1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Duur uitgevallen onderhoudsbeurt/apk 2.253,04 en 562,00 EURO
Citroen-John
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 17-07-2005

Gepost: 30 januari 2010 01:30 PM

Beste mensen,

Ik moest voor de APK en een 120.000 km onderhoudsbeurt naar mijn garage (dealer).
Daar kreeg ik in de loop van de dag een telefoontje van met de geraamde kosten.
Na een overnachting bij die dealer was mijn auto klaar.
De kosten waren EURO 2.253,04
Dit is nog exclusief 4 banden die ik er nog op moet zetten (EURO 562,00 bij A.T.U)
De kostenspecificatie is:

Groot onderhoud 120.000 km   157,30
Pollenfilter vervangen   14,30
Roetfilter geforceerde regeneratie   35,75
Additiefreservoir voor Eolys vullen   28,60
Roetfilter vervangen   71,50
Voorremschijven vervangen 2 x   64,35
Kabelgeleiding parkeerrem 2 zijden vervangen   157,30
Verstraler vervangen 1x   28,6
Voedingsleiding klep vervangen   107,25
Klepdekselpakking vervangen   42,90
APK keuring   0,00
APK roetmeting   0,00
APK afmelden   3,45

Oliefiltermahle   12,94
Carterstoppakking   0,35
Filterelement   15,87
Brandstoffilter   57,44
Koolstoffilter   20,85
Dieselbescherming tank   10,82
Olie Total Q9000   66,10
Ruitensproeiervloeistof   7,90
3 pakkingen + 1 klem   40,27
Ruil roetfilter   279,00
Klem 64,5 mm   8,29
Bev klem   9,58
Eolys176 3ltr   81,69
Remblokset voor   71,73
Remschijfset voor   136,81
Kabelgeleider   18,59
Kabelgeleider   19,11
Handremkabel   96,89
Breedstraler   52,97
Klepdekselpakking   7,29
Pijp   101,05
Olie LDS 1ltr   44,40
Lamp 6w   8,46
Kleinmateriaal   13,61
  1893,31
Totaal incl BTW   2253,04

Ik ben nu toch wel geschrokken van deze onderhoudsbeurt.
Zijn dit normale prijzen vraag ik mij dan af???

Weet iemand nog een adres om mijn auto iets goedkoper onderhoud te laten ondergaan, in Noord-Brabant??

Na ruim 17 jaar en drie BX-Break diesel te hebben gereden is het nu tijd voor een C5 tijdperk. Ik hoop dat ik er net zoveel plezier van, en net zo weinig problemen met, mag ondervinden als met de drie bx’en.
Eens citroen, altijd citroen??

Profiel  
 
Javel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 17-12-2009

Gepost: 30 januari 2010 01:46 PM
  [ # 1 ]

Waar ongeveer in Brabant?
Er zijn genoeg specialisten die het voor veel minder doen!

Rene

Profiel  
 
Citroen-John
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 17-07-2005

Gepost: 30 januari 2010 10:24 PM
  [ # 2 ]

Ik was vergeten te schrijven dat ik in de buurt van ‘s-Hertogenbosch woon.

Het is mijn aller-aller-aller duurste servicebeurt tot nu toe en ik heb al 33 jaar een auto in mijn bezit.
Vanwege het Nieuwe Rijden is volgens mijn garage het roetfilter verstopt geraakt met dus de nodige extra kosten. Mijn vrouw en ik maken er een sport van om met een tank diesel, zoveel mogelijk kilometers te rijden. Volgens mijn garage is dat het grote probleem. Ik zit in veel te lage toeren om de motor en/of uitlaat schoon te blazen. Ik zou mijn motor regelmatig lange stukken in z’n 4 moeten laten rijden. En ik maar denken dat als je een rustige rijder bent, je minder slijtage- en/of onderhoudskosten hebt.

Na ruim 17 jaar en drie BX-Break diesel te hebben gereden is het nu tijd voor een C5 tijdperk. Ik hoop dat ik er net zoveel plezier van, en net zo weinig problemen met, mag ondervinden als met de drie bx’en.
Eens citroen, altijd citroen??

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 30 januari 2010 11:21 PM
  [ # 3 ]

idd het nieuwe rijden is funest voor het FAP..
maar ze hebben hem schoongebrand en vervangen???

wat voor een hdi heb je erin??

Profiel  
 
Bernardo A.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 29-12-2009

Gepost: 31 januari 2010 12:32 AM
  [ # 4 ]

Tja, merkdealers (alle merken) zijn erg duur. Ik knapte op gegeven moment ook af op hun werplaatstarieven. Ik ga naar een universeel reparatiebedrijfje en dat scheelt fors in de kosten. En de auto loopt nog steeds, met 317K op de teller. Gewoon ff shoppen in de buurt.

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 31 januari 2010 01:44 AM
  [ # 5 ]

Tja, als je elk onderdeel dat bij die vervanging of reparatie hoort, apart bekijkt, dan wijken die prijzen nauwelijks af van de bedragen die ik op de nota’s van mijn Citroëndealer vind…....maar dan heb ik het wél over een periode van ruim 3,5 jaar waarin de kilometerstand opliep van 225.000 naar 357.000. Al die reparaties die hier in 1 keer zijn uitgevoerd, ben ik in die periode ooit tegengekomen, maar dan in 3,5 jaar tijd (en dat geldt uiteraard niet voor de olie, het oliefilter, het luchtfilter). Ik ‘plan’ min of meer het onderhoud aan mijn C5, laat nooit ‘grote beurten’ uitvoeren, maar bepaal aan de hand van de onderhoudsschema’s en preventief onderhoud wat er per keer moet gebeuren. En dat gaat al (37) jaren goed (bij de diverse Citroëndealers!!). Zo voorkom je óók dat je in één keer 4 banden moet vervangen, én remschijven vóór, én remblokken vóór, én handremkabels (dan lijkt er nogal wat aan de hand, dunkt mij)
Opvallend is wel dat men voor een aantal reparaties toch wel érg veel uren rekent, maar ik weet niet welk type het betreft (ik heb het over een 2.0 HDi van 2001): Handremkabel vervangen eenzijdig in mijn geval 1,1 uur…..in uw geval tweezijdig 2,4 uur (terwijl een gedeelte van die reparatie toch écht in één hefboom zit). Tel al die uren eens bij elkaar op: u betaalt ruim € 700 aan uurloon, tegen een tarief van pakweg €65, dus is er (althans op papier) bijna 11 uur aan gewerkt. U bepaalt zelf maar wat u daar van vindt.En de dealer houdt zich gewoon aan de vastgestelde tijden per reparatie, ongeacht of de monteur er langer of korter over doet.
Per saldo: bij een goedkoper iemand die een tarief van € 45 hanteert, was u € 220 excl.BTW goedkoper uit geweest (uitgaande van daadwerkelijk 11 uur werk)

Wat betreft het nieuwe rijden: voor sommige auto’s c.q. automobilisten is dat maar niets. Ik rijd waarschijnlijk net zo zuinig als u, en om die reden werd mijn C5 vorig jaar voor het eerst APK-afgekeurd vanwege de roetemissie. Advies van de Citroënmonteur: ik giet nu een additief in je tank, je rijdt je tank leeg en trekt met enige regelmaat flink door in de 2de, 3de en 4de versnelling, je ziet dan wat roet in je achteruitkijkspiegel en je komt over twee weken terug: geheid dat de meting dermate gunstig is dat hij door de APK komt (en dat was ook zo). En voortaan doe je dat 2-3 weken vóórdat je naar de APK komt, en dan heb je zelfs het additief niet nodig. Maar….....in mijn geval zonder roetfilter. Ik houd mij dus 49 weken aan het ‘nieuwe rijden’ en 3 weken niet.

Ik woon weliswaar in vrijwel dezelfde regio als u (Veghel), maar kan u geen ander adres adviseren; ik ga zelf naar de Citroëndealer, ik ben daar zeer tevreden over, en het zou zelfs nog kunnen zijn dat dit hetzelfde bedrijf is (vestigingen in 4 ‘steden’).

Succes verder!!

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 31 januari 2010 02:18 PM
  [ # 6 ]

het probleem is, bij jouw zit er geen roetfilter tussen..
dus af en toe eens goed warm rijden en eens flink doortrekken..
dan heb je zelfs dat additief niet nodig..
deed ik bij mijn evasion 1.9 TD ook..

echter bij een roetfilter is het een ander verhaal. je zult toch af en toe eens een flink stuk moeten rijden. zodat het roetfilter ook de kans krijgt om zich schoon tebranden..

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 31 januari 2010 02:30 PM
  [ # 7 ]
ronama schreef:

je zult toch af en toe eens een flink stuk moeten rijden. zodat het roetfilter ook de kans krijgt om zich schoon tebranden..

Kortom, wij zijn het met elkaar eens: met enige regelmaat flinke afstanden rijden en flink doortrekken tegen het rode gedeelte van de toerenteller aan. En daarmee voorkom je mogelijk de vervanging van het roetfilter: zou toch weer €460 gescheeld hebben op het totaalbedrag.
JoF

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 31 januari 2010 02:36 PM
  [ # 8 ]

in zovere dat het roetfilter sowieso bij 120000 km moet worden uitgewisseld..
volgens de onderhouds voorschriften…

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 31 januari 2010 02:42 PM
  [ # 9 ]
ronama schreef:

in zovere dat het roetfilter sowieso bij 120000 km moet worden uitgewisseld..
volgens de onderhouds voorschriften…

In dat geval vervalt mijn opmerking dat het € 460 gescheeld zou hebben.
Het advies om met enige regelmaat ‘flink door te rijden’ heeft dus eigenlijk alleen maar effect als je wilt voorkómen dat het roetfilter na minder dan 120.000 kilometer opnieuw vervangen moet worden.
JoF

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 31 januari 2010 04:58 PM
  [ # 10 ]

de dealer kan via de lexia een geforceerd regeneratie proces starten..
maar zoals je zegt ff flink doorrijden behoed je gewoon voor onnodige problemen..

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 01 februari 2010 07:07 PM
  [ # 11 ]

€44,40 voor een liter LDS is ook niet echt gratis.. big surprise

Profiel  
 
Citroen-John
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 17-07-2005

Gepost: 01 februari 2010 08:00 PM
  [ # 12 ]

Mijn auto is een C5 break, type 1.6 HDIF.
Voor wat betreft het uurloon, ik ben bij de dealer gegaan omdat ik dacht dat ze daar ook het juiste gereedschap en computer hebben. Mogelijk is dat geen goede gedachte meer. Bij mij in de buurt is nu ook een A.T.U garage gekomen. Heeft iemand ervaring met een A.T.U garage i.c.m. een citroen c5??? Ik hoor het graag. Deze garage claimt ook alle auto’s te kunnen onderhouden. Op de tip van de garage in Elshout onderneem ik zeer zeker actie.
Veel van de opgesomde reparaties waren volgens mijn dealer nodig omdat de C5 ook elk jaar een APK keuring moet ondergaan vanwege de dieselmotor. Ik kon niet anders, anders was mijn auto niet door de keuring gekomen.
Nu maar hopen dat ik er weer 120.000 km vanaf ben, van die dure kosten. Volgens mijn dealer hoeft de distributieriem pas bij de 240.000 km omdat ik een 1.6 HDIF heb.

In ieder geval: iedereen bedankt voor de tips. Ze blijven welkom.

Na ruim 17 jaar en drie BX-Break diesel te hebben gereden is het nu tijd voor een C5 tijdperk. Ik hoop dat ik er net zoveel plezier van, en net zo weinig problemen met, mag ondervinden als met de drie bx’en.
Eens citroen, altijd citroen??

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 02 februari 2010 01:22 AM
  [ # 13 ]

Is gewoon de ongelukkige samenloop van heel wat slijtageonderdelen (remmen, gewoon onderhoud, banden, roetfilter,...)
NOrmaal kan je wagen er nu weer een tijd tegenaan Wink

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
mel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004

- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 02 februari 2010 10:08 PM
  [ # 14 ]

Wees blij dat het geen 120.000 km beurt van een een C5 V6 was waar de aandrijfriemen vervangen moeten worden dan, was je nog veeeel meer kwijt geweest.

C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 02 februari 2010 10:15 PM
  [ # 15 ]

Ga de volgende keer eens naar Garage Moonen te Elshout (heb er geen aandelen, ben er alleen 4 jaar lang toen ik in Brabant woonde enorm goed geholpen). Is geen dealer, maar een citroenspecialist.

Suc6!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook