Dag Citrofielen,
Na weer een gezinsuitbreiding is het nu tijd voor een bus. En met pijn in het hart afscheid nemen van een van mijn twee andere citroenen.
Ik heb eerst gekeken naar een Grand Espace, want heel veel groter komen ze niet. Ook op internet eens gezocht naar ervaringen. Nou, dat was alsof je alle Saw films achter elkaar keek: horror! Buitensporig veel slechte ervaringen, met turbo’s die aan alle kanten ploffen, aandrijfassen die voor 100kkm moeten worden vervangen, enzovoorts, enzovoorts. Kortom, laat maar zitten.
Nu kijk ik ook naar de C8. Ik zou het erg op prijs stellen om wat ervaringen en informatie te horen. Ik heb natuurlijk eerst via de zoekfunctie geprobeerd, maar die werkt pas bij 3 tekens, en dat is lastig met een auto die “c8” heet (moderator?).
Concreet heb ik de volgende vragen:
- zijn van de c8 ook verschillende phases, en zo ja, bij welk jaar/maand ligt de scheidslijn?
- zijn er jaartallen die ik moet laten staan?
- zijn er veel voorkomende ergernissen/gebreken (behalve de esp-melding die ik overal lees)?
- welke benzinemotoren zijn okay?
- hoe is de 3 liter v6 (is dat de verse it de XM)?
- is de automaat een goede keuze, of is dat een gebrekkig ding? hoeveel traps?
Alvast bedankt!
Bixem
Bixem
_______________________
Gehad: BX 1.4 ‘87 - BX 1.9 GT ‘85 - BX 1.6 CHIC ‘92 - BX 1.9 TRD Turbo ‘89 - XM 3.0 V6 12v Excl ‘95
Hebbes: C8 3.0 V6 Excl ‘04 - Xsara Break 1.6i ‘99
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 28-10-2009
- C5 1,9HDi
- C8 C8 2,2 Ligne Ambiance
Hallo Bixem,
Zelf heb ik een C8 2.2 benzine uit 2002 met alle toeters en bellen.
Ik heb hem in 2004 2ehands gekocht en alleen prive gebruikt.
Net APK gehad en jawel bij een kmstand van 110.000 moesten beide draagarmen voor vervangen worden a €650,=
Verder problemen met Xenon, gasklep (± €1.200,=) gehad (geen garantie, geen coulance) deurgrepen allemaal vervangen (garantie)
al 4 keer banden rondom uitlaat en voorschijven + blokken bij 60.000.
Qua comfort prima auto, maar pleegt wel een aanslag op je portemonee.
Verbruik zo’n beetje 11,8 op de 100km.
Het schuim van de voorstoelen verpulvert.
Voor mij geen C8 meer, ondanks dat ie als een vorst rijdt.
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 10-01-2010
- Jumper 3.0 HDI DC L2H1 35
- Jumpy 2.0 hdi 120 kw
- C5 Tourer 3.0i V6 Exclusief Automaat
Bixem,
ik heb een c8 2.0 16v ligne ambiance gehad met elec schuifdeuren.van eind 2003
In 1 jaar tijd, alle deurgrepen vervangen, veel xenon problemen gehad,
Een erg log ding maar wel een fijne auto,
laatste weken voordien ik hem inruilde alleen maar storingen gehad,
alles uit laten lezen en gauw verkocht, wat een rampending zon c8.
Voor de rest wel comfortabel.
Een citroen is meer dan een auto!@
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
@HNSF90: Ben wel benieuwd waarom geen C8 meer? Ik wil er ook geen meer, maar dat komt doordat wanneer de oudste het huis uit is, er een klein autootje voor mijn vrouw voor in de plaats komt en ik weer met de CX Gti ga rijden:-)
Ik zie dat ik exact hetzelfde type heb als jij hebt, maar dan wat minder opties. Ben wel benieuwd naar de standaard opties of een folder uit 2003, want aan het instructieboekje heb ik niets: functie afhankelijk van uitvoering en land van herkomst, duh!
Ik kan bijvoorbeeld het verbruikgetal of nog te rijden aantal KM’s niet vinden; het werkt niet meer of het zit er niet op, terwijl ik toch een Ligne Ambiance heb..
@Bixem: Laat je niet afschrikken door de slechte ervaringen. Het is geen slechte auto, maar ook een C8 heeft net als elke andere auto zijn zwakke plekken. Ik ben tot nu toe zeer tevreden, al lijkt het misschien niet zo als je mijn topic leest: http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/200046/ haha. Ik ben nu eenmaal een HP Citroën gewend. Kijk wel waarom je zo’n auto nodig hebt. Heb je echt 6 zitplaatsen of meer nodig? En zit je er vaak met meer dan 5 personen in? Dan is de C8 te overwegen. Al zijn er goedkopere non-Citroën alternatieven. Ik heb serieus nagedacht over een 406 break familiale of een xantia met extra bank. Een paar grote voordelen: lichter, goedkoper, zuiniger, enz. En 1 nadeel, vind ik: achterin zit je tegen de rijrichting in.
Ik denk dat je dit serieus moet overwegen als kosten een issue zijn.
Ik heb niet gereden in een 2.0 maar ik hoor steeds dat mensen die te traag vinden. Ik denk dat dit gewoon afhangt van wat je gewend bent en of je haast hebt in het verkeer. Die 2.2 die ik heb is wel lekker rap, maar die zijn zeldzamer. De 3.0 moet je kopen als geld geen issue is, want die bak is nog duurder. Afhankelijk van aantal KM’s per jaar kun je een diesel of LPG kopen. Als ik een mooie LPG had gevonden, had ik een LPG C8 gehad. Het is al vrij snel interessant. Over je vragen:
- zijn van de c8 ook verschillende phases, en zo ja, bij welk jaar/maand ligt de scheidslijn?
Je hebt de modellen met de beklede handgrepen en die bladderen af; je krijgt dan scheermesjes. Ik heb het goedkoop opgelost met 3M doorzichtige carrosserie tape, want vervangen is duur! Kun je op letten bij aanschaf. Ik weet alleen niet vanaf welk jaar. Verder heb ik niet gehoord van grote problemen die opgelost zouden zijn bij een phase 2.
- zijn er jaartallen die ik moet laten staan?
Niet dat ik weet. Behalve dan de eerdere modellen met die plastic verchrooomde handgrepen, je moet de donker antraciet gespoten handgrepen hebben. Of mazzel hebben met een omgebouwd exemplaar.
- zijn er veel voorkomende ergernissen/gebreken (behalve de esp-melding die ik overal lees)?
Kijk even in mijn topic, de tips heb ik van een dealer gekregen.
- welke benzinemotoren zijn okay?
Volgens mij allemaal, hebben allemaal hun nut bewezen in 406, C5, enz. Elk type met de specifieke zaken die ik niet allemaal ken.
- hoe is de 3 liter v6 (is dat de verse it de XM)?
weet ik niets van.
- is de automaat een goede keuze, of is dat een gebrekkig ding? hoeveel traps?
weet ik niet.
Suc6 met de keuze!
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Ernst,
Bedankt voor je input, en het andere lijntje. Lullig als zo’n rund niet normaal kan rijden met een beetje sneeuw en ijs en met je auto gaat kegelen.
Wat betreft de c8, als ik in mijn kristallen bol kijk, dan zijn meer dan 5 stoelen wel handig. En sowieso, met de huidige meute (allemaal erg jong) is een beetje bergruimte wel handig. De c8/807 vind ik bepaald geen lelijke auto. Ik heb wel gekeken naar stations (o.a. volvo en merc E), maar behalve dat je tegen rijrichting zit, is achterste rij ook geen volwaardige zit (wat benen betreft). Beetje grand c4 kwestie. En waar de rest van de spullen laten?
Dank voor info verder. Die handgrepen is een mooi verhaal, erg frans ook. Ik ga eens kijken voor een v6. Loopt vlg mij ook op een ketting ipv distributieriem, scheelt weer. Ik heb een keer een bx aan gort gereden (afgebogen poelie/spoel waar dbriem om loopt), en dat is toch niet leuk om een citroen zo ten grave te brengen.
Bixem
Bixem
_______________________
Gehad: BX 1.4 ‘87 - BX 1.9 GT ‘85 - BX 1.6 CHIC ‘92 - BX 1.9 TRD Turbo ‘89 - XM 3.0 V6 12v Excl ‘95
Hebbes: C8 3.0 V6 Excl ‘04 - Xsara Break 1.6i ‘99
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 10-01-2010
- Jumper 3.0 HDI DC L2H1 35
- Jumpy 2.0 hdi 120 kw
- C5 Tourer 3.0i V6 Exclusief Automaat
ernst23,
even bellen met citroen nederland en even zeggen dat je met een c8 bezig bent, en of ze even willen kijken wat er allemaal op de auto zat bij verkoop nieuw.
Dan geef je je jouw kenteken en vraag je even of ze het wil mailen.
Heb ik ook gedaan met mijn c5
Een citroen is meer dan een auto!@
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
@Jumper3.0hdi: Dank voor de tip. Ik heb zojuist gebeld en krijg nog een mail.
@Bixem: Als je gaat kijken voor een C8 V6 dan is kosten minder een issue Een V6 is neem ik aan echt wel veel duurder in onderhoud. Hij is wel erg wel mooi, zeker als het met leer is. Als het leer is, pas op met het aantal stoelen, zie onder
Het vervelende is dat je meestal in zo’n bak alleen zit. Maar als je dan met je gezin erin zit, dan is het meteen voor lang (vakantie naar zuiden, familiebezoek in Limburg en Groningen terwijl ik zelf in ‘s-Hertogenbosch woon) en van mijn 4 kids zijn er 2 jong en 2 ouder (14 + 12) dus de beenruimte is wel belangrijk. Wij hebben ook proefgezeten in een Grand Scenic, maar dat vonden we ook te krap. Een C4 zit er financieel voor mij niet in; toen ik vorig jaar zomer ging kijken zaten ze net onder de 20 mille.
Nog een tip: Er is een levendige handel in die stoelen, waarbij een gespecialiseerd bedrijf er op Marktplaats de hoofdprijs voor vraagt: 425 euro per stuk en 850 euro per 2….. Zij hebben C8, Espace (alle modellen), enz. Als je een 2ehands C8 vindt, zitten er vaak achterin geen stoelen in dus vraag ernaar voordat je een hoop KM’s rijdt om te gaan kijken. Ik was na wat zoeken voor 2 stoelen veeeel minder kwijt, ik dacht 450 euro voor 2 stuks. In mijn geval was het iemand die zijn lease C8 moest inleveren en de 2 extra stoelen die hij zelf betaald had weer verkocht.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Hier een leuke:
http://link.marktplaats.nl/315508868
Heel weinig KM’s en zo te zien zijn de handgrepen gespoten? Ik dacht nl dat de originele donkergrijs waren. Het grootste probleem van het vervangen van de handgrepen zijn de uren. Je moet alles uitbouwen van het portier met alle elektra. Vandaar dat (zelf) spuiten op de auto best een goede optie lijkt.. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht.
Er wordt vaak wel gezegd dat de auto 8-persoons of 7-persoons is, maar dat er toch maar 5 stoelen in zitten! En die levendige handel zorgt er ook voor dat mensen en ook garages de stoelen zelf los verkopen en dan de auto verkopen. Is toch lucratief…
Er zijn dus inderdaad 8 persoons: dan zijn de achterste 2 stoelen vervangen door een bank, zie link:
http://link.marktplaats.nl/316647398
Zo’n bank is wel erg lastig om even eruit te tillen om plaats te maken. Die stoelen til je er gemakkelijk zelf in en uit.
Ik heb zelf ook een C8 gezien met een bank ipv 3 losse stoelen op de 2e zitrij, dat bestaat blijkbaar ook.
Wat ik ook nog kwijt wilde is dat de 2.2 16v 160 pk heeft en best rap is. De V6 is op papier (autoweek.nl) iets rapper, maar verbruikt ook veel meer; zeker als het een automaat is.
Er schiet me nu nog een tip te binnen. Als je de dakrails wilt, let erop dat ze erbij zitten. Er zijn er ook genoeg waarbij deze er niet meer opzit. Achteraf via de dealer of marktplaats aanschaffen is prijzig.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Ik heb het even nagezocht over die 2.2, maar dit wil je waarschijnlijk niet weten:
EW12
The EW12 was introduced to replace the low-pressure turbo variant of the XU10. It has a bore of 86 mm and stroke of 96 mm, for a displacement of 2231 cc. Citroën only uses it on the C8 MPV, while Peugeot, which has more a sporty image, uses it in the 406 SRi, 407, the 607 executive model and 807 MPV.
Model Output Notes
EW12 J4 158-163 PS (156-161 hp/116-120 kW) 16-valve catalyst
Moet jij eigenlijk niet gewoon aan de XC90 (2.5T)?
ex Xantia HDI Break (gechipped) 2000
ex Xantia 1.9TD Break 1998
ex ID 19B 1969
ex BX 16 TGI Break
ex BX TRD Turbo 1989
ex AX 1.0E 1988
ex 2CV4 1979