telkens als ik mijn bx parkeer en hij staat schuin naar links, dan is het net of ik de volgende morgen bij het starten hem eerst al startend moet ontluchten.
als hij gewoon recht staat of schuin naar rechts heb ik nergens last van, tenzij hij een dag of 3 niet heeft gedraaid.
dacht eigenlijk aan de retourslangetjes omdat ie daar een beetje op lekte, maar deze heb ik zaterdag vervangen, en nu is het nog hetzelfde.
waar moet ik gaan zoeken ?, verder lekt hij voor zover ik kan zien nergens op het brandstofsysteem.
zijn er plekken waar ze wel vaker lucht binnen trekken in het brandstofsysteem?
Wat bedoel je nou precies? Start ie niet goed of komt ie niet goed omhoog?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
als ik hem parkeer en de linkerkant staat schuin, start hij niet goed alsof hij ontlucht moet worden.
als hij recht staat of naar rechts schuin , heb ik nergens last van, en start hij ook prima
reijer schreef:als ik hem parkeer en de linkerkant staat schuin, start hij niet goed alsof hij ontlucht moet worden.
als hij recht staat of naar rechts schuin , heb ik nergens last van, en start hij ook prima
Ik herken het ja. Check eens de volgende zaken, en kijk ook of je iets op straat ziet druppen.
Kan goed zijn dat je last hebt van lekkage in de brandstofleidingen (doorgeroest in de knik vlak onder de achterbankzitting, voelt dan erg korstig aan), lek pompje op het brandstoffilter (oude type) of de speling op de opbrengsthevelas (brandstofpomp): die is dan wel te voelen maar doe dat met BELEID; je kunt de pomp er goed mee “kapottesten”.
Kijk goed of je achter de dieselpomp brandstof ziet weglekken bij het starten, vanuit de as waar de hevel met de gaskabel op zit (zelf kijken, ander laten starten) of dat je sowie so een soppige bende op de pompdeksel aantreft. Zo ja dan heb je een dekselrevisie (Bosch) of ander deksel (Lucas) nodig. Niet zo dramatisch duur maar ‘t kost wel.
Ich bin ein Breaker
ik zal deze zaken morgen zeker even nakijken bij de brandstofpomp tenminste dan.
nu start hij gewoon dus wordt dat een beetje moeilijk nakijken
reijer schreef:ik zal deze zaken morgen zeker even nakijken bij de brandstofpomp tenminste dan.
nu start hij gewoon dus wordt dat een beetje moeilijk nakijken
Kan ook koudestartvoorziening zijn (staat het achterste kabeltje wel strak bij koude (KOUDE) motor?) of een kapot gaande gloeier.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Zo ja dan heb je een dekselrevisie (Bosch) of ander deksel (Lucas) nodig. Niet zo dramatisch duur maar ‘t kost wel.
Bij de Bosch kun je de O-ringen (1 of 2 stuks) vervangen, is niet altijd een garantie, maar voor €1,50/ring is het te proberen. De ZX die ik op deze manier heb gefixt rijdt nog steeds zonder enige lekkage
Probleem kan ook in de handopvoerpomp zitten (terugslagklep?), bij mijn Xantia was het probleem opgelost na het vervangen van de handopvoerpomp (knijpballetje).
ZX1.4i schreef:karel schreef:Zo ja dan heb je een dekselrevisie (Bosch) of ander deksel (Lucas) nodig. Niet zo dramatisch duur maar ‘t kost wel.
Bij de Bosch kun je de O-ringen (1 of 2 stuks) vervangen, is niet altijd een garantie, maar voor €1,50/ring is het te proberen. De ZX die ik op deze manier heb gefixt rijdt nog steeds zonder enige lekkage
Probleem kan ook in de handopvoerpomp zitten (terugslagklep?), bij mijn Xantia was het probleem opgelost na het vervangen van de handopvoerpomp (knijpballetje).
Hangt van de speling af denk ik; ik had behoorlijk wat speling op de as; het deksel is voor 8 tientjes voorzien van een nieuw lagerbusje.
Zo’n knijpballetje heb ik zelf nog nooit lek gehad maar dat kan dus blijkbaar ook.
Ich bin ein Breaker
heb eens grondig naar de brandstofpomp gekeken, maar daar is niks loos mee , is echt overal kurkdroog.
heb mijn auto nu twee dagen niet thuis staan , dus heb er karton over de hele lengte onder gelegd in de hoop zo te kunnen zien waar of ie dan wel lek is.
anders wordt het speuren.
de gloeibougies zijn het volgens mij niet die zijn vorig jaar vervangen op 1 na die niet meer los wil, maar hij start gewoon goed alleen dan slaat ie na 2 seconden af en dan moet ik flink doorstarten om hem al schuddend aan de praat te krijgen, denk dus dat het toch echt lucht is
wordt vervolgd
reijer schreef:heb eens grondig naar de brandstofpomp gekeken, maar daar is niks loos mee , is echt overal kurkdroog.
heb mijn auto nu twee dagen niet thuis staan , dus heb er karton over de hele lengte onder gelegd in de hoop zo te kunnen zien waar of ie dan wel lek is.
anders wordt het speuren.
de gloeibougies zijn het volgens mij niet die zijn vorig jaar vervangen op 1 na die niet meer los wil, maar hij start gewoon goed alleen dan slaat ie na 2 seconden af en dan moet ik flink doorstarten om hem al schuddend aan de praat te krijgen, denk dus dat het toch echt lucht is
wordt vervolgd
Dan lijkt het wel lucht ja. Hoe sneller ie afslaat, hoe dichter bij de pomp je moet zoeken. Het dekseltje van het brandstoffilter kan ook slecht gemonteerd zijn, plus de hele bos verstuiver-retourslangen (daar trekt ie dus lucht door aan als ze lek zijn!). Genoeg opties om eens goed te zoeken.
Ich bin ein Breaker
die retourslangetjes van de verstuivers heb ik afgelopen weekend al vervangen, dus zal verder moeten gaan speuren.
is er geen manier om het systeem onder druk te zetten , om zo de lekkage op te sporen , net als bij het koelsysteem(afpersen)?
reijer schreef:die retourslangetjes van de verstuivers heb ik afgelopen weekend al vervangen, dus zal verder moeten gaan speuren.
is er geen manier om het systeem onder druk te zetten , om zo de lekkage op te sporen , net als bij het koelsysteem(afpersen)?
Luchtlekjes zijn al genoeg om dit te veroorzaken; met afpersen met vloeistof erin zou jet ten eerste druk zetten op iets wat onderdruk moet hebben dus hoe zinvol de uitkomst is weet ik niet, ten tweede doe je het met (dikkere) vloeistof erin, terwijl je wilt weten of er lucht lekt: je zou het dus eerst moeten aftappen. Je loopt ook kans dat er bijv. wat springt of losfloept. Heel veel dichting heeft het niet nodig.
Als je die retourslangetjes hebt vervangen, toch hopelijk niet door die net-niet-goed-passende maat slang met stoffen wapening aan de buitenkant? Dat heeft me bijna gek gemaakt, alleen bij garages bleek de juiste maat te verkrijgen. En hij bleef ook lucht en diesel lekken ja.
Overigens is de dikke retourslang aan de pomp ook een “leuke” aangaande (lucht)lekken; van origine zonder slangenklem maar dáár ben ik na een dieselbad voor de motorruimte toch maar verandering in gaan brengen….
Ich bin ein Breaker
ja deze heb ik wel vervangen door slangetjes met een stoffen wapening aan de buiten kant, passen overigens wel goed , tenminste gaan er moeizaam overheen.
heb deze gehaald bij de automaterialenzaak hier in woerden.
moet wel zeggen dat het na het vervangen niet beter is geworden , eerder slechter , ben vanmiddag zeker 5 minuten bezig geweest met starten en met het knijppompje om hem aan de praat te krijgen.
Hallo, volgens mij zit het probleem bij de dieselvoorverwarming.Deze zit rechtsonder aan het motorblok. Hiervan gaat vaak een aansluiting van de brandstofslang loszitten; deze lekt geen diesel omdat er iets onderdruk op staat. Je kan het beste de aanvoerleiding ( brandstofslang richting motor ) volgen, dan kom je vanzelf de voorverwarming tegen. In Nederland is deze niet noodzakelijk, dus m.b.v. een pijpje de voorverwarming overbruggen; slangen loshalen en doorverbinden. succes!
dit ga ik ook zeker nakijken, wil toch weten hoe en waar dit vandaan
komt.
vreemde is eigenlijk dat na het vervangen van de retourslangetjes het erger is geworden
Vraagje: als je auto scheef naar links staat (dus de situatie waarin ‘ie slecht start) kun je natuurlijk proberen om voor het starten een paar keer in het opvoerballetje voor de brandstof te knijpen. Als ‘ie dan wel goed start is het op zeker een luchtprobleem en geen gloeiprobleem. Heb je dit al eens gedaan?