In mijn Eend wil ik een ampèremeter bouwen (gewoon in het dashboard), maar welk bereik moet dat ding dan hebben ? Overigens sluit ik niet uit dat ik een zwaardere dynamo in mijn Eend schroef maar eerlijk gezegd heb ik geen kaas gegeten van electriciteit dus weet ik niet waar ik op moet letten
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat wil je meten? De amps die de dynamo levert? Zit je aan een bereik van een amp of 60 wel goed. Wil je de stroom uit of in de Accu meten, dan moet je naar 300 of zo.( startstroom)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik denk dat het meten van de startstroom niet heel interessant is. In feite wil ik een laadstroommeter in mijn Eend hebben om te controleren of de dynamo het nog doet. Als de startmotor het niet meer doet kan ik altijd nog aanslingeren. Maargoed, ik heb niet veel kaas gegeten van electriciteit, dus wellicht heeft iemand goede tips.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een spanningsmeter als in het laatste dashboard werkt dan natuurlijk ook. Als de spanning hoger is dan 12,4 volt doet de dynamo nog wel iets.
Maar goed. Twee opties: Een echte stroom meter: Je legt een draad van de dynamo uitgang naar je meter en van daaruit naar de rest van de auto (aansluiting op de startmotor als ik het goed heb). Nadeel: alle stroom door 1 lange draad = verliezen!
Een spannings meter die adhv spannings daling stoom meet. Je hebt dan een geijkte weerstand (zeg 1 ohm) in de draad waarover je spanningsdaling meet. dan is de stroomsterkte te meten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoe zou jij het doen ? En waarom ? En heb je in beide gevallen eenzelfde type ampèremeter nodig ?
En als je alle stroom vanaf de dynamo door de amperemeter zou jagen: waar zou je het spul dan zekeren en met wat voor zekering ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat is eigenlijk niet te zekeren. Er kan zomaar 60 Amp lopen afhankelijk van de dynamo. Een lekje dat 20 amps lekt kan makkelijk je draad smelten. de zekering blijft dan heel.
De twee opties zijn geen gelijke amp meters. Ik zou de afgeleide versie nemen. Nouwelijks verliezen en makkelijk te zekeren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoe kan ik zien of de amperemeter een afgeleide versie betreft ?
Schijt aan originaliteit.
Nee.
Schijt aan originaliteit.
En waarom niet? met het verkeerde been uit bed gestapt om een dergelijk korte reactie te geven?
Heb serieus voor je zitten googelen en dacht dat dit wel interessant is, dan ben ik ook wel benieuwd waarom niet, je wil toch de accu in de gaten houden?
Omdat ze lelijk zijn.
Schijt aan originaliteit.
Dat past toch bij een lelijke auto.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tsjah, die reactie kun je verwachten…
Schroef ze dan in je eigen kar Sohail.
Schijt aan originaliteit.
Dit is een inbouw meter, geen opschroef metertje
Ik hoef niet te weten of de accu nog word opgeladen tijdens het rijden, als ik stil kom te staan dan bel ik de ANWB.
Zullen we maar weer serieus doen, waarom wil je tijdens het rijden weten of de accu word opgeladen?
Heeft de 2CV niet een lampje zoals de meeste auto’s dat gaat branden als de accu niet word opgeladen?
En anders gewoon een spanningsmeter tussen de + van de dynamo en de massa, dan meet je direct de laadspanning.