Om eventuele ‘lotgenoten’ te helpen in hun surf/zoekwerk naar klachten/oplossingen van gelijkaardige aard, open ik even dit topic.
(Gelijkaardige posts werden in een ander topic al vermeld onder de noemer ‘achterasdemping’, nl. http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/197709/P180/ )
Mijn XTR werd geleverd in april/mei 2009.
De eerste +- 8000 km verliepen feilloos. Vanaf dan werd het ‘gebonk’ bij elke oneffenheid erger en erger en dit in de voortrein.
Proefrit en nazicht leerde dus dat de voorvering faalde.
Nu, stand 11.750 km, werden de voorveringen vervangen en is alles terug optimaal.
Blijkt dat er dus al hèèl wat gelijkaardige klachten/herstellingen aan de orde waren.
Wie dus een steeds luidruchtiger wordende vering gewaarwordt, rep je naar je dealer ...
Mvgr,
Een (terug) tevreden Berlingorijder.
eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009
wat bedoel je met voorveren ?
de veerpoot (met daarin de schokbreker) of de veer zelf ?
(volgens mij zit het probleem in de veerpoot/schokbreker)
Berlingo rijder
brandkraan,
ik doe maandag navraag in de garage en dan post ik het hier.
Schokdempers vooraan zijn vervangen.
Is een gekend probleem.
Er werd een ander type schokdempers geplaatst.
Ik heb enkel maar lovende woorden voor mijn dealer (en zijn mensen) omtrent de snelle en correcte afhandeling van mijn probleem. Mijn wagen rijdt nu terug excellent/stil.
Mijn insziens had Citroen al lang een schrijven moeten richten aan de Berlingorijders (van het nieuwe type uiteraard).
Nu is het ieder-voor-zich, wat niet weet niet deert.
Gelukkig zijn er nog forums als dit hier om mensen verder te helpen.
Vanaf welk jaar hebben de Berlingo’s dat defect ? De Berlingo van mijn ouders geeft soms ook wat rare geluidjes, met name als je schuin een drempel op rijdt (bij het afslaan bijvoorbeeld). Zelf denk ik dat het ‘iets’ met de stabilisatorstang is, maar heb er nog nooit onder gekeken ...
Schijt aan originaliteit.
Volgens dit forum hebben i.i.g. de recente XTR’s er last van; mijn XTR (Januari 2010) ook.
Het is een “plok-plok” achtig geluid; vooral hoorbaar als je over een kleine richel of bijv. verzonken putdeksel rijdt op een verder gladde asfaltweg.
FWIW: mijn XTR wordt 18-2 door de dealer hiervoor voorzien van nieuwe schokdempers. Resultaat volgt.
FF
Berlingo 1.6i/110pk 2003 (verkocht) - Berlingo XTR 1.6VTi/120pk 2010 (verkocht) - Volkswagen T4 California 2.5 TDI - Suzuki Swift
Hoi,
Heb vrijdag naar garage geweest en zij zeiden dat het probleem bij mij in de schokdempers zit (wisten wel al)
heeft aanvraag ingediend bij citroen,
hoelang hebben jullie moeten wachten vooralleer ze de schokdempers vervangen?
joery,
tussen het moment van vaststelling van het euvel door de garage en de effecieve herstelling : ongeveer 2 weken.
garage moest namelijk dossier indienen hogerop, goedkeuring krijgen en dan stukken bestellen.
ik werd van elke stap op de hoogte gehouden.