Beste mensen,
Ik moest voor de APK en een 120.000 km onderhoudsbeurt naar mijn garage (dealer).
Daar kreeg ik in de loop van de dag een telefoontje van met de geraamde kosten.
Na een overnachting bij die dealer was mijn auto klaar.
De kosten waren EURO 2.253,04
Dit is nog exclusief 4 banden die ik er nog op moet zetten (EURO 562,00 bij A.T.U)
De kostenspecificatie is:
Groot onderhoud 120.000 km 157,30
Pollenfilter vervangen 14,30
Roetfilter geforceerde regeneratie 35,75
Additiefreservoir voor Eolys vullen 28,60
Roetfilter vervangen 71,50
Voorremschijven vervangen 2 x 64,35
Kabelgeleiding parkeerrem 2 zijden vervangen 157,30
Verstraler vervangen 1x 28,6
Voedingsleiding klep vervangen 107,25
Klepdekselpakking vervangen 42,90
APK keuring 0,00
APK roetmeting 0,00
APK afmelden 3,45
Oliefiltermahle 12,94
Carterstoppakking 0,35
Filterelement 15,87
Brandstoffilter 57,44
Koolstoffilter 20,85
Dieselbescherming tank 10,82
Olie Total Q9000 66,10
Ruitensproeiervloeistof 7,90
3 pakkingen + 1 klem 40,27
Ruil roetfilter 279,00
Klem 64,5 mm 8,29
Bev klem 9,58
Eolys176 3ltr 81,69
Remblokset voor 71,73
Remschijfset voor 136,81
Kabelgeleider 18,59
Kabelgeleider 19,11
Handremkabel 96,89
Breedstraler 52,97
Klepdekselpakking 7,29
Pijp 101,05
Olie LDS 1ltr 44,40
Lamp 6w 8,46
Kleinmateriaal 13,61
1893,31
Totaal incl BTW 2253,04
Ik ben nu toch wel geschrokken van deze onderhoudsbeurt.
Zijn dit normale prijzen vraag ik mij dan af???
Weet iemand nog een adres om mijn auto iets goedkoper onderhoud te laten ondergaan, in Noord-Brabant??
Na ruim 17 jaar en drie BX-Break diesel te hebben gereden is het nu tijd voor een C5 tijdperk. Ik hoop dat ik er net zoveel plezier van, en net zo weinig problemen met, mag ondervinden als met de drie bx’en.
Eens citroen, altijd citroen??
Waar ongeveer in Brabant?
Er zijn genoeg specialisten die het voor veel minder doen!
Rene
Ik was vergeten te schrijven dat ik in de buurt van ‘s-Hertogenbosch woon.
Het is mijn aller-aller-aller duurste servicebeurt tot nu toe en ik heb al 33 jaar een auto in mijn bezit.
Vanwege het Nieuwe Rijden is volgens mijn garage het roetfilter verstopt geraakt met dus de nodige extra kosten. Mijn vrouw en ik maken er een sport van om met een tank diesel, zoveel mogelijk kilometers te rijden. Volgens mijn garage is dat het grote probleem. Ik zit in veel te lage toeren om de motor en/of uitlaat schoon te blazen. Ik zou mijn motor regelmatig lange stukken in z’n 4 moeten laten rijden. En ik maar denken dat als je een rustige rijder bent, je minder slijtage- en/of onderhoudskosten hebt.
Na ruim 17 jaar en drie BX-Break diesel te hebben gereden is het nu tijd voor een C5 tijdperk. Ik hoop dat ik er net zoveel plezier van, en net zo weinig problemen met, mag ondervinden als met de drie bx’en.
Eens citroen, altijd citroen??
idd het nieuwe rijden is funest voor het FAP..
maar ze hebben hem schoongebrand en vervangen???
wat voor een hdi heb je erin??
Tja, merkdealers (alle merken) zijn erg duur. Ik knapte op gegeven moment ook af op hun werplaatstarieven. Ik ga naar een universeel reparatiebedrijfje en dat scheelt fors in de kosten. En de auto loopt nog steeds, met 317K op de teller. Gewoon ff shoppen in de buurt.
Tja, als je elk onderdeel dat bij die vervanging of reparatie hoort, apart bekijkt, dan wijken die prijzen nauwelijks af van de bedragen die ik op de nota’s van mijn Citroëndealer vind…....maar dan heb ik het wél over een periode van ruim 3,5 jaar waarin de kilometerstand opliep van 225.000 naar 357.000. Al die reparaties die hier in 1 keer zijn uitgevoerd, ben ik in die periode ooit tegengekomen, maar dan in 3,5 jaar tijd (en dat geldt uiteraard niet voor de olie, het oliefilter, het luchtfilter). Ik ‘plan’ min of meer het onderhoud aan mijn C5, laat nooit ‘grote beurten’ uitvoeren, maar bepaal aan de hand van de onderhoudsschema’s en preventief onderhoud wat er per keer moet gebeuren. En dat gaat al (37) jaren goed (bij de diverse Citroëndealers!!). Zo voorkom je óók dat je in één keer 4 banden moet vervangen, én remschijven vóór, én remblokken vóór, én handremkabels (dan lijkt er nogal wat aan de hand, dunkt mij)
Opvallend is wel dat men voor een aantal reparaties toch wel érg veel uren rekent, maar ik weet niet welk type het betreft (ik heb het over een 2.0 HDi van 2001): Handremkabel vervangen eenzijdig in mijn geval 1,1 uur…..in uw geval tweezijdig 2,4 uur (terwijl een gedeelte van die reparatie toch écht in één hefboom zit). Tel al die uren eens bij elkaar op: u betaalt ruim € 700 aan uurloon, tegen een tarief van pakweg €65, dus is er (althans op papier) bijna 11 uur aan gewerkt. U bepaalt zelf maar wat u daar van vindt.En de dealer houdt zich gewoon aan de vastgestelde tijden per reparatie, ongeacht of de monteur er langer of korter over doet.
Per saldo: bij een goedkoper iemand die een tarief van € 45 hanteert, was u € 220 excl.BTW goedkoper uit geweest (uitgaande van daadwerkelijk 11 uur werk)
Wat betreft het nieuwe rijden: voor sommige auto’s c.q. automobilisten is dat maar niets. Ik rijd waarschijnlijk net zo zuinig als u, en om die reden werd mijn C5 vorig jaar voor het eerst APK-afgekeurd vanwege de roetemissie. Advies van de Citroënmonteur: ik giet nu een additief in je tank, je rijdt je tank leeg en trekt met enige regelmaat flink door in de 2de, 3de en 4de versnelling, je ziet dan wat roet in je achteruitkijkspiegel en je komt over twee weken terug: geheid dat de meting dermate gunstig is dat hij door de APK komt (en dat was ook zo). En voortaan doe je dat 2-3 weken vóórdat je naar de APK komt, en dan heb je zelfs het additief niet nodig. Maar….....in mijn geval zonder roetfilter. Ik houd mij dus 49 weken aan het ‘nieuwe rijden’ en 3 weken niet.
Ik woon weliswaar in vrijwel dezelfde regio als u (Veghel), maar kan u geen ander adres adviseren; ik ga zelf naar de Citroëndealer, ik ben daar zeer tevreden over, en het zou zelfs nog kunnen zijn dat dit hetzelfde bedrijf is (vestigingen in 4 ‘steden’).
Succes verder!!
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
het probleem is, bij jouw zit er geen roetfilter tussen..
dus af en toe eens goed warm rijden en eens flink doortrekken..
dan heb je zelfs dat additief niet nodig..
deed ik bij mijn evasion 1.9 TD ook..
echter bij een roetfilter is het een ander verhaal. je zult toch af en toe eens een flink stuk moeten rijden. zodat het roetfilter ook de kans krijgt om zich schoon tebranden..
ronama schreef:je zult toch af en toe eens een flink stuk moeten rijden. zodat het roetfilter ook de kans krijgt om zich schoon tebranden..
Kortom, wij zijn het met elkaar eens: met enige regelmaat flinke afstanden rijden en flink doortrekken tegen het rode gedeelte van de toerenteller aan. En daarmee voorkom je mogelijk de vervanging van het roetfilter: zou toch weer €460 gescheeld hebben op het totaalbedrag.
JoF
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
in zovere dat het roetfilter sowieso bij 120000 km moet worden uitgewisseld..
volgens de onderhouds voorschriften…
ronama schreef:in zovere dat het roetfilter sowieso bij 120000 km moet worden uitgewisseld..
volgens de onderhouds voorschriften…
In dat geval vervalt mijn opmerking dat het € 460 gescheeld zou hebben.
Het advies om met enige regelmaat ‘flink door te rijden’ heeft dus eigenlijk alleen maar effect als je wilt voorkómen dat het roetfilter na minder dan 120.000 kilometer opnieuw vervangen moet worden.
JoF
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
de dealer kan via de lexia een geforceerd regeneratie proces starten..
maar zoals je zegt ff flink doorrijden behoed je gewoon voor onnodige problemen..
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
€44,40 voor een liter LDS is ook niet echt gratis..
Mijn auto is een C5 break, type 1.6 HDIF.
Voor wat betreft het uurloon, ik ben bij de dealer gegaan omdat ik dacht dat ze daar ook het juiste gereedschap en computer hebben. Mogelijk is dat geen goede gedachte meer. Bij mij in de buurt is nu ook een A.T.U garage gekomen. Heeft iemand ervaring met een A.T.U garage i.c.m. een citroen c5??? Ik hoor het graag. Deze garage claimt ook alle auto’s te kunnen onderhouden. Op de tip van de garage in Elshout onderneem ik zeer zeker actie.
Veel van de opgesomde reparaties waren volgens mijn dealer nodig omdat de C5 ook elk jaar een APK keuring moet ondergaan vanwege de dieselmotor. Ik kon niet anders, anders was mijn auto niet door de keuring gekomen.
Nu maar hopen dat ik er weer 120.000 km vanaf ben, van die dure kosten. Volgens mijn dealer hoeft de distributieriem pas bij de 240.000 km omdat ik een 1.6 HDIF heb.
In ieder geval: iedereen bedankt voor de tips. Ze blijven welkom.
Na ruim 17 jaar en drie BX-Break diesel te hebben gereden is het nu tijd voor een C5 tijdperk. Ik hoop dat ik er net zoveel plezier van, en net zo weinig problemen met, mag ondervinden als met de drie bx’en.
Eens citroen, altijd citroen??
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Is gewoon de ongelukkige samenloop van heel wat slijtageonderdelen (remmen, gewoon onderhoud, banden, roetfilter,...)
NOrmaal kan je wagen er nu weer een tijd tegenaan
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Wees blij dat het geen 120.000 km beurt van een een C5 V6 was waar de aandrijfriemen vervangen moeten worden dan, was je nog veeeel meer kwijt geweest.
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ga de volgende keer eens naar Garage Moonen te Elshout (heb er geen aandelen, ben er alleen 4 jaar lang toen ik in Brabant woonde enorm goed geholpen). Is geen dealer, maar een citroenspecialist.
Suc6!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa