Olielek Visa 652cc
B.elgi.X
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 12-03-2005

Gepost: 22 januari 2010 08:33 PM

De Visa van mijn moeder heeft al enige tijd last van af en toe wat oliedruppels eronder. Met de winter was het er nog niet van gekomen om er eens onder te kijken om het probleem te localiseren.
Vorige week even eronder met de lamp, de hele onderkant van de motor en de versnellingsbak hangen vol met olie (motorolie).
Wat zijn zo de gekende lekkagepunten bij de 2-cilinder want met zoveel olie overal zie ik echt niet waar het begonnen is.
Alvast bedankt voor het delen van jullie passie en kennis voor deze auto.

Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 22 januari 2010 08:59 PM
  [ # 1 ]

Ik zou zeggen, maar het zaakje eerst eens even schoon!

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 24 januari 2010 11:58 AM
  [ # 2 ]

carterpakking kan, pakkingvlak schoonmaken d.m.v fijn schuurpapier en frisse pakking monteren, kruislings bouten aandraaien en schone (halfsynth.) olie erop kieperen

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2418
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 25 januari 2010 12:29 AM
  [ # 3 ]

carterpakking bij een visa 2 cilinder? Er zit geen losse carterpan onder.

wat wel wil lekken:

-keerring krukas, of nokkenas (zit achter een stalen plaat aan de voorkant)
-pasvalk carterhelft. Als dat het is dan moeten de helften van elkaar, schoongemaakt en opnieuw tegen elkaar met wat vloeibare pakking ertussen.
-cilindervoetpakking: cilinder eraf, pasvlakken cleanen en nieuwe pakkingen erop
-carterplug nakijken….
-bij de aansluiting van de olievulpijp kan het ook behoorlijk lekken en dat is vaak moeilijk in een oogopslag te zien.
-en verder zou er lekkage kunnen zijn bij de buisjes van de oliekoeler….

maar meestal lekken de pakkingen van de klepdeksels…. die moeten niet te strak worden aangedraaid want dan vervormdt de rand van het deksel waardoor de afsluiting niet meer gewaarborgd wordt.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 25 januari 2010 01:07 AM
  [ # 4 ]

Dit heb ik gepost toen iemand een olielek bij een ZX had:

Lelijke Eend schreef:

Olie peilen en eventueel bijvullen. Vervolgens met lopende motor (!) de motor schoonspuiten waarbij je NIET in de buurt komt van dynamo’s, startmotoren, vuldoppen, lucht-inlaten, sensoren, computers en andere electrische dingen komt of dingen die niet tegen water kunnen (wat spatwater kan het vaak wel hebben maar vol de hogedrukspuit er op is duidelijk minder gezond). Vervolgens een rondje rijden (+/- 5-10km) en na afloop kijken waar de olie vandaan komt.

Door het schoonspuiten kan je zien waar de olie vandaan komt die tijdens het rondje rijden lekt. Door het rondje rijden is de ergste nattigheid opgedroogd. Daarom moet je tussen het schoonspuiten en het rondje rijden de motor ook niet afzetten, tenzij die raar begint te doen.

Ga niet een rondje van 100km doen, dan zit alles weer onder de olie en heb je alsnog geen idee waar die zooi vandaan komt.

Succes !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
B.elgi.X
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 12-03-2005

Gepost: 26 januari 2010 07:45 PM
  [ # 5 ]

Volgende week heb ik de auto een week hier. Dan stoom ik de onderkant eens af op het werk en neem ik hem de volgende dag terug mee naar het werk (de garage). Intussen heb ik begrepen dat je niet zo met de natte vinger 1 typische dader kunt aanduiden, dus eventueel gaat er een complete pakkingset in.
De uitlaatpot achteraan zit ook met een gaatje dus terwijl ik die bestel kan ik de pakkingen meebestellen. Ik houd jullie op de hoogte.

Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage

Profiel  
 
I Claudius
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 548
Geregistreerd: 29-08-2006

Gepost: 26 januari 2010 08:26 PM
  [ # 6 ]

Ook wel eens last van lekkage gehad,(bij m’n eend/Geit)..onder de rechter cylinder zit het olie drukvoelertje,een plug met een draad eraan, die lekte ook ineens hevig…en werkte toch naar behoren!

5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris

2CV6 (1983)
C5 Break (2005)

Profiel  
 
citrobe
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 04-06-2008

- 2CV AZAM6
- Méhari personenvoertuig
- Dyane Dyane 6
Gepost: 28 januari 2010 05:31 PM
  [ # 7 ]

Misschien eens de onderdruk van het carter meten.
De olievulpijp zal zijn werk niet meer doen, en dan krijg je overal olie onder het blokje.

Profiel  
 
B.elgi.X
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 12-03-2005

Gepost: 28 januari 2010 07:21 PM
  [ # 8 ]

Ergens hoorde ik nog iets waaien over een olievulpijp die kan zorgen dat de olie buitengeduwd wordt uit het motortje.
Nu ben ik wel goed thuis in nieuwe Duitse auto’s waar ik in de week aan werk, maar wat is nu net de functie van die olievulpijp, wat kan er defect aan zijn (dichting?) en hoe kan deze de schuldige zijn van onderdruk in het carter?

Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage

Profiel  
 
citrobe
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 04-06-2008

- 2CV AZAM6
- Méhari personenvoertuig
- Dyane Dyane 6
Gepost: 28 januari 2010 09:07 PM
  [ # 9 ]

Ze kan de schuldige zijn van OVERdruk in het carter. En zo wordt dan overal olie uit het blok geduwd.
Bij draaiende motor moet ze voor zo’n 10 à 15 cm ONDERdruk in het carter zorgen.

Binnenin zit een rubberring die na verloop van tijd hard wordt, zijn werk niet meer doet en altijd blijft open staan.
Dit kan niet hersteld worden. Enige oplossing is een nieuwe vulpijp.

Spijtig dat deze van een Visa net een beetje anders is dan de makkelijker te vinden 2pk pijp.
Ik heb ze nog altijd niet gevonden, dus wie me een adres kan bezorgen zal ik dankbaar zijn.

Profiel  
 
B.elgi.X
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 12-03-2005

Gepost: 29 januari 2010 10:04 PM
  [ # 10 ]

Intussen de zoekfunctie van dit forum leren gebruiken en ik begin licht te zien in de hele olievulpijp- en onderdrukkwestie. Het belangrijkste is dat bij draaiende motor met de oliepeilstok eruit er geen druk voelbaar mag zijn met de vinger op de peilstokopening. Om het iets precieser te weten een darmpje erop dat in een potje water zit. Dit moet een klein beetje omhoog gezogen worden. Zal ik proberen.
Hier staat nog een 2cv in opbouw (al veel te lang trouwens, moet dit jaar eindelijk eens afgewerkt worden) en daar ben ik eens gaan kijken naar de constructie van de olievulpijp. Het is inderdaad iets met een dubbele wand waar je helemaal niet bij kunt.
Als het blijkt de vulpijp te zijn dan zet ik die van de 2cv erop - het is namelijk een Visablok. Of we hebben nog een sloopvisa staan bij de buren in een bos, dat motortje moet er ook nog eens uitgehaald worden. Wisselstukken genoeg dus.
Dit weekend haal ik de Visa en ik hou jullie op de hoogte over de oorzaak..

Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage

Profiel  
 
B.elgi.X
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 12-03-2005

Gepost: 01 februari 2010 11:33 PM
  [ # 11 ]

De Visa is er. Gisteren na de rit van 60km, grotendeels autosnelweg, thuisgekomen en het motortje laten draaien. Oliepeilstok eruit en ja, een licht geblaas en wat oliedampgeur kwam me tegemoet.
Maar even denken, daar is altijd overdruk, want het is de enige plaats waar die druk wegkan. Op de oliepeilstok zit een aftakking met een rubberdarm die aan de onderkant van de olievulpijp zit. Tot zover alles in orde. Nu loopt die darmpje ook verder zag ik. En dat stukje hing los onder het luchtfilterhuis, dus alles bespatterd boven de linkerkant van de motor. Oorzaak dus al gevonden. Gekeken waar het darmpje zou kunnen thuishoren: aja, onderaan op het luchtfilter. Maar wat zit daar in de bodem van het luchtfilterhuis, is dat toegemaakt? Zonee lijkt het me toch dat alle overdruk uit de motor eerst door oliepeilstok, dan door rubber darmpje en direct luchtfilterhuis binnen. (De gemakkelijkste weg, zonder door de olievulpijp te moeten passeren)
Morgen stoom ik de motor eens af en kijk ik verder of er effectief onderdruk is.
Dit moet ik meten lijkt mij tussen olievulpijp en luchtfilter, niet? (uitgang carterdamp)

Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage

Profiel  
 
citrobe
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 04-06-2008

- 2CV AZAM6
- Méhari personenvoertuig
- Dyane Dyane 6
Gepost: 06 februari 2010 12:31 PM
  [ # 12 ]

Er mag geen overduk zijn uit het gat van de peilstok. Kan je testen met een plastiekdarm in U vorm te leggen en daar wat water in te doen. Wel zorgen dat er geen water in de motor kan gezogen worden.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook