Waaraan herken je een echte Pallas van een DS met veel opties?
Het zal hem in de details zitten, neem ik aan.
(heb het voornamelijk over latere types, zeg ‘69 - ‘70 -‘71)
Hadden deze Pallassen steeds een metalique kleur of bestonden ze ook in uniekleur?
Groet
Dieter
Een echte PALLAS heeft o.a.
* sierstrips boven en onderaan deuren en achterscherm
* chromen randje om parkeerrem pedaalrubber
* haakjes i.p.v. ogen voor motorkap ontgrendeling
* een achterlichtkapje met chroomkleurige vlakken
Mijn PALLAS heeft b.v. geen metallic kleur ( is zwart )
Eens een DS altijd een DS.
Let ook bv op de type-aanduiding (“DS” dan wel “Pallas”, afhankelijk van het bouwjaar) op de wasbordjes. Veel andere details zijn makkelijk te veranderen, en dus zijn die niet altijd betrouwbaar bij het bepalen of het om een “echte” Pallas gaat.
Op een Pallas konden bijzonder veel extra’s worden besteld. Het boek “De originele Citroën DS” van Jan de Lange is hierbij een vrijwel onmisbaar hulpmiddel (en een bijzonder mooi boek bovendien). Overigens ben ik van mening dat je bij de modellen ‘70-‘71 niet echt over de “oudere” Palassen spreekt (dan denk ik eerder aan de oer-Palassen uit ‘65-‘66, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk)
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Ivm “oudere” types…
Ik bedoelde “latere” (heb het aangepast). De eerste DS’en zijn in mijn averechtse redenering de jongere omdat die er eerst waren…
Heb m’n oog laten vallen op een 21 i.e. “pallas” al heb ik over dat laatste m’n twijfels. Zal het verder onderzoeken.
Overigens nergens iets van typeaanduiding op de auto te vinden. Merkwaardig.
Een ie Pallas…
In dat geval zou het ook op het kenteken moeten staan.. Staat er bij mijn dame ook netjes op.
Plastic handgreepjes voor de motorkapontgrendeling, tapijt om de hoogteregelaar en de slang in de voetenruimte bij de bestuurder zijn een paar kleine Pallas details…. En een origineel pallas interieur is op zich een tikje aan de prijs….
Echter, als je een ie versie gaat aanschaffen, let dan veel meer op een perfecte motorloop en benzinelekkages/staat van injectiedeel dan het interieur…. en een harde bodem natuurlijk.
Als de dame van origine een ie versie is, is de kans dat het een Pallas is redelijk groot.
Persoonlijk, omdat ikzelf ook een Pallas heb, vind ik echt een feilloze techniek en hard chassis veel belangrijker dan de uitvoering van het interieur. Aan dat laatste kun je zelf eenvoudiger iets doen, problemen met de injectie kosten iets meer tijd.
Veel suc6 met je evnetuele aanschaf!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!