Zat zo net even te kijken naar een plaatje van een CX2400 blok: zelfs het afgedopte oude gat voor de verdeler op de oude plaats van de DS21/23 zit er nog op! Over recyclen van oude blok ontwerpen gesproken.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Old soldiers never die….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Niet om het een of het ander, maar hoeveel fabrikanten stoppen in elk nieuw model compleet nieuw ontwikkelde blokken? Geen een! Beetje een vage ontdekking derhalve…
Ik noem het ook niet een ontdekking, maar sloot aan op een verhaal in La Bombe over de strijd tussen het ontwerpburo en de directeur van de gieterij. Maar dat bepaalde totaal niet gebruikte delen nooit uit de gietmal zijn gehaald verbaasd mij. Ik geloof dat die oude plek voor de verdeler zelfs nog op de CX2500 blokken zitten, maar dat zal ik vanavond eens bekijken, heb nog zo’n blok staan.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
IK heb nog even gekeken naar het Cx gti turbo blok wat ik nog heb staan: nog steeds het ongebruikte verdelergat aanwezig. Heb nog even zitten neuzen in de boeken, als ik het goed heb dan is het 1900 blok in de loop van de tijd vergroot tot 2500cc met als toppunt de turbouitvoering met 168pk. Alleen de ondercarters zijn verschillend tussen de ds en cx. Het is dan ook relatief simpel om een gti turboblok in een ds te hangen! En volgens mij is het ook mogelijk om een kop van een 2500 blok op een ds23blok te zetten, slechts een halve mm verschil in boring. Ook kun je de L-jettronic van een CX2400 monteren.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Die gietmal is natuurlijk wel een van de duurdere dingen van zo’n produktieproces, dus ik kan me wel voorstellen dat ze dat gewoon allemaal lekker laten zitten. Ieder blok dat ik al ooit in handen (lees takel) heb gehad zit vol met ongebruikte pluggen doppen en uitsteeksels die dan ws op andere modellen wel gebruikt worden of werden. Verder geen kwaad woord hoor.
Ik weet niet wat gpedkoper is: vanaf 196.. tot 1989 in elk blok een afdopplug douwen en extra gietmateriaal verbruiken of 1 keer de hoofdmal aanpassen ( de gebruikdmallen gaan maar een beperkte tijd mee volgens mij).
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En dan met al die bestelde afdoppluggen blijven zitten…
Een Cx blok kan prima in de DS, maar dan heb je wel 5 versnellingen achteruit
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Gewoon een kwestie van de distributie overzetten, dan komt dat wel weer goed. Wie bouwt de eerste DS25??
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
de eerste ds 25 kan niet meer worden gebouwd, die is er al nl een ds 25gtiT2
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Zei ik gti turbo?
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
nee, maar 25 is 25
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Ik bedoel een ds25 die er onder de motorkap uitziet als een ds23, dus geen turbo’s L-jettronics en radiateuren van een CX.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die bestaat ook al. er rijdt een DS25 Break rond in amsterdam.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>