Ik wacht liever je technische verhaal af…
Test
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
ze hebben mij op school (mts motorvoertuigen) verteld dat de accu niets meer is als een grote condensator die het merendeel van de laadspanning opneemt, haal je hem los dan krijg je grote spanningspieken welke je electrische systeem in een keer kan slopen.
Als ik het me goed herinner word dit verschijnsel de zgn. Load-Dump genoemd
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Hmm, volgens mij is dat toch echt een indianenverhaal.
Vergeten we trouwens niet waar een spanningsregelaar voor is mensen?
Bij een wisselspanning dynamo wordt hetgeen dat je opwekt bepaald door een magneet. Als je de magneet groter maakt wekt de dynamo meer op, en andersom wanneer je een kleinere magneet monteert.
Is alleen een beetje lastig om onder het rijden telkens een andere magneet te monteren.
Daar heefd men iets op gevonden: De spanningsregelaar!!
Op de plek van de magneet is een electromegnetische spoel gekomen, die gevoed wordt door de spanningsregelaar.
Is de vraag van vermogen groot, dan zal de spanning van de dynamo inzakken, de regelaar ‘regeld’ dat dan weer bij.
Is de vraag van vermogen klein, zal de spanning stijgen, en de regelaar dit ook deze keer weer netjes bijregelen.
Is de vraag nihil: Dan regelt de spanningsregelaar niets bij, want er is niets. Een dynamo die niet belast wordt levert ook niet. Er staat wel spanning op, maar er loopt geen stroom, want die wordt niet gevraagd, dus ook niet opgewekt!! kwestie van vraag en aanbod.
Test
Ja, klopt allemaal.. maar als er nou een hele tijd VEEL vermogen van de dynamo wordt gevraagd, spanningsregelaar maakt er mooi 14V van.. stel nou die grote vraag is INEENS weg. dan zal er een piek optreden. De accu zal dat inderdaad doen uitdempen, en zonder accu zou je dan eventueel je halve elektronica kunnen frituren.
Ja dat is allemaal waar van die stabeliserende werking van een accu. In weze is het een hele grote condensator met een gigantische opslagcapasiteit.
Maar dat er een piek optreedt als de vraag ophoudt?
Als ik een emmer water leeggooi, en hou daar oppeens mee op,
dan komt er toch niet nog een dikke straal achterna uit het niets??!
Ik vind het maar een beetje boe boe, bah bah. Als er geen vraag naar vermogen is, komt het er gewoon niet uit.
En ongecontroleerde spanningspieken, daar geloof ik niet in. En als de spanningregelaar dat niet bij zou kunnen benen, heeft de autoindustrie ernstige steken laten vallen. Sterker nog, de spanningsregelaar is het onderdeel wat bepaald hoeveel energie er opgewekt gaat worden. Het is niet zo dat hij deze energie ook op zijn donder krijgt.
Ter verduidelijking: De spanningsregelaar staat niet in serie met de enrgiebron, hij staat in serie met een electromagnetische spoel, die via de stator doorgeeft hoeveel er opgewekt dient te worden. Dus krijgt hij nooit de volle mep op zijn donder, want die verbinding is er simpelweg niet…
Test
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
sorry ik zou reageren maar kwam er niet an toe om mijn antwoord duidelijk te maken, maar ik beloof het ik reageer er nog op…
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
mmm… wat een verhaal hier over dynamo’s nou kwam ik laatst met de cx aan de kant van de weg te staan wegens een kapotte dynamo ( accu lampje werkte niet ) nou heb ik bij citrofiel een goede gebruikte erin laten zetten en kwam ik twee week later in zuid-frankrijk weer te staan dus in frankrijk maar een nieuwe dynamo laten monteren.
nou valt het mij op waneer ik de knipperlichten gebruik dat mijn dash verlichting ( weer ) meeknippert en dat het das verlichting ook minder fel brand
het gaat om een gelijkstroom dynamo, al deze dingen wat hier geroepen word dus maar eens gauw checken voordat ik weer kom te staan
Groet Roy
:cevr
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Misschien slechte aarding .. of is dat te simpel voor een CITROEN CX PALLAS 2400 IE C-MATIC 1978
Thijsvandebles schreef:
Maar dat er een piek optreedt als de vraag ophoudt?
Als ik een emmer water leeggooi, en hou daar oppeens mee op,
dan komt er toch niet nog een dikke straal achterna uit het niets??!
je slaat de spijker precies op z’n kop.. je dynamo is de emmer water.. er is een grote vraag naar vermogen, dus die dynamo is flink wat aan het leveren. opeens is er amper nog wat nodig (mijnpart is je koelfan afgeslagen, dat trekt flink wat). de dynamo kan niet INEENS stoppen met dat grote vermogen leveren, dus een kortstondige piek.
Hetzelfde geld ook omgekeerd, stel je tapt bijna niets af, en een grootverbruiker schakelt in, je spanning zou dan kortstondig heel laag zijn (inschakelverschijnsel).
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
ik heb even contact opgenomen met een van mijn electra leveranciers (jaarsveld electra, al 25 jaar auto en scheepelectra) op de zaak.
Deze verteld mij dat in 9 van de 10 gevallen je boordnet word opgeblazen.
Doordat de accu wegvalt word er een kortstondige hele hoge spanningspiek afgegegeven door de dynamo, welke door de sperdiodes slaat en dus zo op je boordnet word losgelaten, het gaat hier om een spanning van 10tallen volts.
De duurdere merken zijn soms uitgerust met dynamos met Load Dump beveiliging, maar dat is maar eens in de 20 keer.
Hij raadde niet aan om het te proberen, maar als er iemend zich wil opofferen voor dit experiment
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Het los halen van de polen bij een wisselstroom dynamo gaat absoluut ten
koste van de dynamo. Dit komt omdat de regelaar los word aangestuurd en niets heeft te maken met de “B+” van de dynamo , dus de regelaar blijft bekrachtigd en dus wekt de rotor wisselstroom op , dat kan dan ver-volgens nergens heen met als gevolg dat de diodes stuk gaan.
Bij een gelijkstroom dynamo werkt dat kompleet anders omdat daar geen
diodes in zitten.
Overigens de vergelijking van een wisselstroom dynamo en een stopcontact raakt kant nog wal omdat uit een stopkontakt een wisselspanning komt van 50hrz (golf spanning dus) en uit een wisselstroom dynamo een gelijk gerichte spanning komt (de functie van een diode !) Je kunt namelijk niet een accu opladen met een wisselspanning.
ofwel ik blijf bij mijn bewering dat een dynamo zeker kapot gaat als je de pool lostrekt met een lopende motor. Ook de hier verder beschreven gevolgen, (alle componenten opblazen) gebeuren zeker, maar nogmaals als eerste je dynamo zelf.
en ik blijf daarbij totdat iemand proefondervindenlijk vaststelt dat Oldenhage ongelijk heeft!
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Oldenhage heeft natuurlijk gewoon gelijk. Als je de polen loshaalt met lopende motor heb je een grote kans dat er van alles stuk gaat waaronder vooral de dynamo zelf.
Maar zoals je eerder al aangaf ben je geen leraar electronica, dus de verklaring die je ervoor geeft… hmm… daar krijg ik nou niet direct een eureka gevoel bij hoor Daarom is de discussie ook ontstaan denk ik.
Ik heb overigens wel proefondervindelijk vastgesteld dat het bij een ND dynamo gewoon goedgaat, maar die zijn wat meer overbemeten geconstrueerd. Net even betere componenten kunnen de spanningspieken gewoon hebben en zijn ook in staat de spanning redelijk(!) te reguleren zonder de stabiliserende werking van de accu. Europese dynamo’s daarentegen zijn zo goedkoop mogelijk gemaakt en dat merk je ; ze kunnen niet zo veel hebben.
De oorzaak is precies wat Thijs zegt:
Thijsvandebles schreef:En als de spanningregelaar dat niet bij zou kunnen benen, heeft de autoindustrie ernstige steken laten vallen.
Bezuinigen… een minder robuust ontwerp is nou eenmaal een paar centen goedkoper en NORMAAL gaat het altijd goed… gaat het een keer mis, dan is dat de schuld van de (dode) accu of degene die ‘m afgekoppeld had. En je verkoopt als fabrikant meer dynamo’s : win/win situatie.
Bij ND vinden ze dat een dynamo daar gewoon tegen moet kunnen. En dat kan-ie ook, DAT weet ik zeker, proefondervindelijk vastgesteld. Accu vervangen met draaiende motor om een dooie op te laden (jawel, van goeie accu naar geen accu, en dan ineens weer naar maximale laadstroom op een compleet platte accu…) is geen enkel punt met zo’n dynamo zolang ie voldoende gekoeld wordt (in geval van zwaar opladen), en ook een eind rijden zonder accu ging prima.
Gebaseerd op ervaringen met Europese dynamo’s zou ik dat echter met mijn Fransoosjes niet meer durven… het kan goedgaan als je geluk hebt, maar het zal meestal vroeg of laat flink misgaan. Wel uit ervaring weet ik dat zelfs een kapotte accu - nog wel aangekoppeld - flinke problemen veroorzaakt. Dus helemaal geen accu? Probeer het maar niet…
Marcel
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Hmm, ik ben maar half om. ik geloof wel dat het zo is, maar vindt toch dat hedendaagse techniek goed genoeg moet zijn om ertegen te kunnen.
Maar goed, verhalen over fabrikanten die maar half werk leveren om vervolgens rijk te worden van de losse onderdelen verkoop klinken mij ook niet geheel vreemd in den oren. Mercedes bijvoorbeeld, bouwde tot 1995 (einde 124 model) dijken van auto’s Met de komst van de (toen) nieuwe E-klasse (model 210), is die kwaliteit hard achteruit gegaan.
Ik zal dit geval een met mijn zwager en buurjongen bespreken, allebei HTS electro. En mijn buurman ontwerpt vliegtuigen, dus die zal het ook wel weten.
@Web: Is ND een merk?
Test
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Even los van de hele discussie of je wel of niet iets moet loskoppelen, is het niet gewoon veel beter om je dynamo naar bv een Bosch dealer te brengen en deze te laten doormeten. Deze discussie is nl wel heel erg in een nietes welles discussie aan het verzanden door mensen met meer en minder vakkennis. Ga naar de expert!!
Thijsvandebles schreef:@Web: Is ND een merk?
Nippon Denso.
Huisleverancier van Japanse automerken.
Ik ben het helemaal met je eens dat het goed genoeg MOET zijn… en het KAN ook maar feit blijkt toch dat het dat in de praktijk niet altijd is. Ik vermoed dat het gewoon een kwestie is van krap bemeten componenten, niet alleen in max. stroom maar ook in bv. reverse breakdown voltage en dat soort parameters. Voldoende voor normaal gebruik maar o wee als je daarvan afwijkt. Denk dat de HTSers wel zullen bevestigen dat zoiets mogelijk is.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…