@ Bonang, jouw XM’s, zijn die import vanuit Europa of zijn ze in de VS nieuw afgeleverd? Dan zou het wel eens anders kunnen zijn met het uitlezen van de ECU, de VS stelt andere eisen aan het ECU-diagnosesysteem. Zou dan OBD-compatibel moeten zijn.
Groetjes Erik!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3163.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik dacht dat beide XM`s uit Japan komen, hoe het dan zit met het diagnosesysteem weet ik niet .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10811.jpg)
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Lampie schreef:@ Bonang, jouw XM’s, zijn die import vanuit Europa of zijn ze in de VS nieuw afgeleverd? Dan zou het wel eens anders kunnen zijn met het uitlezen van de ECU, de VS stelt andere eisen aan het ECU-diagnosesysteem. Zou dan OBD-compatibel moeten zijn.
Bedankt voor het meedenken, maar…de ‘91 12v werd nieuw verkocht in Japan; de ‘92 24v werd nieuw verkocht in Duitsland. Volgens de ex-CXA monteur (CXA = importeur voor de VS van een stuk of 17 XMen) zijn de ecus niet veranderd.
- Keith
Hey Keith,
Is dit niet iets voor je?
Type 2 koplampen nieuw in doos
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10811.jpg)
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
XMTurboCT schreef:Hey Keith,
Is dit niet iets voor je?
Bedankt XMTurboCT - zag ik ook net (ik check marktplaats.nl regelmatig), maar inmiddels ik heb de koplamp en stadslicht L al gevonden.
Wat heel lastig te vinden blijft de bougiekabels voor de 24v, en motorsteunen R. Ook nog geen reactie op een gebruikt/gereviseerd hp pomp en ditto snelheid sensor, en helaas geen reactie van Citroen Gert de Jong…misschien moet ik of heel laat opblijven/vroeg opstaan en Chyparse bellen (geen email adres te vinden.)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9675.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
V.w.b. Chyparse: klopt. Gewoon even bellen, als ze het hebben sturen ze het dezelfde dag op. Of je kan het zelf natuurlijk halen.
Heel veel buiten DS en SM artikelen hebben ze niet. HD-pomp hebben ze denk ik niet, maar je kan natuurlijk altijd proberen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Hey Keith,
Ik kan anders wel even voor je bellen naar Chyparse. Het gaat om bougiekabels voor de 24v, en motorsteunen R. Ook nog geen reactie op een gebruikt/gereviseerd hp pomp en ditto snelheid sensor. Ik doe wel even een poging.
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10811.jpg)
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
XMTurboCT schreef:Hey Keith,
Ik kan anders wel even voor je bellen naar Chyparse. Het gaat om bougiekabels voor de 24v, en motorsteunen R. Ook nog geen reactie op een gebruikt/gereviseerd hp pomp en ditto snelheid sensor. Ik doe wel even een poging.
Groet, Arjan
Dat zou heel mooie zijn - ik heb inmiddels de gebruikte hp pomp, snelheid sensor en 2de hands bougiekabels (?) gevonden…helemaal in Vlagtwedde. Maar ze zijn daar! En ik probeer nog x2 motorsteun inserts R te vinden - nog nergens gelukt, 2de hands wel, maar oud rubber lijkt mij niet zo best een idee.
Vandaag hoorde ik dat ik logeer 1e 1/2 in Eemnes, 2de 1/2 in R’dam, dus Almere zou mooie in de beurt zijn.
OK, dan heb je eigenlijk alleen nog de veerbollen voor de 12v nodig? Ik heb trouwens laatst een mailtje ontvangen van iemand die ook nieuwe kabels voor je 24v kon bemachtigen. Ik ga er nog even achter aan.
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10811.jpg)
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Citrophile schreef:Bonang, vervanging van de veercomputer is niet nodig (nieuw ook niet meer te bestellen). De verzwakking van het stuursignaal zit puur in de matige bedrading, met het relais ertussen werkt het weer zoals het bedoeld is.
Zoals Paul het aangaf, is het niet even oplichten van het hydractive lampje bij het starten een aanduiding voor een opgeslagen storing. Bestel een uitleeskastje bij “Malle Pietje” en je kunt uitlezen, hij levert lijsten met storingscodes van de diverse computers.
In de ZPJ4 info staan achterin ook de storings- en activeringscodes, puur voor het motormangement systeem Fenix4.Indien je niet over het uitleeskastje van malle pietje beschikt, kun je eenvoudig resetten(alleen serie1 :exclaim: ) alleen weet je niet wat de storingscodes zijn.
1.Haal beide accupolen los voor 5min.
2.Doe de pluspoolklem op de pluspool van de accu.
3.Steek een dunne metalen voorwerp, bv een lange schroevedraaier door de losse minpoolklem en maak met het uiteinde van de schroevedraaier contact met de pluspool c.q. pluspoolklem voor minimaal 2 min. De condensatoren worden ontladen en het geheugen (van alle computers tegelijk) wordt gewist.
4.Nu de minpoolklem op de minpool van de accu plaatsen.
5.Doe het contact aan, start de motor en check of het hydractive lampje gaat oplichten en eventuele motormanagementlampje en/of andere storingslampjes uitgaan.Zet de motor af en start de motor weer om te controleren of het hydractivelampje weer even oplicht of uitblijft, in het laatste geval is er een permanente storing opgeslagen.
Maak een proefrit en speel daarna met het hydractive knop “auto/sport” om het verschil in veercomfort te voelen. Daarna het hydractivelampje in de gaten blijven houden tijdens het starten.
Afgelopen weekend hebben we eerst de toverdoos van malle pietje geprobeerd. Helaas, die werkt ook niet op de 24v (al geprobeerd op de 12v), dus lijkt dat ik een niet-werkende heb gekocht. Daarna de relais voor de ecu ingebouwd. Er is wel verandering (!), maar nu, zodra dat je weg rijdt blijft de lcd display constant schakelen tussen “normal suspension” en “sport suspension” als het schakelaartje inde “auto” stand is. Zodra je schakelt naar “sport”, blijft die ook in sportstand. Frappant is dat die in “normal” stand is als je stil staat bij 1e motor aanzetten, maar zodra je beweegt begint het eindeloos heen en weer schakelen. Over een paar weken keeren we terug op deze probleem. FWIW heeft de monteur voeding voor de relais van een andere relais afgetapt, en niet direct aan de accu +pool; dit is wat wij eerst zal proberen om te zien of het de oorzak is van het normal/sport gekkerij.
Heb ook de S1 methode om codes weg te halen uitgevoerd zoals Citrophile schreef. Dit resulteerde in x2 dagen constant “ABS not working” storing (heb ik al vaak gezien, ook trouwens op de 12v) maar nooit zo constant. Schiet mij even te binnen - waar haal je de vervangende diodes vood de ABS sensoren?!? Vanochtend was het weg, en kon ik weer genieten van de “normal/sport” show op de lcd…tot dat ik hem gewoon in sportstand zet; dan wordt die rustig. Tot nu toe geen lampje op de dash voor sportstand. Dash is wel opengemaakt, en lampjes gecontroleerd/vervangen.
Wat betreft spulletjes - wel een 2de hands hp pomp en snelheid sensor gevonden bij CitRoy, dus a.s. zaterdag helemaal naar Vlagtwedde…hij heeft ook een 2de hands set bougiekabels, en zal goed kijken of ik deze koopt ipv nieuwe. Bijna alle andere matriaalen gevonden ook, dus het duidt op een succesvolle tocht!
- Keith
Ha Keith,
Was er nog niet van gekomen, maar moet ik nog even contacten met Chyparse voor de bollen voor je 12v?
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10811.jpg)
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
XMTurboCT schreef:Ha Keith,
Was er nog niet van gekomen, maar moet ik nog even contacten met Chyparse voor de bollen voor je 12v?
Groet, Arjan
Beste Arjan,
Dank je, ik kan ze zelf bellen als ik d’r ben. Gelukkig zijn bollen niet al te moeilijk te vinden.
OK, de rest is rond?
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10811.jpg)
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008
- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
XMTurboCT schreef:OK, de rest is rond?
In ieder geval genoeg voor dit rondje, maar la junta continua…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3163.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Keith sluit het relais voor de HA1 veercomputer aan op een constante accu plus.
Voor het vreemd heen en weer schakelen van autom. naar sportstand en andersom in de stand “auto”, controleer of er onder het hydractiveknopje eerder aan is geknoeid. Misschien is daar spanning vanaf getakt voor iets anders…of de bedrading is ooit anders aangesloten om continu in de comfortstand te rijden.
Ik heb hiervan nog nooit gehoord dat de boordcomputermelding suspension auto en sport uit zichzelf verwisseld, dit moet puur handmatig zijn met het hydractiveknopje.
Heb je al je massapunten gecontroleerd in de zijschermen van de motorruimte? Dat van de ABS storing na het wissen van storingen kan een massaprobleem zijn van de ABS computer. Maak die boutjes los en maak het schroefdraad schoon met een borstel om eventuele witte corrosie te verwijderen. Desnoods vervang je de massaoogjes van de massadraadjes door nieuwe.
Succes met het zoeken naar de onderdelen.
Trouwens de nieuwe originele bougiekabels zijn voor ongeveer 135 euro in Frankrijk te koop, forumlid 24souppapes heeft die kabels (ook van zijn CX) op een Belgische adres laten bezorgen. Helaas waren de 24v kabels niet op voorraad en alleen de CX kabels geleverd. Hopelijk worden de XM 24v kabels alsnog geleverd omdat ze wel betaald zijn.
Citroën is een beetje vreemd :smt136 , maar wel lekker :smt003 !