Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Bij mijn vorige XM V6 12v had ik ook dat de HD pomp vrij snel insloeg en de pomp zelf maakte een rauw geluid. Als ik stapvoets reed en de HD pomp sloeg in, dan remde die zelfs de motor af .
Bij mij was de HD pomp duidelijk versleten .
Keith, waar komt het geluid bij jou vandaan?
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Citrophile schreef:Bij mijn vorige XM V6 12v had ik ook dat de HD pomp vrij snel insloeg en de pomp zelf maakte een rauw geluid. Als ik stapvoets reed en de HD pomp sloeg in, dan remde die zelfs de motor af :shock: .
Bij mij was de HD pomp duidelijk versleten :-S .Keith, waar komt het geluid bij jou vandaan?
He citrophile - bedankt voor het meeleven! Ik geloof vanaf de pomp zelf - ik neem aan dat het de pomp is, die zit midden/links in en bijna tegen de firewall aan.
Het is de bekende “...ssst-tik” met een soort heijg geluid af en toe. Toen ik de auto kreeg brak de riem binnen de 1ste 20 kms. En de vorige eigenaar was zo eerlijk (wat niet veel voorkwam!) om mij te vertellen dat ie net voor shipping naar mij toe had gebroken, en daarna nog eens bij diegene diehad hem moeten invoeren in Florida. Dus mijn vervanging v.d. riem was al een 3de keer binnen korte tijd.
Mijn monteur heeft een nieuwe riem opgezet, en goed gespannt, wat resulteerde in een x2 keer zo lang cycle-tijs, wat nu ca. 4-5 seconden is. Daarvoor kon je gewoon zien dat bij elke “ssst-tik” cyclus de riem leek alsof die zou van de pulley afvallen, nu zit ie wel strak, alleen korte cyclus.
Door het vervangen van x7 veerbollen had ik gehoopt om dit te verbeteren…ook dat ie vast in sport suspension blijft (je voelt het ook)...maar geen van beiden zijn door de bolwissel verholpen. Er zijn ook geen echt zichtbare lekkages; ik had ooit een kortecyclus in een DS, maar de stuurrek was intern lek. Toen die werd gereviseerd kreeg ik een veel langere cyclustijd…en een veel dunnere portemonnee.
—Keith
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Een goede HD pomp moet je nauwelijks kunnen horen bij het inslaan, op de tik na aan het eind van het pompen. Misschien als je een filmpje ervan maakt en hier op het forum zet dat het dan duidelijker wordt. Zo op het eerste gezicht als ik jouw beschrijving lees, zou ik zeggen dat de HD pomp vervangen moet worden.
Dat van de sportstand kun je simpel oplossen door een relais tussen te schakelen. Het relais doe je tussen de stuurdraad vanaf de veercomputer naar de hydractive elektroklep.
Mijn beschrijving over het relais met foto`s staat hier (vanaf onderin pagina 2):
Uitleg over de relais aansluiting voor de bediening hydractive elektroklep (HA1)
Door toenemende impedanties en weerstanden in vooral de bedrading wordt het stuursignaal heel erg zwak en wordt de elektroklep niet aangestuurd voor de comfortstand. Met het relais behoud je de hydractive werking zoals het hoort.
Citroën is een beetje vreemd :smt136 , maar wel lekker :smt003 !
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Citrophile schreef:Een goede HD pomp moet je nauwelijks kunnen horen bij het inslaan, op de tik na aan het eind van het pompen. Misschien als je een filmpje ervan maakt en hier op het forum zet dat het dan duidelijker wordt. Zo op het eerste gezicht als ik jouw beschrijving lees, zou ik zeggen dat de HD pomp vervangen moet worden.
Dat van de sportstand kun je simpel oplossen door een relais tussen te schakelen. Het relais doe je tussen de stuurdraad vanaf de veercomputer naar de hydractive elektroklep.
Mijn beschrijving over het relais met foto`s staat hier (vanaf onderin pagina 2):
Uitleg over de relais aansluiting voor de bediening hydractive elektroklep (HA1)Door toenemende impedanties en weerstanden in vooral de bedrading wordt het stuursignaal heel erg zwak en wordt de elektroklep niet aangestuurd voor de comfortstand. Met het relais behoud je de hydractive werking zoals het hoort.
Inderdaad stil - die van de 12v hoor je nauwelijks, geconstateerd maanden geleden met 12v en 24v side by side. En de 12v rijdt veel meer Citroenesque dan de 24v, al zijn de meeste van haar bollen ook aan vervanging toe.
Ik heb jou stuk en fotos over het plaatsen van een relais enz. doorgenomen - je hebt het heel helder geschreven en laten zien, dus wij komen er wel uit en zal dit zeker proberen. Bedankt!!! Is de verzwakking van het stuursignaal een hoofdreden voor vervanging v.d. computer? FWIW mijn dash indicatie brandt niet voor de sport suspension op de 24v, altijd wel op de 12v als je haar start, en dan uit. En de linker infopaneel meldt wel op de 24v dat die in sport suspension mode staat, terwijl de switch staat op auto.
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
@ Citrophile
Kun je me dat niet eens een keertje komen uitleggen Dordtenaar? Bij mij blijft de boel ook af en toe hangen, dus misschien dat jouw oplossing ook bij mij helpt.
groeten, Paul
Citrophile schreef:Een goede HD pomp moet je nauwelijks kunnen horen bij het inslaan, op de tik na aan het eind van het pompen. Misschien als je een filmpje ervan maakt en hier op het forum zet dat het dan duidelijker wordt. Zo op het eerste gezicht als ik jouw beschrijving lees, zou ik zeggen dat de HD pomp vervangen moet worden.
Dat van de sportstand kun je simpel oplossen door een relais tussen te schakelen. Het relais doe je tussen de stuurdraad vanaf de veercomputer naar de hydractive elektroklep.
Mijn beschrijving over het relais met foto`s staat hier (vanaf onderin pagina 2):
Uitleg over de relais aansluiting voor de bediening hydractive elektroklep (HA1)Door toenemende impedanties en weerstanden in vooral de bedrading wordt het stuursignaal heel erg zwak en wordt de elektroklep niet aangestuurd voor de comfortstand. Met het relais behoud je de hydractive werking zoals het hoort.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
@ Bonang,
Als dat lampje niet brandt is het wel zeker dat de computer een storing in de vering heeft gesignaleerd. Overigens is dat redelijk eenvoudig op te lossen, kijk even bij de stickies naar het onderdeel van malle pietje. Als je een beetje handig bent met een soldeerbout kom je er wel uit.
Overigens zitten er 8 veerbollen in een XM. Waarschijnlijk zijn ze de SMAC bol vergeten, die zit achter het subframe van de achterwielophanging.
Succes,
Paul
bonang schreef:Citrophile schreef:Een goede HD pomp moet je nauwelijks kunnen horen bij het inslaan, op de tik na aan het eind van het pompen. Misschien als je een filmpje ervan maakt en hier op het forum zet dat het dan duidelijker wordt. Zo op het eerste gezicht als ik jouw beschrijving lees, zou ik zeggen dat de HD pomp vervangen moet worden.
Dat van de sportstand kun je simpel oplossen door een relais tussen te schakelen. Het relais doe je tussen de stuurdraad vanaf de veercomputer naar de hydractive elektroklep.
Mijn beschrijving over het relais met foto`s staat hier (vanaf onderin pagina 2):
Uitleg over de relais aansluiting voor de bediening hydractive elektroklep (HA1)Door toenemende impedanties en weerstanden in vooral de bedrading wordt het stuursignaal heel erg zwak en wordt de elektroklep niet aangestuurd voor de comfortstand. Met het relais behoud je de hydractive werking zoals het hoort.
Inderdaad stil - die van de 12v hoor je nauwelijks, geconstateerd maanden geleden met 12v en 24v side by side. En de 12v rijdt veel meer Citroenesque dan de 24v, al zijn de meeste van haar bollen ook aan vervanging toe.
Ik heb jou stuk en fotos over het plaatsen van een relais enz. doorgenomen - je hebt het heel helder geschreven en laten zien, dus wij komen er wel uit en zal dit zeker proberen. Bedankt!!! Is de verzwakking van het stuursignaal een hoofdreden voor vervanging v.d. computer? FWIW mijn dash indicatie brandt niet voor de sport suspension op de 24v, altijd wel op de 12v als je haar start, en dan uit. En de linker infopaneel meldt wel op de 24v dat die in sport suspension mode staat, terwijl de switch staat op auto.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Paul Cornelisse schreef:@ Bonang,
Als dat lampje niet brandt is het wel zeker dat de computer een storing in de vering heeft gesignaleerd. Overigens is dat redelijk eenvoudig op te lossen, kijk even bij de stickies naar het onderdeel van malle pietje. Als je een beetje handig bent met een soldeerbout kom je er wel uit.
Overigens zitten er 8 veerbollen in een XM. Waarschijnlijk zijn ze de SMAC bol vergeten, die zit achter het subframe van de achterwielophanging.
Succes,
Paul
Best Paul,Bedankt voor je inzicht. Ik heb een toverdoos van de malle tovenaar zelf, en 10 minuten geleden doorgegeven aan de monteur. Een andere, ex-Citroen monteur uit de UK (en nu wonend hier in de PNW) heeft het geprobeerd op mijn 12v, zonder enige resultaat. Maar hij had weinig succes met anderen mankementen, dus hopelijk kan Anatoliy de echte monteur het wel zien aan de praat te krijgen met de 24v.
En je heb gelijk - ik weet dat er een bol overgeslaan werd - de diravibol - maar die wou er echt niet uit. Gezien alles lijkt copacetic met stuur hebben wij het gewoon laten zitten. Of is er een trucje om die er wel uit te krijgen?
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Bonang, vervanging van de veercomputer is niet nodig (nieuw ook niet meer te bestellen). De verzwakking van het stuursignaal zit puur in de matige bedrading, met het relais ertussen werkt het weer zoals het bedoeld is.
Zoals Paul het aangaf, is het niet even oplichten van het hydractive lampje bij het starten een aanduiding voor een opgeslagen storing. Bestel een uitleeskastje bij “Malle Pietje” en je kunt uitlezen, hij levert lijsten met storingscodes van de diverse computers.
In de ZPJ4 info staan achterin ook de storings- en activeringscodes, puur voor het motormangement systeem Fenix4.
Indien je niet over het uitleeskastje van malle pietje beschikt, kun je eenvoudig resetten(alleen serie1 ) alleen weet je niet wat de storingscodes zijn.
1.Haal beide accupolen los voor 5min.
2.Doe de pluspoolklem op de pluspool van de accu.
3.Steek een dunne metalen voorwerp, bv een lange schroevedraaier door de losse minpoolklem en maak met het uiteinde van de schroevedraaier contact met de pluspool c.q. pluspoolklem voor minimaal 2 min. De condensatoren worden ontladen en het geheugen (van alle computers tegelijk) wordt gewist.
4.Nu de minpoolklem op de minpool van de accu plaatsen.
5.Doe het contact aan, start de motor en check of het hydractive lampje gaat oplichten en eventuele motormanagementlampje en/of andere storingslampjes uitgaan.
Zet de motor af en start de motor weer om te controleren of het hydractivelampje weer even oplicht of uitblijft, in het laatste geval is er een permanente storing opgeslagen.
Maak een proefrit en speel daarna met het hydractive knop “auto/sport” om het verschil in veercomfort te voelen. Daarna het hydractivelampje in de gaten blijven houden tijdens het starten.
Over de diravibol, die moet je uitbouwen…vanaf fabriek zitten die muurvast in het blokje. Eerst het hydraulisch systeem drukloos maken met het ontlastboutje en het deel van de diravi leeg maken dmv een aantal keer volledig heen en weer sturen.
Maak de 3 leidingen aan het ronde zwarte blokje los en ik dacht 2 of 3 m6 boutjes en de slangenklem om de diravibol(om scheuren tgv trillingen vd diravibol tegen te gaan).
Uiteindelijk heb je de diravibol samen met het blokje eruit gehaald, plaats het blokje voorzichtig in de schroefbank en draai de diravibol met een oliefitertang(in de vorm van een leren riem of een dun metalen verenblad) icm een lange pijp los.
Mijn collega heeft de diravibol met de originele flexibele Citroën “veerbolklem” icm een wringijzer los weten te krijgen.
Bij het monteren van de nieuwe diravibol, de slangenklem in het subframe weer om de bol plaatsen.
Citroën is een beetje vreemd :smt136 , maar wel lekker :smt003 !
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Paul Cornelisse schreef:@ Citrophile
Kun je me dat niet eens een keertje komen uitleggen Dordtenaar? Bij mij blijft de boel ook af en toe hangen, dus misschien dat jouw oplossing ook bij mij helpt.
groeten, Paul
Paul, jij hebt de luxe van hydractive2…indien je hardnekkige veercomputer storingen hebt zul je de VN`s (solid state relais) moeten controleren en extra diodes solderen.
Er zijn genoeg forumleden (o.a. Lucas Unger) die dat jou beter kunnen uitleggen, ik heb dat zelf nog nooit gedaan .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Citrophile schreef:Bonang, vervanging van de veercomputer is niet nodig (nieuw ook niet meer te bestellen). De verzwakking van het stuursignaal zit puur in de matige bedrading, met het relais ertussen werkt het weer zoals het bedoeld is.
Indien je niet over het uitleeskastje van malle pietje beschikt, kun je eenvoudig resetten(alleen serie1 :exclaim: ) alleen weet je niet wat de storingscodes zijn.
1.Haal beide accupolen los voor 5min.
2.Doe de pluspoolklem op de pluspool van de accu.
3.Steek een dunne metalen voorwerp, bv een lange schroevedraaier door de losse minpoolklem en maak met het uiteinde van de schroevedraaier contact met de pluspool c.q. pluspoolklem voor minimaal 2 min. De condensatoren worden ontladen en het geheugen (van alle computers tegelijk) wordt gewist.
4.Nu de minpoolklem op de minpool van de accu plaatsen.
5.Doe het contact aan, start de motor en check of het hydractive lampje gaat oplichten en eventuele motormanagementlampje en/of andere storingslampjes uitgaan.Zet de motor af en start de motor weer om te controleren of het hydractivelampje weer even oplicht of uitblijft, in het laatste geval is er een permanente storing opgeslagen.
Maak een proefrit en speel daarna met het hydractive knop “auto/sport” om het verschil in veercomfort te voelen. Daarna het hydractivelampje in de gaten blijven houden tijdens het starten.
Meer goede info van Citrophile! Ik had het over met de monteur vanochtend dat ik niet wist of je alles zou kunnen resetten d.m.v. accukabels lostrekken voor een tijdje…schijnt dus wel te kunnen. Misschien heb ik het niet duidelijk geschreven, maar ik bezit al een toverdoos van malle pietje. Schijnde niet te werken op de 12v (weet niet of dat echt waar is) en monteur gaat hem wel proberen op de 24v. Ik had het ook even over jou vc relais met hem, dus werkt de doosje/accu los niet om problemen op te klaren, is de relais de volgende stap.
Inmiddels is het zeker minstens twee biers als je Portland aanrijkt…nogmaals bedankt!
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
De toverdoos van Malle Pietje werkt alleen bij Xm’s van type 1 en type 2 die tot ongeveer 1998 geleverd zijn. Bij het leveren met de laatste nieuwe computers werd het onmogelijk om een en ander met de toverdoos uit te lezen. Dit is met opzet zo gedaan omdat je met het kastje zelfs de afstelling van de motor kunt veranderen. Europeese wetgeving verbood dat vanaf dat moment, zo rond begin 1999.
De computers van type 3 zijn alleen nog maar met behulp van een Lexia.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Paul Cornelisse schreef:De toverdoos van Malle Pietje werkt alleen bij Xm’s van type 1 en type 2 die tot ongeveer 1998 geleverd zijn. Bij het leveren met de laatste nieuwe computers werd het onmogelijk om een en ander met de toverdoos uit te lezen. Dit is met opzet zo gedaan omdat je met het kastje zelfs de afstelling van de motor kunt veranderen. Europeese wetgeving verbood dat vanaf dat moment, zo rond begin 1999.
De computers van type 3 zijn alleen nog maar met behulp van een Lexia.
Wist niet eens dat het op type 2 modellen ook hoort te werken - de mijnen, uit ‘91 en ‘92, zijn uiteraard type 1.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Bonang, het zwakke signaal naar de hydractive elektroklep herkent de veercomputer niet als een fout…Dus de relais schakeling zul je ertussen moeten doen bij hydractive1 .
Al bij de introductie van de XM in 1989/1990 kampte het hydractive systeem met slechte aansturing van de elektroklep.
Citroën is een beetje vreemd :smt136 , maar wel lekker :smt003 !
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Citrophile schreef:Bonang, het zwakke signaal naar de hydractive elektroklep herkent de veercomputer niet als een fout…Dus de relais schakeling zul je ertussen moeten doen bij hydractive1 ;-).
Al bij de introductie van de XM in 1989/1990 kampte het hydractive systeem met slechte aansturing van de elektroklep.
Goed om te weten. Dus gelijk aan de relais voor sport suspension soulace.
Dit is bij de V6 pas zo vanaf modeljaar 1998, gelijktijdig met de intro
van de ES9J4 en 4HP20.
Paul Cornelisse schreef:
Overigens zitten er 8 veerbollen in een XM. Waarschijnlijk zijn ze de SMAC bol vergeten, die zit achter het subframe van de achterwielophanging.
Succes,
Paul