Beste lezers,
Ik rij nu ongeveer een jaar in mijn Citroen Saxo Sport 1.4 8v
Maar ik wil graag mijn motor tunen door hier een kop van een 1.6 16v op te zetten.
Nu heb ik al op google uitgezocht wat de boring x slag verhoudingen van beide motoren zijn, maar wil graag weten of hier mensen zijn die hier ervaringen mee hebben.
Of zijn hier mensen die een complete kop hebben liggen van een 16 klepper?
Kan iemand mij helpen aan een exploded view van een 1.4 en een 1.6 16v motorblok?
Voordat ik een kop aanschaf wil ik wel graag weten of het wel mogelijk is zonder al te veel onnodige kosten te maken. Ik houd er ook rekening mee dat ik de kop moet vlakken en deels moet reviseren. Graag wil wil ik dit allemaal voorbereiden en dan pas mijn oude kop eraf halen en gelijk de 16v kop erop zetten.
Als ik eenmaal dit project door ga zetten zal ik hiervan ook foto’s maken en op zit forum posten.
Alvast bedankt..!!
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Welkom op het forum!
Toch vraag ik me af, waarom geen compleet 1.6 16V blok? Tenslotte wil je blijkbaar je saxo tunen. En dan kan je het beste het snelste blok als basis nemen.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Sluit ik me bij aan, bovendien heb je een boringsverschil -> compressieverhouding wordt anders.
Dus als je meer wilt zul je een ander blok moeten inbouwen…
Keuze uit Xsara, C3 en SaXo 1.6-jes dan, zijn allemaal hetzelfde (80kW).
Een 1.4-tje heeft toch al 75 pk, da’s niet verkeerd hoor bij het gewicht van een SaXo
‘Spirit of avant-garde’
16V heeft zowiezo andere zuigers..
Dus dat zal ook een probleem gaan opleveren.
Kortste en waarschijnlijk goedkoopste klap is inderdaad een 16v blok er in lepelen.
Kwa 1.4 blok zou je daar een turbo op kunnen knutselen.
Die blokjes kan je wel aardig wat vermogen uitpersen.
En ze zijn vrij goedkoop te vinden…
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Een 1.4 voorzien van turbo is als je het goed doet duur en als je het goedkoop doet van korte duur.
Beste oplossing is nog steeds een 1.6 16v die je kunt tunen! met een spaghetti en openluchtfilter heb je al een leuk resultaat.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ik was in eerste instantie niet van plan om er een ander blok in te hangen, omdat aan dit blok nog niets mankeert. En dan had ik beter een andere auto kunnen kopen.
Het leek mij namelijk leuk om van dit blok iets snels te maken, maar ik ben geen voorstander om een turbo er op te bouwen..
Als ik er een ander blok in hang moet ik de computer, de bedrading, remmen enz. ook gaan aanpassen en dat was ik nog niet van plan om te doen als ik alleen de kop ga vervangen.
Heeft een van jullie mischien foto’s van een open gemaakt blok?
Dan kan ik daar ook op zien of er uitsparingen uit de zuigers zijn gehaald voor de kleppen.
Als dit zo blijkt te zijn zal het toch een ander verhaal worden.
16V zuigers hebben uitsparingen voor de kleppen…
Dus dat wordt hem niet zo 123.
Hoeveel vermogen zou je eruit willen halen?
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Don46 schreef:
Als ik er een ander blok in hang moet ik de computer, de bedrading, remmen enz. ook gaan aanpassen en dat was ik nog niet van plan om te doen als ik alleen de kop ga vervangen.
De ECU en bedrading moet je sowieso aanpassen. Wat jij voor ogen hebt, lijkt me geen haalbare kaart.