Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Hallo allemaal,
Met het aanstaande heengaan van de Zwarte TZD op het oog wordt het tijd voor andere wheels. Een Xantia (turbo)diesel behoort dan tot de mogelijkheden. Maar dan moet dat wel een beetje een goed ding zijn. De inschatting is dat er ongeveer een halve ton per jaar mee gereden moet worden, en de auto moet echt gewoon dagelijks op pad. Daarom is het nuttig een mogelijke kandidaat eerst goed te bekijken.
Ik heb zo gauw geen tiplijst kunnen vinden voor wat betreft aanschaf, maar als die er is wil ik wel verwezen worden. Anders kan dit een mooie aanzet voor zo’n checklist zijn Eventueel zal ik dan het draadje op een bepaald moment samenvatten in een wiki-artikeltje
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Hoi Derk, ik heb even bij de buren gekeken voor wat tips: http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?t=603
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Verhip. Heul niet aan gedacht. Komt van de Kosken zeker
Maar wie toch wat aan te vullen weet, merk ze maar op
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat topic op XC is behoorlijk compleet met tips, als die-hard Xantia rijder heb ik er niet echt veel aan toe te voegen.
Probeer zekerheid te krijgen m.b.t. de D-riem, aangezien dit nogal een klusje is, probeer dit mee te nemen in de prijs onderhandeling. Een TD met Airco en c.a. 2 a 2,5 ton op de teller, die is ook aan de beurt voor een rondje spanrollen van de multi-snaar en de krukaspoulie, reken op een paar honderd euro, die dingen zijn prijzig
Kijk niet alleen uit naar een TD, een Xantia HDI 90 of 110PK rijd ook prima.
Onderhoud van een 90PK is goedkoper, omdat het minder vol is onder de motorkap.
Iets om op te letten, een break met 110PK HDI motor, is een klasse zwaarder dan een 90PK HDI of TD Break.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat zijn nuttige tips. Ik had een TD gespot met 260K op de klok, maar die is dus meteen aan onderhoud toe. Kan ik beter omkijken naar die andere met 280K op de klok, die dat onderhoud dan waarschijnlijk(er) net heeft gehad
Maar is een Xantia HDi 110 zwaarder dan 1350 kilo?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat ligt aan de prijs voor de TD met 260K die je gespot heb.
Mijn Xantia zat op 240K, de verkoper was heel eerlijk m.b.t. het onderhoud en dat de D-riem gedaan moest worden, de prijs werd toen ook flink aangepast. Ik hield 1000 euro achter de hand voor de uitgebreidde grote beurt, het is c.a. 1000 euro aan materiaal geweest, het sleutelen heb ik zelf gedaan.
Zonder het onderhoud zou een TD met 260K of 280, niet meer dan 2000 euro mogen kosten, bij een particulier zelfs minder. Als het onderhoud aantoonbaar wel gedaan is, dan is een prijs van 2500 euro redelijk.
De HDI 110PK break is 1384kg, de HDI 110PK Berline is 1336kg, en de 90PK TD break is 1335kg.
Nog een tip die me zo binnen schiet, laat de 2.1TD (ook 110PK / 1404kg) links liggen, ze zijn vaak wel heel aantrekkelijk geprijsd, maar niemand wil ze hebben vanwege de zeer volle motorruimte, onderhoud is een nachtmerrie.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dju! Xantia’s zijn zwaar. Mijn Japanner (626 GLX DiTD Wagon, 1999) weegt 1340 kilo, full-option…
En inderdaad is een 2.1TD dan niet interessant. Een XM Break VSX 2.1TD is niet veel zwarder en wel veel leuker. Maar dat is me momenteel een beetje te grof aan vaste lasten. Een HDi 110 Berline is wel eventueel een optie (een Break is geen noodzaak, een Berline slokt materiaal genoeg op. Het kan nu ook goed in een BX Berline). De prijzen die ik heb zijn interessant, maar die auto’s zullen dan zeker goed bekeken moeten worden. Is dus ook een kwestie van niet meteen de eerste nemen, maar even een beetje degelijk rondshoppen…
Overigens: Xantia’s komen ook alweer op leeftijd. Zijn er bekende roestproblemen waar ik van moet weten? De tiplijst van Xclub zegt daar ongeveer niets over…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gewicht in de gaten houden kan zeker geen kwaad. Mijn TD weegt 1250 kg, ik weet dat latere versies daar weer net boven zaten, dat scheelt weer in de MRB.
Qua roest weet ik dat de achterschermen onderaan bij de achterdeur, thv de dorpel problemen kunnen geven. Daar is ook een draadje over op het Xantia forum.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, en onder de portierrubbers, las ik. Zeker bij Breaks, schijnbaar. Overigens heb ik al eerder een zooitje Xantia’s bekeken en het lijken me geen extra roestgevoelige auto’s. Niet zoals bijvoorbeeld de laatste Escortjes, waar je je erop voorbereiden moet dat je er meteen nieuwe dorpels onder mag beunen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
ik heb net nog even naar die gewichten gekeken, maar volgens autoweek zijn ze op een gegeven moment naar 1281 kg gegaan (die TD’s). Zou type 1b al 1281 kg wegen?
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Penny Lane schreef:Ja, en onder de portierrubbers, las ik. Zeker bij Breaks, schijnbaar. Overigens heb ik al eerder een zooitje Xantia’s bekeken en het lijken me geen extra roestgevoelige auto’s. Niet zoals bijvoorbeeld de laatste Escortjes, waar je je erop voorbereiden moet dat je er meteen nieuwe dorpels onder mag beunen
Derk
De las achter bij de dorpel van Breaks zijn berucht.
De Break werd door Heuillez in elkaar gezet. En dat gebeurde niet zo degelijk als bij Citroën zelf.
Jeroen
hogervp schreef:ik heb net nog even naar die gewichten gekeken, maar volgens autoweek zijn ze op een gegeven moment naar 1281 kg gegaan (die TD’s). Zou type 1b al 1281 kg wegen?
Zou best kunnen, mijn vorige Xantia, een 1.9D, type 1B Berline, woog al 1210kg.
Dat was een actie uitvoering, welke in princiepe een X uitvoering was, maar wel airco en velours bekleding had, maar geen elektrische spiegels en neerklapbare achterbank en wat lichtere stoelen. De 1b in TD uitvoering is altijd wat luxer geweest met minimaal het SX pakket, dus zwaardere stoelen enzo, neerklapbare achterbank, dit weegt allemaal beduidend meer.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Nou Derk, als je voor het gewicht gaat dan is een type 1a TD voor de hand liggend, scheelt je weer vaste lasten.
Bieden??
http://www.flickr.com/photos/hogervp/sets/72157594427969765/
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Hier bijvoorbeeld een 1.9 TD SX 1b die nog 1250 weegt:
http://link.marktplaats.nl/313879285
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Kijk eens aan, het zit dus echt in het bouwjaar.
Deze eigenaar heeft de auto overigens nog maar kort in het bezit. Stel dat er achetrstallig onderhoud moet worden ingehaald dan kan je dus zeker op € 1000 aan extra kosten rekenen, minimaal.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De type-1 modellen worden ook alweer een dagje ouder en de km-standen zijn vaak vrij hoog.
Een type-2 TD is dan wel zwaarder, maar die vind je makkelijk met lagere km-standen, daarnaast is een type-2 gewoon ook degelijker en persoonlijk vind ik ze ook mooier. De wegenbelasting zal een tientje meer zijn per maand, dat valt meestal ook wel te overleven.