialist bij Chyparse me aanraadt.
Wel fijn overigens. Normaal maak je bij Chyparse een afspraak voor weken later, nu belde ik om 10 uur en mocht ik om 2 uur langskomen.
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Hij lekt echt flink, ik zal er snel wat aan moeten doen anders ga ik met een droge bak rijden. Er komt geen straaltje uit, maar in 3 kwartier vielen er 3 grote druppels vanaf, en het is geen gemorste olie.
Dat ziet er wel uit als lekkage via de aandrijfas keerringen.
Monteer in iedergeval nieuwe keerringen van de dealer, een setje kost volgens mij 20 euro.
De automaterialenzaak wil weleens industriele keerringen verkopen, zijn een stuk goedkoper, maar niet geschikt voor in de auto.
Ik heb dit draadje opgeschoond door al het gemijmer over de BX te verwijderen, dat je liever een BX heb is prima, dat mag je ventileren in het cafe of BX gedeelte.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Vandaag de keerringen vervangen, dat ging eigenlijk allemaal zonder slag of stoot. Ik geloof wel dat het goed was dat de olie eens ververst werd, het was echt megaranzig en het rook ook heel vreemd. Een beetje zoetachtig, alsof er iets bij was gegooid. Het was ook veel te dun, nu is het weer lekker vers.
Eveneens ben ik tevens ook.
aha!
Schakelt ie nu nog beter?
en nog steeds blij met de 0.4mm?
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Het schakelt goed maar niet beter, de olie die er eerst in zat was zo dun, dat schakelde wel. Ik ben nog steeds blij met de opgeboorde bollen, alleen is voor nu nog wat stug vergeleken met achter.
Overigens vandaag weer een en ander gedaan.
Het ruitenwissermechanisme achter schoongemaakt en van nieuw vet voorzien, en het cv-motortje van de achterklep nog maar eens goed schoongemaakt. Vorige keer was ik vergeten om het motortje in het mechaniek schoon te maken, nu heb ik dat wel gedaan.
Dus nog te doen:
- schade repareren
- sleepoog lassen
- relais monteren
- evt. airco vullen
Eveneens ben ik tevens ook.
Ah, dus voor nog een extra 0.1mm boren.
Ik was zelf verbaasd hoeveel soepeler mijn Xantia veerde na het ontluchten van mijn achterremmen.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png