1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Ervaringen en aankooptips Xsara coupe 1.6i
punky
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 592

- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Gepost: 17 september 2005 08:53 PM

Hallo,

Ik wil nu eindelijk van mijn slo-opel vectra af en 1 van de kanshebbers is een Xsara Coupe 1.6i. Mijn vraag is alleen, wat is jullie ervaring met deze wagen. Is het verstandig om deze te kopen of kan ik beter een andere kiezen?

Wat zijn de sterke en zwakke punten van dit type citroen.

Of kan ik beter toch weer op zoek naar een slo-opel Laughing  Laughing  Laughing

Graag wel serieuze reacties. Ik weet dat ik er sowieso op vooruit zal gaan.

P.S.: Ik lees de stukken over de Xsara op dit forum nooit, dus ik ben echt nog een super leek op Xsara gebied. Surprisedops:

"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 17 september 2005 09:52 PM
  [ # 1 ]

Wat voor 1.6 motor is het? De 1.6 16v of de 1.6 8v?
Ik heb zelf een 8v. Volgens mijn oom die garagehouder is, is dit de sterkste benzinemotor die in de xsara geleverd is. Het enige punt van aandacht is de koppakking. Deze wil volgens hem nog wel eens lek zijn. Dus even goed opletten bij aankoop of dit in orde is.
Verder vind ik de Coupe een super auto. Rijdt lekker strak, ligt goed in bochten…
Zeker doen dus!!

Xsara_Coupe

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27890

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 september 2005 10:05 PM
  [ # 2 ]

volgens mij is dat gewoon een prima auto.

overtuig jezelf en vraag ergens een proefritje aan!

let wel op dat de 1.6i niet een racer is
1.6 16V gaat als de brandweer Wink
die is alleen op serie 2 geleverd (zie front van de auto)

verder zit de Coupé gewoon lekker en heeft strak stuur gedrag en gaat (zeker vergeleken met een slopel) lekker over drempeltjes.

en qua luxe hoef je ook niet te klagen Smile

Profiel  

Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316

Gepost: 17 september 2005 10:42 PM
  [ # 3 ]

Ook hier niets dan lof over de Xsara Coupé. Zelf heb ik de 1.6i 16v VTR versie uit 2002. Heerlijk soepel motorblokje. Alleen zou ik willen dat ‘ie wat soepeler schakelt. Onze andere auto, een Peugeot 306, heeft hetzelfde ‘schakelkarakter’ (PSA-groep). Maar verder is het een auto met veel extra’s (lichtsensor, regensensor, cruisecontrol, abs, airbags, boordcomputer, etc… etc…). Vooral de gefacelifte versie vind ik erg geslaagd. Zoals velen hier al weten, ben ik erg verbaasd over het feit dat er zo weinig van rondrijden. ...zelfs in Frankrijk! Zeker gezien het feit dat deze auto het zo goed doet in de WRC met Loeb e.a.

Kortom een aanrader!

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 17 september 2005 10:48 PM
  [ # 4 ]
Dutch Steph schreef:

Ook hier niets dan lof over de Xsara Coupé. Zelf heb ik de 1.6i 16v VTR versie uit 2002. Heerlijk soepel motorblokje. Alleen zou ik willen dat ‘ie wat soepeler schakelt. Onze andere auto, een Peugeot 306, heeft hetzelfde ‘schakelkarakter’ (PSA-groep). Maar verder is het een auto met veel extra’s (lichtsensor, regensensor, cruisecontrol, abs, airbags, boordcomputer, etc… etc…). Vooral de gefacelifte versie vind ik erg geslaagd. Zoals velen hier al weten, ben ik erg verbaasd over het feit dat er zo weinig van rondrijden. ...zelfs in Frankrijk! Zeker gezien het feit dat deze auto het zo goed doet in de WRC met Loeb e.a.

Kortom een aanrader!

let wel op dat veel van die extra’s die je nu opnoemt vooral op serie 2 te vinden zijn.
overigens heb ik geen problemen met schakelen in mijn Xsara Smile

Xsara Coupé zie je niet heel erg veel, maar eigenlijk vind ik dat alleen maar leuk Cool

moet overigens zeggen dat hier stuk meer Xsara rijders zijn dan een jaar geleden, volgens mij is dat minimaal verdubbelt Smile

Profiel  

XerroR
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 258

Gepost: 17 september 2005 11:47 PM
  [ # 5 ]

Ik heb de Xsara Coupe 1.8i 16V VTS en ben er zeer tevreden over! ik heb nog niet echt veel problemen gehad eerlijk gezegd!

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 18 september 2005 02:39 AM
  [ # 6 ]

Iig geen auto die roest (slopel.. Surprisedops: ), bij dit soort autos hoef je niet op heel veel dingen te denken. Km stand nachecken is wel belangrijk, die word nog wel eens terug gedraait, koppaking is ook belangrijk. Probeer voorderest gewoon alle functies uit! Ohja, kijk ook nog ff of hij schade heeft gehad, te zien door kleurverschil of gleuven tussen plaatmateriaal die aan de ene kant veel smaller zijn.

Profiel  

punky
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Gepost: 18 september 2005 03:24 AM
  [ # 7 ]

Bedankt voor de tips.

Zeker het overwegen waard hoor ik dus. Ik weet alleen nog niet of het hem wordt, maar kijken en rijden kan nooit kwaad he. We zitten namelijk ook te denken over een Renault megane hatchback of coupe.

We gaan as maandag een rondje showrooms maken. Wink

P.S.: Mijn 93-er Opel heeft geen roest hoor. Rolling Eyes  Laughing

"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"

Profiel  

Gepost: 18 september 2005 04:56 AM
  [ # 8 ]

Ha,

ik denk dat een Xsara een hele goeie keus is. Superwegligging en betrouwbaar! Verder nog behoorlijk comfortabel ook voor een niet HP Cit.
Ik las laatst ergens een Duiste pechstatistiek waarbij de Xsara behoorlijk scoorde, ver boven VW Golf, Astra en Megane en 307….

Maar als je Opel niet roest…zou je em dan niet houden? Het is wellicht de enige Defectra in NL zonder dan? Uniek! Of staat de Opel club al te dringen om juist dat exemplaar te pakken te krijgen Wink

Profiel  

Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316

Gepost: 18 september 2005 02:04 PM
  [ # 9 ]
punky schreef:

We zitten namelijk ook te denken over een Renault megane hatchback of coupe.

Da’s toevallig, wij hadden ook óf de Xsara Coupé óf de Megane Coupé in gedachte. Uiteindelijk toch voor de Xsara gekozen, omdat de gefacelifte Megane, naar mijn mening, geen mooi front heeft. Bovendien vind ik de Xsara prijs/technisch ook interessanter.

Succes met de proefritten! ...en hou ons op de hoogte.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 18 september 2005 03:04 PM
  [ # 10 ]
Dutch Steph schreef:
punky schreef:

We zitten namelijk ook te denken over een Renault megane hatchback of coupe.

Da’s toevallig, wij hadden ook óf de Xsara Coupé óf de Megane Coupé in gedachte. Uiteindelijk toch voor de Xsara gekozen, omdat de gefacelifte Megane, naar mijn mening, geen mooi front heeft. Bovendien vind ik de Xsara prijs/technisch ook interessanter.

Succes met de proefritten! ...en hou ons op de hoogte.

Xsara is overigens ook nog goedkoper, in volgens mij bijna alle opzichten Smile
+ natuurlijk comfortabelere vering Smile

Profiel  

XerroR
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 258

Gepost: 18 september 2005 03:39 PM
  [ # 11 ]

Een Megane coupe is volgens mij ook kleiner ? in een xsara heb je volgens mij een stuk meer ruimte.

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 18 september 2005 03:46 PM
  [ # 12 ]

wordt het een benzine of lpg en koop er een met garantie

Profiel  

reneke
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 122

Gepost: 18 september 2005 11:04 PM
  [ # 13 ]
CitroenAZU schreef:

Ik las laatst ergens een Duiste pechstatistiek waarbij de Xsara behoorlijk scoorde, ver boven VW Golf, Astra en Megane en 307….

Oh ja? Waar was dat dan?

Helaas, citroen staat nog steeds in de onderste helft van betrouwbaarheidslijstjes.  Ik weet hoe moeilijk het is om verantwoorde antwoorden op internet te vinden op vragen als: zijn franse autos onbetrouwbaar? Zijn Japanners echt zo goed? Om je te helpen zijn hier 2 tabellen die ik samengesteld heb van de duitse wegenwacht en een engelse verzekeringssite:

reliabilityindex.uk
ADAC.DE

Let op: de laatste is gesorteerd voor het jaar 2000. Als je hem inlaadt in Excel kun je hem op elk gewenst jaar sorteren

De top 2 bestond bij mij uit een Ranault Laguna en een Xsara. Bij de renault had ik iets minder vertrouwen in de techniek (pure gevoelskwestie) en de Xsara zag er mooier uit. De Citroen is me niet tegen gevallen.

Profiel  

Auzz
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135

Gepost: 18 september 2005 11:38 PM
  [ # 14 ]

In 2003 hebben we een Xsara uit 2001 gekocht. Na een aantal Renaults (Megane Scènic’s en Clio’s) is dit onze eerste Citroën en wij zijn er nog steeds erg enthousiast over.

Afgezien van de Toyota Starlet die we hebben gehad, is dit ons meest betrouwbare auto geweest (1 defect in +/- 100.000 km)

Daarnaast comfortabel, meer dan prima stoelen en een stabiel weggedrag. Gisteren vanuit de Ardèche 1200 km naar huis gereden en gewoon fit en ontspannen uitstappen. De Renaults waren ook comfortabel, maar hebben dit niet kunnen evenaren.

Wat betreft de keuze tussen een Xsara Coupé of een Megane Coupé. Beide zijn mooie auto’s waarbij de Megane echt een coupé is, en de Xsara een heel mooie gelijnde 3 deurs uitvoering van de Berline. (De Coupé vind ik erg mooi, maar de Megane is als Coupé echt een andere auto). Echter als je bruikbare kofferruimte belangrijk vindt; neem de Xsara! In de Megane Coupé is het echt niets! Daarnaast vind ik de zitpositie en bediending en het rijden van de Xsara stukken beter dan in elke Megane waar ik in heb gereden (uitgezonderd het nieuwe model Megané)

Succes met je keuze!

Profiel  

punky
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Gepost: 19 september 2005 03:06 AM
  [ # 15 ]

We zoeken een wagen op benzine. Heb met een gasinstallatiebedrijf gesproken en die raadde me de renault op gas af. Zelf ben ik sowieso niet zo’n voorstander van gas.

Morgen gaan we wat garages af. En alle wagens die we af gaan (die we gevonden hebben op autototaal) zijn megane’s (met name hatchbacks, maar 1 met een sportpakketje) en enkele xsara’s. Alleen wil mijn vriendin liever een renault, terwijl de xsara’s goedkoper uitkomen. Heb ook een 1.6 16V VTS op het oog.

Wordt sowieso een wagen met garantie van een dealer of een BOVAG garage, anders rij ik bij voorbaat al voorbij. Slechte ervaringen mee met onderhandelen. Vind het de moeite niet om daar te gaan kijken zelfs. Wink

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook