Merk al een tijdje dat ik meer en meer begin te voelen voor de klassiekere Citroen modellen. een TA gaat me te ver, een DS is mooi maar lijkt me ENORM kostbaar…
maar deze heeft toch wel grote aantrekkingskracht op me…
Nu staan er op autotrader niet eens zoveel cx-en te koop. Bij welke modellen moet je nu eigelijk wegblijven ? Zijn de 2.0 en de 2.2 ltr modellen krachtig genoeg ? Er schijnt een 1e en een 2e serie te zijn… ?
weet wel dat als ik voor een cx besluit het dus idd een dergelijke moet zijn van die link. of een model dat wat recenter is.
Wie heeft er wat info voor me ?
Het klopt dat de er een CX T1 als T2 is…
verschillen kun je zien aan de bumpers etc… de technische verschillen ken ik (nog) niet…
T1
T2
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Totaal aantal Berichten: 2255
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tja, ik had er een mooi artikel over in een tijdschrift dat ik heb uitgeleend. Ik ben bang dat ik die niet meer terug zie, dus dat artikel wordt niks….
In elk geval, wat ik ervan weet is dat de CX-en van de eerste bouwjaren voor dagelijks gebruik eigenlijk niet aan te raden zijn. Kwaliteit was niet echt geweldig (= understatement!!) en de roestduivel was er gek op. Vanaf ongeveer 1980 werd het beter, maar rond 1983 werd de CX ronduit goed, als ik de verhalen mag geloven. Dus als je een CX met chromen bumpers zoekt, kijk dan naar exemplaren van “83 tot ongeveer “86 (daarna zijn de bumpers van kunststof). De laatste series is geloof ik ook niks mis mee, de kinderziektes zijn er dan natuurlijk al lang uit.
Speciale waarschuwing geldt voor de turbodiesels: het schijnt dat de motorblokken van deze types van een inferieure materiaalsoort gemaakt zijn, waardoor ze soms al na 150.000 km er de brui aan geven. De gewone diesels zijn prima!!
Er zijn verder een heleboel benzine-motortypes geleverd, ik denk dat een van de CX-bezitters hier je er wel meer over kan vertellen, en misschien mijn opmerking over de turbodiesels naar het rijk der fabelen kan sturen…
Ik vind de CX in elk geval bloedmooi, eigenlijk zelfs mooier dan een DS (maar da’s persoonlijk hoor)

Totaal aantal Berichten: 2949
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
ikke wille ok un CX…...........en hij komt er ook.
Ik ben op zoek naar een mooie 2500GTI of turbo benz. Liefst type twee met kunstofbumpers.
Deze is wel iets minder klassiek maar wel robuster lees krachtiger van uitstraling.
De cxén zijn inderdaad vanaf 82-83 goed te noemen. Deze hebben natuurlijk ook hun Citroën eigenaardigheden maar zijn veel roestvaster, of de roest blijft wat vaster (onzichtbaar) zitten
Technisch zijn ze beter dan de type 1 alleen de 2500turbo heeft soms last van versleten drijfstanglagers. De 2,0 en 2,2 motoren zijn eigenlijk bij goed onderhoud onverwoestbaar.
Over de diesel weet ik zeer weinig.
Verder zijn er soms wat electrische storingen 99% slechte stekker verbindingen en de hemel komt letterlijk naar je toe . De hemelbekleding komt los van zijn onderplaat.
Een belangrijk punt om te kontroleren zijn de draagarmbussen. De voor en achter bussen gaan vaak stuk en zijn soms lastig te vervangen als deze vast zitten. Deze kwaal is meestal hoorbaar bij het op en neer halen van de auto, krakende geluiden betekenen vaak onheil.
Ron
Zeg rob, wat kan je nog meer vertellen over de t2 2500 GTI turbo II?
Ik heb er zoeen zien staan die ik wou/kon kopen voor 700 euro(met Werk aan de carosserie) maar heb dat door omstandigheden moeten afblazen….
Ex BX 16v, Ex AX GTI

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Hoi Simpele Ziel, nog gefeliciteerd met je behaalde examens. Dat scheelt weer een hoop zenuwen, toch? Maarre, als je trek hebt in een CX, is een ‘gewone’ GTI dan niets voor je? Zo’n turbo kan ook kapot gaan, en de kosten die er dan mee gepaard gaan zijn vaak niet mals!! En die turbo’s liggen nog wat beter in de markt, dus zal daar een bepaald prijskaartje bij horen.
Ik heb trouwens een tijdje geleden in de Autoweek in het occasiondeel het verhaal gelezen van een 80 jarige man die al 10 jaar in een CX25 GTI van 1985 rondreed. Onderhoudsbeurten doet ‘ie nooit aan, alleen regelmatig olieverversen en kleppen stellen (goed zelf te doen bij dit type, schijnt het…) en verder gewoon de problemen oplossen die zich op dat moment voordoen. Wel is hij erg zuinig geweest op zijn carrosserie en heeft hij vlak voor dat artikel werd gepubliceerd alle hydr. leidingen laten vervangen, puur uit behoud van het voertuig. Zo heeft hij dus al 500.000 km met die GTI weggereden, en scoort hij regelmatig een verbruik van 1:15 op lange afstanden, waarbij hij absoluut geen kinderachtige snelheden aanhoudt. Dat heb ik nooit gehaald met mijn oude BX19 GTI, het beste dat ik ooit heb gescoord is 1:13…. Geen verkeerde kar dus, zo’n gewone CX25 GTI.
aha weer wat bijgeleerd…..opzoek naar een ‘gewone’ CX GTI
Ex BX 16v, Ex AX GTI

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
Tja een Turbo is natuurlijk geweldig, zeer snel 165pk maar lust ook een slokje houdt het op ongeveer 1 op 7 - 1 op 8. Zoals ik al vertelde gaan de lagers er wat sneller aan i.v.m. het hogere vermogen en de turbo is natuurlijk ook niet slijtagevrij. Het is zeker duurder rijden. Voor een begineling ( bedoel ik niet verkeerd ) is toch een te dure auto denk ik.
Een 2500GTI is een zeer goed alternatief 135pk slijtvaster van 0 tot 100
in ongeveer 9 sec. en een top van +/- 200, daar kun je al redelijk mee uit de voeten en behoorlijk zweven
.

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
... en toch lekker die GTI uitstraling. Wordt je al een beetje verliefd? Zorgen wij wel voor hoor!!

Totaal aantal Berichten: 753
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Verschillen zitten ook in het interieur! In de meeste, maar weer niet alle serie 1 heb je nog de zg. glazen ogen als snelheidsmeter en toerenteller. Zeer bijzonder. Alleen niet op de turbo’s volgens mij. Het serie 2 interieur oogt weer wat solider vind ik zelf. De turbo I diesel is wel betrouwbaar en dus aan te raden boven een gewone diesel. De trd II blokken hadden een constructiefout waardoor de meeste van deze blokken vroegtijdig de geest gaven. Verder is het een kwestie van smaak lijkt me. Ik meen ook dat er binnen de serie 1 nog een verschil in spoorbreedte is maar in wlek jaar dat precies veranderd is??
Let ook op bij de schuifdaken. Hier is de boel vaak maar ook weer niet altijd volledig verrot. Een 25Gti autom is trouwens niet zo zuinig! Reken dan maar 1 op 9. Wel een mooie combinatie
Succes,
Jeroen
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Ik heb me laten vertellen dat er 3 series zijn,
of 2 series en een overgangsmodel o.i.d.
er zijn nl. CX’en met chromen bumpers,
en CX’en emt plastieken bumpers,
maar daar tussen zijn er nog de chromen bumpers met plastieke beschermingsstukken.

Totaal aantal Berichten: 753
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Dat klopt deels. Het overgangsmodel hoort bij de serie 1. Maar dat zijn in kleur gespoten stalen bumpers. In 1985 is serie II op de markt gezet. Motorisch veranderde er toen weinig, althans net zo veel als gedurende de serie 1 periode. Motoren werden al dan niet vervangen, dit liep door de hele CX levensduur heen.
Jeroen
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
Wel een beetje negatief Vitesse.
Tuurlijk is een CX niet de goedkoopste en probleemloos.
Maar gezien dat de meeste CXén toch al vele km er op hebben zitten 2 ton en nog veel meer, er zijn er zelf met 400.000+ die nog vrolijk
rondzweven. Het lijkt mij dat ze toch behoorlijk degelijk zijn en ik weet zeker dat niet elke CX rijder een dikke porto heeft.
Motorisch zijn ze dik in orde(de benzine uitvoering). Verder hebben ze net zo veel kwalen en onderhoud nodig dan een gemiddelde DS en of XM.
Als je wat redelijk klassieks wil grijp je niet naar een AX of BX

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
Rocco is de man naar mijn hart…............... ik hou wel van vrouwen hoor .
Vitesse je hebt wel gelijk als je met een CX gaat beginnen loop je misschien wel iets te hard van stapel.
Maar om te zeggen dat ze slecht zijn neeeeeeeeeee gewoon grillig,
net als mijn vriendin
Klassieker rijden moet je willen, niet zoiets gaan rijden voor het belasting voordeel.
Dat niet klassieker waardig vind ik zelf. Je moet het doen als je er van geniet, de auto, het model,lekker toeren en natuurlijk het onderhoud.

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir