Hallo allemaal,
Vandaag de auto voor de keuring aangeboden en helaas afgekeurd op: Achteras rubbers en schokbreker links voor. Nu heb ik een paar vraagjes. Hoort het rubber zoals hier te zien is met de pijl vast aan het ijzeren ‘schaaltje te zitten? volgens de keurmeester wel.
Nu de schokbreker links de veer loopt dus tegen de carroserie en dat mag niet zie de roestplek. De keurmeester adviseert mij een nieuwe schokdemper te plaatsen maar kan niet garanderen dat het dan goed zit. Heeft iemand dit euvel ook al een keer mee gemaakt? en ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel maar ik vind het nogal vage afkeur punten die ik niet goed kan plaatsen.
Als advies kreeg ik mee de remmen aan de voorzijde te doen en de voorbanden te vernieuwen.
mvg
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Rubbers horen idd aan het schaaltje vast te zitten, De achteras hangt aan 4 van die rubbers. Reparatie is niet moeilijk met een beetje ervaring en rubbers kosten rond de 40 euro. Schokbrekers voor moeten idd worden vernieuwd.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
ik ben een beetje een leek op het gebeied ophaning maar hoe kan een versleten schokbreker aanlopen? in princiepe is die er toch alleen voor om deinen tegen te gaan? Waar ik ook aan zat te denken is dat wellicht de rubbers in de driehoekige draagarm voor versleten zijn waardoor er speling is en dat daardoor de veer het chassis tikt op net een bepaalde hoek.
mvg
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Op die foto lijkt het of er te weinig ruimte voor die veer is, dat die hele demper dus een beetje schreef staat. Hoor jij gebonk trouwens, ik heb ook gedoe met de schokbrekers of iets anders in die buurt.
het is slecht af en toe een kloink geluid als je parkeert of veel stuurt. Verder rijd de auto echt goed en is niet vaag in het stuur ofzo. Er zit geen speling op zeiden ze gister. wat zou er dan scheef kunnen zijn?
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Ja als ik naar dit plaatje kijk, dan zit die buis in die veer teveel naar links. Zit niet netjes in het midden. Maar geen flauw idee waar dat aan zou kunnen liggen…..
kan het niet dit onderdeel zijn?
want dit zorgt ervoor dat de schokbreker op zen plek blijft. De foto van de vering is gemaakt met maximale stuuruitslag naar links dus dat kan ook verklaren waarom de schokbreker links in de veer zit.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Hoe heet dat? Is dat een veerpootlager? Iemand anders hier die er verstand van heeft?
dat is een taatspot
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Een wat? Daar kijk je iig bovenop als je de motorkap opendoet. Maar wil je het zelf eronder gaan zetten? Of hoe ben je van plan die dingen te gaan vervangen dan?
probleem is dat ik niet zeker weet of het daar aan ligt. Wellicht heeft iemand iets dergelijks aangepakt/meegemaakt
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Veel ZX’en hebben hier last van. Het wordt ook vaak over het hoofd gezien bij de APK. Bij jou is het wel zeer duidelijk te zien. Wanneer de veer het chassis raakt, dan zijn 9 van de 10x de achterste draagarmrubbers versleten, hierdoor “klapt” bij maximale stuuruitslag de veerpoot naar binnen en raakt het chassis. Dit kan versterkt worden door de bovenste rubbers van de veerpoot.
Zit de raakplek bij jou aan de binnenkant of aan de voorzijde van de veerpoot? Is niet zo heel duidelijk te zien op je foto…
Dat achterste rubber hoort vast te zitten zoals al gezegd is. Het scheelt enorm veel in wegligging als die rubbers versleten zijn. De achterkant van de wagen is vele malen stabieler. Hier moet ik wel bij zeggen dat ik enkel ervaring heb met 16V’s en dus met sportief onderstel. Ik weet niet zeker of het bij de normale onderstellen ook zo’n groot verschil voelbaar is. Persoonlijk vind ik het zelfs gevaarlijk omdat de achterkant bij plotseling moeten uitwijken onvoorspelbaar kan reageren.
Aha bedankt voor deze opheldering! Daarom zijn de rubbers ook afkeur . De beschadiging is koplamp zijde zeg maar. Is dan de rubber aan dashboardzijde versleten?
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Draagarmrubbers inderdaad, te controleren door even een koevoetje op de ophanging te zetten:
er mag dan geen buitensporige beweging in deze rubbers zitten.
Vervanging is goed te doen en meestal niet duur.
Geldt ook voor de rubbers van de achteras.
‘Spirit of avant-garde’