Eenden (lees: alle A-types) zijn origineel eigenlijk altijd het mooist. Alleen, als je een eend van onder tot boven restaureert, kom je voor de keuze welke kleur je ‘m maakt. Afgezien van de RDW (kleur op kenteken) kan je dan helemaal zelf beslissen of ‘ie weer Rouge Vallelunga, Bleu Uzès of Blanc Meije wordt.
Om je te onderscheiden van de massa (... dûh! Zoveel eenden zijn er nou ook weer niet) zou Gris Rosé, Vert Agave of een fijne Jaune Pastis ook niet misstaan.
Hoe erg vind jíj het als een eend een andere kleur heeft dan oom André bij de conceptie heeft bepaald?
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Ik vind het niets.
Een kleur moet passen bij het modeljaar en model van de auto.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 05-04-2009
- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
Ik heb mijn eend ook in de kleuren laten spuiten wat ik zelf het mooist vindt. Ik vindt het mooie van een eend dat je hem voledig naar eigen smaak kan maken en welke vreemd kleuren hij ook heeft het blijft een leuke auto!
Ik heb wel originele kleuren gebruikt die rond deze bouwjaren gebruikt zijn, alleen een andere combinatie.
Veel kleuren zijn leuk alleen een “metallic” eend gaat mij net iets te ver
Ik zeg doen wat jij mooi vind, niet wat anderen er van zeggen.
Jij moet er uiteindelijk in rijden, niet anderen. Vind jij roze bv mooi, dan maak je die roze.
Originele kleuren zijn niet altijd het mooiste
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
ik vind het totaal geen probleem als een auto een andere kleur krijgt. ik ben het he-le-maal met toniclight eens dat een kleur wel bij het tijdsbeeld van de de auto moet passen (en met een eend zit je dan toch wel aardig goed, van zeg jaren 60, 70 en 80). maar ja wie zegt dat een niet originele kleur niet in een tijdsbeeld zouden passen? (en dan nog moet iemand het natuurlijk helemaal zelf weten)
ik ben zelf bijvoorbeeld een dyane uit 1969 aan het opknappen, maar vind de originele kleur nix (blue crystal) en de kleuren uit die tijdsperiode ook nix (er is een soort beige/bruin/geel wat ik wel aardig vind). dus wordt die van mij groen. weer eens wat anders dan al die witte en lichtblauwe vroege dyanes (begrijp me niet verkeerd, nix mis mee, maar niet mijn kleur)
nu wordt ie deze kleur:
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Natuurlijk best een mooie kleur. Alleen ik zou het nooit doen.
Het gaat er denk ik om hoe je je hobby beleeft.
Ik behoor tot de groep die streeft naar zoveel mogelijk orgineel houden. Dit is niet altijd 100% te verwezenlijken, maar op het gebied van de kleur zeker wel.
Maar aan de andere kant, bij een totale restauratie is er ook geen sprake meer van een originele auto. Dus maakt de kleur ook niet meer uit misschien.
Jeroen
ach. een kleur is niet iets onherstelbaars, vind je het nix meer dan geef je m een ander jasje en net wat je zegt, bij een totaalrestauratie IS de auto al gewoon niet meer origineel.
ik wil na restauratie gewoon een mooie auto hebben. en de kleur is niet het enige wat bij mij niet origineel wordt. ik heb straks de dyane zoals ik m in de handel had gebracht als ik daar destijds iets over te zeggen had gehad en tsja wat mensen daar dan weer van vinden.
ik vind juist die mix zo leuk van mensen die een eend hebben dat tot het laatste schroefje origineel is en mensen die een totaal verbouwde eend hebben. hoewel ik het lang niet altijd de mooiste eenden vind (zowel verbouwd als origineel)
toniclight schreef:Ik vind het niets.
Kijk, da’s eerlijk Bij mij in de buurt staat een ‘87 in Vert Embrun. En ik vind het toch mooi, ondanks dat die kleur in 1962 voor het laatst geleverd is. Zelf ben ik ook niet van de metallic, daar is de auto niet strak genoeg voor. Uitzondering is de Dyane in Beige Opale, van origine metaallak.
En een witte Dyane met blauwe “Caban”-bestickering?
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 13-03-2007
- 2CV Van Clee
- 2CV AZ 1968
- 2CV Teilhol Tangara
Origineel is altijd het mooist, maar dan is voor mij, een eendachtige waar nog nooit wat aan is gedaan het mooiste, maar daar zou ik niet meer in durven te rijden in het huidige aggresieve verkeer.
Ik vindt het belangrijk dat er “historische” auto’s blijven bestaan, op welke manier dan ook.
Mijn “Az” is bijeengeraapt uit meerdere tijdperiodes (zo heb ik haar gekocht) er zijn ooit hangende pedalen gemonteerd, er is zo gigantisch veel aangepast dat ik er nog niet eens uit ben wat er allemaal “fout” is.
Dus: gelukkig zijn er mensen die er op verschillende manieren over denken, op die manier blijft zowel de originele auto, als de auto in het dagelijks verkeer bestaan en qua mening hang ik er dus een beetje tussenin.
gr
Eric
Van Clee Mungo 1991
Teilhol Tangara 1988
AZ 1968
AZ 1955
Het is jouw auto Franq, dus lekker mee doen wat je zelf wil. Er zullen altijd originaliteitsfiguren zijn die vinden dat dit of dat niet origineel is maar laat ze dat lekker voor hun eigen auto doen dan.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik sluit me aan bij Thijs. Jouw auto, jouw smaak, jouw geld.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
T(h)ijs schreef:Het is jouw auto Franq, dus lekker mee doen wat je zelf wil. Er zullen altijd originaliteitsfiguren zijn die vinden dat dit of dat niet origineel is maar laat ze dat lekker voor hun eigen auto doen dan.
Dit komt wat negatief over.
Franq vroeg duidelijk naar een mening in zijn openingspost.
En die is gegegeven.
Er is totaal geen sprake van dat iemand hier wordt aangevallen om zijn voorkeur.
Dus bovenstaande reactie begrijp ik werkelijk niet.
Jeroen
Ik vind het persoonlijk mooi en nostalgisch om hem in zijn originele kleur terug te brengen. Maar ik snap goed dat de originele kleur niet altijd de mooiste wordt gevonden. Ik zou hem zeker de kleur geven waar je zelf blij van wordt..
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
100 mensen 100 meningen natuurlijk. Ik vind dat de kleur in ieder geval een Citroën kleur moet zijn en absoluut geen metaliek. Mijn eendje is Bleu des Tropiques dat vindt ik voor een ‘84 wel mooi maar voor een AZtje niet. Onze AZAM6 was Blanc Carrare (prachtige kleur) maar is door de vorige eigenaar Orange Mandarin gespoten, niet origineel niet uit dezelfde tijd maar ik vind het niet lelijk… maar Blanc Carrare staat eigenlijk mooier.
Een ander voorbeeld, hier in de buurt rijd een AZtje die grijs hoorde te zijn nu in een hele donker blauwe DS kleur… niet origineel maar ó zo mooi!
Succes!