ik moet mijn berlingo bijpompen als ik hem wil starten
omdat de lucas zelf aanzuigt. is dat soms een schotten pomp?
kan ik die vervangen?
zie namelijk geen luchtbellen door de leiding gaan
heeft iemand daar een oplossing voor?
groeten niels
Mogelijk is het handpompje (knijpbalgje?) zelf defect, daar zit een terugslagklep in.
De brandstofpomp zelf is een plunjerpomp, deze is te vervangen, maar dat is niet zo makkelijk i.v.m. de afsteling hiervan (o.a. timing).
het is geen knijp balgje maar een buisje die je in moet drukken
dus als ik een terugslag klep in de leiding monteer moet het over zijn??
lijkt me een beetje vreemd aangezien dan die stationere niet wil lopen
Aha, je heb een DW8 motor, sorry dacht dat het om een XUD9 ging
Bij een DW8 is de handopvoerpomp inderdaad een knop die je moet indrukken, maar ook hierin zit een terugslagklep. Is niet echt een bekend probleem dat hier wat aan kapot gaat, de knijpbalgjes bij de XUD9 motoren wel.
Even resumeren, om het goed te begrijpen.
Als de motor koud is, dan moet je eerst een paar keer de handopvoerpomp indrukken, voordat de auto wil aanslaan. Loopt deze dan meteen goed, of eerst wat sputteren en dan pas netjes op 4 cylinders, zie je verder nog zwarte of witte rook uit de uitlaat?
Wat is de km-stand en weet je wanneer de kleppen voor het laatste gesteld zijn?
Ik vraag dit omdat je zegt dat je geen luchtbelletjes ziet, ik twijvel dus of het een lucht probleem is.
151500 km gelopen
de apk verval datum is 25-01-2009 is al meer dan een jaar niet gekeurd
Ik weet verder niks van de berlingo, hij komt van een veiling heb hem zo gekocht.
gloeien en starten slaat ie helemaal niet aan dus als je niet bijpompt krijg je hem niet aan de praat. Half gas en vol gas hoef ik niet bij te pompen.
Motor heeft een hele tijd stil gestaan de rook was eerst heel blauw olie dus maar dat is nu zowat over
word weer aardig normaal. Je moet hem met 2 man opstarten 1 gloeit en start de andere pompt de opvoerpomp op en dan start die normaal zoals het eigenlijk hoort. Het lijk verdacht veel dat er een schotten pomp in zit met een gebroken schot dat de diesel toevoer halverd.
groeten niels
het doet mij denken aan een defecte opvoerpomp eigenlijk. volgens mij zit die bij een berlingo in de tank.
Het gaat hier om een DW8, die heeft geen opvoerpomp in de tank, een HDI heeft dat wel.
Voordat we verder gaan gissen, kun je bevestigen om wat voor een motor het gaat?
In iedergeval zit er geen schottenpomp in, de Lucas pomp is een plunjer pomp, en hij is zelf aanzuigend.
het is een DW8 motor met lucas pomp
ik ken namelijk wel lucas inspuitpompen (van industrie motor) maar die hebben zo ver ik weet ook een schotten pomp voor de aanzuiging en vulling van de plunjers. bij zon lucas pomp kun de schotjes zo vervangen met 4 boutjes achter op de pomp.
groeten niels
Industrie motor? dat is pas oud spul, ik zit zelf ook in de grotere motoren (Wartsila)
De grotere motoren hebben een aparte opvoerpomp, de Berlingo met DW8 niet, eigenlijk geen enkele Citroen met een niet commonrail dieselmotor.
Het is een vreemd raadsel met je motor, het lijkt op een luchtprobleem, maar aan de andere kant is de km-stand wel dusdanig waarbij kleppen stellen nodig is. Met half of volgas gaat het startten sneller, in de handboeken staat dit als methode om de pomp sneller te ontluchten na onderhoud waarbij de pomp open geweest is, of de inspuitleidingen los.
Pomp eens een paar keer flink met het contact uit, dan bouw je druk op na de handpomp, als er ergens een lek zit, dan zal het daar uit lopen.
Hoi Slein,
Ik herken het probleem. Mijn DW8 uit 2001 had een lekke O-ring van de opvoerpomp.
Groet
Jean
Vreemd, ik kijk het even voor de zekerheid na op service.citroen, daar zie ik dat er alleen voor de HDI modellen een opvoerpomp word afgeroepen. De niet commonrail diesels hebben alleen een vlotter voor de brandstofmeter in de tank zitten.
ik heb de hand pomp een tijdje zonder dat de berlingo op contact staan opgepompt, maar weerstand kreeg ik niet. Daarna heb ik de leiding die van het filterhuis naar de brandstofpomp loopt los gekoppeld, toen de vinger voor de uitgang van het filterhuis gehouden. een eff opgepompt als ik na het pompen meteen mijn vinger ervoor weg haalde spoot die iets maar na een paar seconde was de druk volledig weg. dus waarschijn lijk is toch het handpompje opstap.
groeten niels
Slein schreef:dus waarschijnlijk is toch het handpompje opstap.
Daar begint het wel verdacht veel op te lijken, als je geen weerstand voelt tijdens het oppompen.
Als ik even snel op service.citroen kijk, dan zie ik dat het handpompje en het filterhuis één geheel is, kost c.a. 100 euro bij de dealer, artikelnr. 191144.
Voordat je een nieuw filterhuis gaat kopen, controleer eens of het filter zelf nog wel schoon is.
In de banjo bout van de retourleiding op de
pomp zit een veerbelast klepje waarvan het
kogeltje wel eens vast gaat zitten
Daardoor bouw je geen druk op in de pomp en
krijg je dit soort verschijnselen
Even de bout er uit , en kogeltje gangbaar
maken
Alle problemen die mogelijk te maken hebben met de brandstoftoevoer aan de injectiepomp, kun je simpel weg uit sluiten door:
1) een los tankje (laboratorium fles?) diesel rechtstreeks aan te sluiten op de injectiepomp en
2) het tankje zodanig boven de motor te houden dat de injectiepomp altijd brandstof krijgt.
groet, Paul.
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
hallo allemaal
ik heb vandaag de opvoerpomp/filterhuis vervangen, en brandstof leiding van het huis naar de brandstof pomp. In de pomp een nieuwe banjo bout in de retour gezet, klepspeling gecontroleerd was goed. Ook de hele inlaat schoon gemaakt zat een beste laag koek. maar nu wil die wel starten zonder bij te pompen maar stationer lopen wil die niet zonder bij te pompen
is het verstandig pm de pomp eraf te halen en op een testbank te zetten?? Of heeft iemand nog een beter idee?
groeten Niels