Trillend koppelingspedaal en ‘rauw’ klinkende motor.
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2198

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 27 januari 2010 02:05 AM

Mijn BX 16v klinkt sinds een tijdje wat ruiger, en ik krijg last van een trillend koppelingspedaal. Koppeling werkt verder nog naar behoren, en de motor mist geen kracht (naar mijn weten). Ik wil sowieso een dezer dagen compressie meten, zodat ik slechte zuigerveren uit kan sluiten. Ik verdenk de drukgroep vanwege het trillende koppelingspedaal. Zou dit ook het ‘rauwe’ geluid kunnen verklaren? Zijn er mensen die dezelfde symptomen weleens meegemaakt hebben?

Vanwege het geluid ben ik bang mijn motor de soep in te draaien. Olieverbruik is ook tamelijk hoog, zo’n 1 liter op de 1000 km.

Profiel  

streetfighter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 271

Gepost: 27 januari 2010 10:44 AM
  [ # 1 ]

olieverbruik is inderdaad niet zo schitterend, blokje begint precies wat te slijten ergens.
trillingen in het koppelingspedaal zou ik ergens in de aandrijving gaan zoeken. probeer eventueel eens op een lang recht stuk de motor stil te leggen en em te laten bollen met het koppelingspedaal ingedrukt, dan weet je of het motor of aandrijving is.

bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4

Profiel  

Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 27 januari 2010 02:21 PM
  [ # 2 ]

Net op de snelweg heb ik de koppeling ingetrapt bij 120 kmh^-1, en dan zoeft de auto met een lichte suis door, het rauwe geluid is dan compleet verdwenen, dus het zit wel in de motor/bak. Ik heb m’n voet van het gaspedaal.

Ik hoop dat hij het nog een weekje volhoudt, dan kan ik namelijk in m’n type 1 gaan rijden (hoop ik).

Profiel  

vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1055

- BX 16V
Gepost: 27 januari 2010 07:52 PM
  [ # 3 ]

Ik weet bijna zeker dat je druklager de geest heeft gegeven. Zou die vervangen.
Poosje geleden heb ik dat ook gedaan, drukgroep en plaat waren nog super. Dus onnodig om te vervangen dan.

Bak kan je er in anderhalf uur er onderuit sleutelen als je het vaker hebt gedaan. Ga je voor het zekere kan je ook een complete drukgroep nemen, en weet je zeker dat alles nieuw en goed is Wink

Maar dit klinkt geheid als een druklager dat defect is.

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  

Vermond
> 2000 berichten

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 28 januari 2010 12:34 AM
  [ # 4 ]

Ok, bedankt voor de reactie! Dat dit het trillende pedaal veroorzaakt snap ik, maar zou dit ook het geluid kunnen veroorzaken?

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook