Totaal aantal Berichten: 106
- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Hallo,
ik heb een citroen zx reflex 1.4 monopoint injectie uit 1994.
ik heb sinds kort het probleem dat mijn ecu lampje begint te branden tijdens het rijden. dan begint ie te hokken en te stoten tot ie er op een gegeven moment mee ophoudt en weer vrolijk verder rijdt.
ik heb m’n ecu uitgelezen en die gaf foutcode 21, dit is bij mijn weten de gasklep pos. meter.
ik heb bij roskamp in de hbase gekeken en hier is ie te krijgen voor een dikke 60 euro geloof ik ...
maar… nu las ik hier op het forum dat het afgeraden wordt om hem te vervangen en dan je beter het hele gasklephuis kunt vervangen. ik vindt dit een beetje vaag allemaal, kan iemand mij mischien uitleggen waarom ik die sensor niet mag vervangen?
alvast bedankt!!!
groeten henk
x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13
Is dat ding inmiddels los te koop? heb me een paar jaar geleden rot gezocht naar dat ding, alleen een compleet huis kon je toch kopen. Het is een zwart plaatje aan de zijkant van het gasklephuis, zit met 2 schroeven vast. Terugplaatsen moet in exact dezelfde positie gebeuren, kan lastig zijn, vooraf aftekenen of de afdruk die de oude achterlaat niet schoonvegen.
- ZX reflex 1.4i
als je bij roskamp-automaterialen op de site kijkt, en dan naar de hbase gaat, kun je je kenteken invoeren en krijg je een onderdelen overzicht. daar staat ie tussen.
het is idd het zwarte sensortje aan de zijkant. die met 2 torxschroeven vast zit.
ik denk dat ik hem maar op ga halen. ben nu wel zat van die storing! als het niet lukt dan maar kijken naar ander gasklephuis.
groeten
De site van Hbase ken ik wel, maar ik kan die sensor niet vinden, waar kijk jij precies?
Is toch een sensor van Bosch?
- ZX reflex 1.4i
ik kijk gwoon onder artikelgroep bij luchmassameter/sensoren/egr
het orgineel is idd van bosch, maar op hbase staat een van webcon.
dacht dat deze de klus ook wel klaren kan.
groeten
Ok, ik zie het nu staan, staat geen plaatje bij.
Controleer vooraf of deze voor het Bosch injectie systeem is, Bosch komt het meeste voor bij de TU motoren met monopoint. Maar soms tref je ook Magneti Marelli aan, en dan is het anders.
- ZX reflex 1.4i
ja klopt..
ik ga morgenvroeg even bellen of ze de sensor op voorraad hebben en dan vraag ik daar ook gelijk naar!
maar meestal kloppen de onderdelen die zij voorschrijven wel aardig
je had het ook nog over aftekenen? werkt het niet gewoon met een halfmaantje? zeg maar een pennetje met een vlakke kant eraan..?
groeten
Het is inderdaad een halfmaantje, waar pennen over heen slepen, die verbonden zijn met het asje van de gasklep.
Het plaatje heeft slobgaten, en de pennen zijn vrij smal, als het plaatje niet goed in positie zit, dan maken de pennen niet goed contact of is de begin positie niet goed. Je kunt het beste aftekenen en de afdruk van het oude plaatje laten zitten en precies daaroverheen de nieuwe monteren.
- ZX reflex 1.4i
okeej, appart! ik had eigelijk gedacht dat het halfmaantje in de pos. meter viel en dan een soort van potmeter draaide naarmate de gasklep verder opengaat. ik heb zoiets nog nooit vervangen dus het is een nog een beetje aftasten voor mij!
Het plaatje zelf is vlak aan de binnenkant, het sleepspoor is de weerstand.
- ZX reflex 1.4i
okee, als ik de nieuwe heb zie ik denk ik wel hoe het ongeveer zit! en dan de orginele voorzichtig los halen. moet het wel goed komen denk ik!
- ZX reflex 1.4i
Update:
ik heb vandaag roskamp gebeld en ze hadden de sensor niet op voorraad.
nu ben ik voor de gein vanmiddag even bij de citroen dealer langsgeweest om te horen wat zei er van vonden. zei zeiden dat het waarschijnlijk niet helpt om de sensor te vervangen omdat deze geeikt is op de gasklep.. met andere woorden: nieuw onderste deel van het gasklephuis.. kosten: circa €400,-
ben er nog niet helemaal over uit wat ik nu ga doen…
m’n zxje heeft namelijk ook een nieuwe aandrijfas nodig, dus ja…
Je kan het proberen, maar inderdaad wat de dealer zegt, je heb geen garantie.
Overigens heb ik er geen problemen mee gehad toen ik die sensor ging uitwisselen in mijn ZX.
Uiteindelijk vond ik op de sloop een AX met weinig kilometers, heb dat gasklephuis overgezet en sindsdien reed mijn ZX perfect.
- ZX reflex 1.4i
ik denk dat ik inderdaad op de sloop ga kijken voor een ander gasklephuis. denk dat dat nog een betere oplossing is dan een nieuwe sensor. met het oog op dat ijken van die sensor.
volgende week maar eens bij een paar langs!
groeten
ZX1.4i schreef:Is dat ding inmiddels los te koop? heb me een paar jaar geleden rot gezocht naar dat ding, alleen een compleet huis kon je toch kopen. Het is een zwart plaatje aan de zijkant van het gasklephuis, zit met 2 schroeven vast. Terugplaatsen moet in exact dezelfde positie gebeuren, kan lastig zijn, vooraf aftekenen of de afdruk die de oude achterlaat niet schoonvegen.
ik kan me vaag iets herinneren van een Citromobiel waar je helemaal gelukkig rondliep omdat je er een had gevonden ? Toch ?
Was dat niet zelf nog Pre XantD ? toen je nog in de rode reflex rondreed ?
Dat was inderdaad een splinternieuwe voor 25 euro, die heb ik toen niet gekocht, achteraf heel dom.
Toen kon ik niet meer dan olie pijlen en een lampje vervangen, had er dus geen vertrouwen in dat ik het kon vervangen. Het exemplaar uit een AX op de sloop, had slechts 100K gelopen, die deed het prima.
Volgens mij had ik een nieuwe km-teller gescoord voor weinig, in mijn ZX was de dagteller kapot.