Hallo allemaal,
Sinds kort ben ik het bezit van een Berlingo 1900D van 1998. Een fijne auto moet ik zeggen.
Echter gebeurde er gister iets wat niet zo fijn was. Ik had al geconstateerd dat de V-snaar vervangen moest worden. Deze was ook al in bestelling en zou ik uiterlijk volgende week vervangen.
Gisteravond na een korte rit wou ik weer starten en hoorde een vreselijk kabaal het leek wel een zware tractor. Heb voor de zekerheid de ANWB gebeld deze heeft de V-snaar eraf gehaald voor de zekerheid. Zo kon ik in elk geval wel naar huis. Toen ik de auto weer starte bleef het kabaal. ANWB had het over een verstuiver die wellicht niet goed zou zijn. Ben naar huis gekomen ondanks het kabaal. Moet nu hoe dan ook de V-snaar er opnieuw opdoen maar moet er ook achter komen wat het kabaal kan zijn.
Heeft iemand een idee waar ik naar moet kijken? Wil in elk geval graag zelf kunnen constateren wat het is wanneer ik het dan niet zelf kan is wegbrengen altijd nog een optie.
Alvast bedankt.
Groeten,
Erik
Wat bedoel je precies met een ontzettend kabaal?
Hard nagelend dieselgeluid?
Mechanisch geluid?
Ik zou bijna denken aan dieselpomp van tijd, maar zie de relevantie niet helemaal met de multiriem.
Of de multiriem moet er echt afgelopen zijn, en ergens tussen geslagen.
Denk dat we met zijn allen iets meer info nodig hebben dan alleen heel veel kabaal.
Herman
Ja het kabaal kwam al toen de riem er nog op zat. Aangezien de ANWB hem eraf heeft gehaald heeft het denk daar weinig mee te maken. Het kabaal blijft namelijk.
Het klinkt als mechanisch wat voor aantal toeren je ook rijdt het blijft hetzelfde.
Het is een soort van ruw geluid. ANWB had het over verstuiver maar hoe kan ik zoiets controleren?
Volgens mij zijn verstuivers eigenlijk alleen maar op een testbank te testen.
Ik vraag me alleen af wat er gebeurd als je 1 voor 1 de verstuivers even afkoppelt. Dan loopt
je blok wel op 3 poten, maar dan hoor je snel genoeg welke verstuiver het is. Welk uitkijken door de hoge drukken.
Weet alleen niet of je dit zomaar kunt/mag doen.
Er reageert vast nog wel iemand die kan aangeven of dit evt. een optie is om zo te testen.
Herman
Welkom
Is de herrie Mechanisch of is het echt een vreselijk tractor geluid.
In het laatste geval zou ik inderdaad een verstuiver verdenken, om dit uit te sluiten kun de tip van “hvsanten” gebruiken, dat is een officiele methode. Met draaiende motor, één voor één de wartels op de pomp een slagje los draaien en weer vast, hou er wel een doek overheen anders krijg je straaltjes diesel in je gezicht. Als het geluid bij een bepaalde verstuiver opeens weg is, dan heb je de boosdoener te pakken.
Ik hoop dat dit het is, Berlingo’s diesels zijn berucht om nog een ander probleem dat opeens kan optreden, een wervelkamer die scheurt, waarvan er dan een stukje in de cylinder valt. Dit komt gelukkig niet heel vaak voor, als er altijd netjes met de auto is gereden is de kans klein, maar als er lomp mee gereden is….
Herman,
Bedankt voor je antwoord. Heb je toevallig een beschrijving of iets dergelijks hoe ik de verstuivers er uit kan halen?
Groeten,
Erik
Zou je niet eerst de leidingen op de pomp één voor één een slagje losdraaien om een slecht werkende verstuiver uit te sluiten? De verstuivers eruit draaien is veel meer werk, en je heb een speciale dop nodig om ze eruit te draaien. Een verstuiver eruit draaien is niet zoiets simpels als een bougie eruit draaien.
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 05-04-2009
- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
Ik kan niet helemaal uit je verhaal opmaken waarom de v-snaar (dit zal wel een multieriem zijn) vervangen had moeten worden. Soms is het namelijk zo dat de multieriem knapt, naast de poelie gaat lopen of gaat rafelen en dat vervolgens dit materiaal via de onderste distributiekap in de distributieriem slaat, met alle gevolschade van dien. Misschien is handig en voor de zekerheid dat je even controleert of de riem nog wel op tijd staat.
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 05-04-2009
- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
Ik zou trouwens net dat hvsanten hier ook al aan heeft gedacht.
Sorry!
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
waarschijnlijk moet je je krukas pouli even natrekken,
de grote 22mm bout die lopen wel eens los.
suc6
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Heb je aan de poelie of beter pully gedacht? Metalige herrie en typische Berlingo kwaal.
Hallo allemaal,
Het blijkt zo te zijn dat de distrubitieriem niet op tijd meer staat er is een stukje van de multiriem in terecht gekomen en nu staat die niet meer op tijd.
Is dit zelf te doen?
Groeten,
Erik
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 05-04-2009
- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
Hou handig ben je? dat is dan de vraag.
Als je een beetje logisch werkt en eventueel met behulp van een vraagbaak is dit prima te doen.
Hou in ieder geval wel rekening met gevolgschade. Ik heb dit al vaak meegemaakt en in de meeste gevallen onstaat er toch cilinderkopschade (oa kromme klemmen etc). Je kunt natuurlijk geluk hebben.
Misschien is het handig voor je om de gevolgschade niet zelf te repareren en dan de auto naar de garage te slepen . Nogmaals ik weet dus alleen niet hoe handig je bent.
De schade kan meevallen, ligt er maar net aan welke kant op de riem versprongen is.
Het feit dat de motor nog draait, al dan niet met herrie, geeft enige hoop, als de kleppen krom waren dan had je ook geen of veel te weinig compressie en dan draait een diesel echt niet. De ruimte tussen de kleppen en de zuiger in BDP is bijna niets, iets van 2mm, de verbranding start namelijk in de wervelkamer.
Ik zou de D-riem eraf halen, motor op tijd, en als deze niet al te veel beschadigd is, weer erop zetten op te testen. Draai de motor met de hand en meet de klepspeling, inlaat 0,2mm en uitlaat 0,4mm, een (veel) grotere speling, zeg 1mm of meer is een kromme klep. Mocht het meevallen, monteer dan een compleet nieuwe D-riem set, incl spanrollen.
De vraag of je dit zelf kunt? dat hangt er van af hoe handig je ben, de procedure staat goed beschreven in de Haynes. Hou er echter rekening mee dat de D-riem van een Citroen Diesel, niet de makkelijkste is.
Hallo,
De haynes wordt er geschreven dat hier de procedure staat. Wat houdt dit in???
Groeten,
Erik