Er is over hoe je gasklepsensoren af moet stellen best veel te vinden op internet.
vooral in de BMW motorfiets wereld is het vrij gebruikelijk om ze te vervangen of opnieuw af te stellen.
wat je eigenlijk moet doen is een “goede” auto vinden, daar wat meet waarde van opschrijven (bijvoorbeeld het voltage over de 2 buitenste pennetjes van de meter als het contact aan is) en die zelfde waarde terug genereren op je eigen auto (door de sensor zo te verdraaien dat hij dezelfde waarde geeft.
De dealer zal je altijd vertellen dat het “geeikt” is, of dat je garantie vervalt als je er aankomt…
ik zal de link naar het afstellen van een BMW TPS (zo noemen ze dat in het engels) eens opsnorren.
Hier is een stukje tekst:
Throttle Position Sensor (TPS) Test:
To test the TPS
Ignition OFF, Ground Pin #3 and monitor Pin #1 with a 12V LED (+lead to Battery + and -lead to Pin#1). Ignition ON, Engine OFF (Pin #3 should remain grounded during this test)
The Test LED will be ON at idle (closed throttle) and OFF just above idle. You should also be able to watch the temperature warning lamp on the tachometer blink ON at idle and OFF just above idle.
Pin #1 should be Low at idle and High just above idle. In other words, if you are measuring from ground to Pin #1 with a voltmeter, Idle should be close to 0 Volts and just above Idle should be close to 12 Volts. (This test also works for Oilheads (1994-2001) with Motronic 2.2 Engine control Units but since there is no temperature warning lamp, you must use either a voltmeter or a Test LED as described above).
NOTE: Measuring the voltage between pins 1 and 4 at the TPS connector should indicate
0.375 Volts at the idle setting (closed throttle) with ignition ON engine OFF.
Snap the throttle open/closed a few times to ensure a consistent reading. To adjust the TPS, loosen the two screws slightly and rotate the TPS until the temperature warning lamp (or the Test LED) ‘just’ comes ON at idle and goes OFF just above idle. If you are using a voltmeter, adjust the voltage to 0.375 at idle (closed throttle). This voltage MUST remain below 0.400 Volts at idle.
komt van deze pagina:
http://k11og.org/forum/viewtopic.php?t=2110
Let op, dit is een heel basic Bosch injectie systeem, de basis onderdelen zijn gelijk aan die van de Citroen ZX, alleen wat eenvoudiger uitgevoerd, de waardes gegeven zijn dan ook niet vergelijkbaar (hoogst waarschijnlijk!)
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009
- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
ik ben deze week bij een paar sloperijen geweest… maar jammer genoeg geen injectiehuis gevonden
ik ben op internet nog een beetje aan het zoeken geweest en heb bij een duitse zaak de positiesensor gevonden! het is wel een aftermarket product maarja.
http://www.autosensorberlin.com
ik heb de sensor besteld en ik hoop dat hij deze week binnenkomt. het probleem is inmiddels zo erg geworden dat er niet meer te rijden valt met de auto
ik kar nu rond in de berlingo van m’n opa, ook een fijn wagentje trouwens!
als het niet lukt met die nieuwe sensor gaat de zx denk ik weg. wel jammer van zo’n leuke auto maar ik heb ook al een mooie xantia gezien met weinig kilometers en veel opties dus ja.
ik hou jullie op de hoogte!!
x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009
- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
nog ff een updatje.
sensoren zijn inmiddels onderweg.. ik hoop dat ze maandag binnen komen zodat ik ermee kan beginnen.
ik heb bij het bx forum ook een draadje gevonden waar iemand een aftermarket pot.meter heeft gebruikt, en bij hem werkt het uitstekend na een ecu reset!
groeten
x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009
- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Update en slotje
de sensoren zijn gister binnen gekomen! ben tot gisteravond laat aan het sleutelen geweest en de zx loopt weer als een naaimachientje.
ik hoop dat het zo blijft!
wat mij betreft mag er een slotje op dit draadje
Groeten! en bedankt voor jullie tips
x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13