wil niet starten
Slein
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14

Gepost: 24 januari 2010 05:42 PM

hallo allemaal

Ik heb vorige week een berlingo gered zodat die niet naar de sloop ging.

De berlingo heeft een klein ongelukje gehad recht voor koplampje enzo,(dynamo poelie ook beschadigd)
Maar hij wil niet aanslaan totaal niet, heb gekeken of die soms van tijd was. Maar dat is niet het geval.
Er komt wel iets diesel uit de verstuiverleiding (is trouwens een 1.9d met lucas pomp bouwjaar 2000).
voor mij gevoel is het teweinig. Zit er soms een dodemansknop in?

Of wat kan het dan zijn dat die totaal niet wil lopen?

Ik heb hem ook proberen aan te slepen zowat 300 meter had ook geen effect motor werd wel warm maar deed verder niks

groeten Niels

Profiel  

trouwe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97

Gepost: 29 januari 2010 12:24 PM
  [ # 1 ]

Beste Slein,

Zeker bij de lage druk diesel geldt dat als je beslist zeker weet dat:
1) de D-riemwielen onderling precies op tijd staan,
2) er brandstof uit verstuiver-aansluiting spuit als je die een beetje losdraait en de motor probeert te starten; moet er teken van leven komen als je hem aan probeert te slepen!
Zelfs dus als je gloeipluggen allemaal kapot zijn of er 1 misschien zelfs 2 verstuiver(s) exit zijn.

Zelf zou ik als eerste dit nog eens controleren (een vergissing is snel gemaakt).
In jouw specifieke geval vanwege die schade, zou ik controleren of;
1) de d-riem wel draait
2) inspuitpomp beschadigd is of mogelijk ontregeld is door de aanrijding.
Zonder speciaal gereedschap zou ik een andere inspuitpomp monteren. Dat kan goedkoper zijn dan garage bezoek. Overigens gaan die pompen bij mijn weten echt niet erg snel, helemaal kapot.

Enfin , succes!
Laat je ff weten wat de oorzaak uiteindelijk was?

groetjes Paul.

m.v.g. Paul

Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D

Profiel  

wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296

Gepost: 31 januari 2010 10:54 PM
  [ # 2 ]

Volgens het boekje en werkplaatshandboek heeft de berlingo een “dodemansknop”. Deze moet, als je voor de motor staat rechtsachter zitten (achter de accu). De berlingo die ik echter heb, is niet voorzien van een dergelijk kmop, maar dat zecgt wellihct niets.

teveel citroenen

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook