Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 20-11-2009
- ZX 1.6i avoriaz break
Hallo vrienden,
Even het volgende,
ik heb een citroen zx 1.6i avoriaz 5deurs break gekocht. Van deze auto was de motor gaar.
Het ging om een XU5M (1.6i) motor. Nu heb ik voor een goede prijs een XU7JP(1.8i) motor weten te bemachtigen, met erg weinig kms(Minder dan een ton), uit een citroen Xsara.
Het probleem is echter, dat het 1.8 blok een centrale ronde stekker heeft als elecktrische verbinding van af het blok. Aan de bestaande bedradig van mijn eigen auto, zit deze stekker helaas niet.
Heeft iemand een tip om dit toch op een succesvolle manier aan te sluiten?
Ik kan evt. aan de orginele kabelboom van de Xsara komen, al moet ik er wel een eind voor rijden.
Of is het mogelijk om de bestaande kabelboom van het 1.6 blok over te bouwen op het 1.8 blok.
Wie weet er trouwens of de 1.6 ecu hetzelfde is als die van de 1.8?
Iedereen die me kan helpen, reageer aub.
Ik rij nu in een Hyunday , en wil snel weer in mijn Citroen rijden.
Alvast bedankt.
Testmaster1
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Ik ben bang dat je toch de kabelboom en de ECU moet gaan halen van die Xsara.
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Ik kan mij daar alleen maar bij aansluiten.
Weet van iemand die in een Xantia 1.8i 8v een 16v blok heeft ingebouwd. Zelfde probleem. Hij heeft weliswaar eerst geprobeerd om het zonder kabelboom en ECU te doen. Dus alles aangepast om op elkaar te laten passen. De motor heeft echter nooit echt lekker gelopen. Uiteindelijk toch maar een originele 16V kabelboom en ECU en alle problemen waren in een keer voorbij.
Bijkomend probleem is ook dat je exact moet weten welke aansluitingen van het oude systeem op welke aansluitingen van het nieuwe systeem dienen te komen. Tegen de tijd dat je dat hebt uitgezocht ben je al twee keer op en neer gereden om de originele spullen op te halen
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
daarom adviseren ze ook altijd om bij ” moderne” auto;s ook de comp en de kabelboom erbij te kopen.
Alleen een blok is ook zo kaal…
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 20-11-2009
- ZX 1.6i avoriaz break
Hallo,
bedankt voor de reakties,
Ik heb het volgende gedaan:
Ik heb de orginele kabelboom van de xu5m overgebouwd naar de xu7jp. Alles paste probleemloos en ik hield geen aansluitingen over, of kwam die tekort.
Motor gestart en…........ de motor liep als een zonnetje.
Ook op de snelweg, niet inhouden, geen gestotter en perfect stationair.
Nu mijn vraag: hoe kan die xu7jp, lopen op een ecu van een xu5m?
Dit wil ik puur uit belangstelling weten, in de garage hebben ze er ook geen antwoord op.
Ik hoor het wel weer en binnenkort zal ik wat mooie foto’s posten.
Groetjes,
Testmaster1
Dit komt omdat vaak dezelfde sensoren worden gebruikt die de ECU informatie verschaffen om de basis waarden te laten berekenen die nodig zijn om de motor te laten lopen. Het probleem nu is dat de computer uit gaat van een cilinder inhoud van 1600cc en de air to fuel ratio zal hoogst waarschijnlijk niet in orde zijn, ook al loopt het blok goed. In deellast zal de lambda sonde het een en ander kunnen opvangen, maar bij vollast zal de motor stomweg te arm gaan lopen.
Dit is de meest simpele uitleg en er zijn meer zaken die fout kunnen gaan, ik ben niet bekend met de motormanagement systemen van de 1.6 en 1.8, als je mij het merk en type van de ECU’s geeft kan ik wellicht zien of de kabelboom hetzelfde is en dat je eventueel de ecu van de 1.8 erin kan zetten.
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Nou vraag ik me af of de ecu wel een te arm mengsel geeft….
er zit een lambda sonde in dus de ecu regelt…
Zelf heb ik wel eens een ZX 16V 2.0 motor aangesloten op de ECU van een BX 19 16V en dat liep perfect ook bij belasting was het mengsel niet te arm…
Maar ach, heb “vroeger” ook wel gekkere dingen gedaan zo als razkin zijn TCT projectje maar dan bij een mini…
Je weet wel mini 850 blok eruit en MG metro Turbo 1275 er in…. geweldig om met dat ding 225 op de autobahn te rijden
Maar goed, zou het moeten kunnen zien aan de bougies ( of werkt dat niet meer zo met inspuiting en lambdas? ) want als je lekker hebt lopen planken en daarna de motor afzet moeten ze ongeveer een koffiebruine kleur hebben
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 20-11-2009
- ZX 1.6i avoriaz break
Hallo beste mensen,
Ik rij nu al weer bijna 2 maanden in de zx en er zijn totaal geen problemen, integendeel, de auto rijdt perfect, ook goed starten met de kou.
Bougies hebben een goede kleur.
Ik heb denk ik gewoon geluk gehad, maar ben wel erg blij met de keuze van de 1800 motor,
Een wereld van verschil, vooral in koppel dan.
Iedereen bedankt voor de suggesties en ideeen.
Groeten uit Schaijk,
Testmaster1