Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 07-11-2009
- CX Prestige automatic
Hallo,
Ik heb gisteren in Duitsland een V6 gekocht van 1995, tijdens het starten en de proefrit liep ze geweldig maar toen ze warm werd begon ze te stotteren en te ploffen en sloeg later helemaal af. Na veel starten af en toe een beetje pruttelen en ploffen maar verder niets. Ik heb haar laten staan en ben een aanhanger gaan halen, toen ik ‘s avonds terug kwam liep ze weer perfect maar na een tijdje weer hetzelfde. Vanmorgen weer hetzelfde verhaal. Ze is zeer goed onderhouden, heeft alle beurten gehad. De laatste beurt was 3 weken geleden. Wat kan dit zijn?
Alvast bedankt en groeten, Hans
Ik heb geen schema bij de hand van die “oude” V6 maar als hij een stappenmotor heeft dan is dit de hoofdverdachte daar deze dan open blijft staan (moet dichtgaan bij warme motor). Gevolg is dat de brandstofverhouding goed is bij koude motor maar te veel lucht bij warme motor en dus een te arm mengels met als gevolg: afslaan van de motor…......... Is ook makkelijk te controleren: wanneer de motor warm is ffff een lijmklem voor of achter de stappenmotor plaatsen om de extra lucht af te knijpen blijft de motor dan lopen dan weet je waar de fout zit.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Temp sensor voor de ecu denk ik. Koud mogen ze wel wat te rijk lopen maar name ze warmer worden wordt het mengsel wat kritischer.
Kan zijn dat de sensor stuk is of slechts een draadbreuk. Simpel op de lossen
De stappenmotor hierboven geloof ik niet zo in: als deze schuif niet dicht zou gaan zou hij bij warme motor alleen maar meer toeren moeten gaan lopen.
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:als deze schuif niet dicht zou gaan zou hij bij warme motor alleen maar meer toeren moeten gaan lopen.
Tuurlijk niet !!!! de motor slaat dan af wegens te arm mengsel ...
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als de temperatuursensor stuk is krijgt de motor een te rijk mengsel, niet te arm.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
citroen23 schreef:Matthijs309 schreef:als deze schuif niet dicht zou gaan zou hij bij warme motor alleen maar meer toeren moeten gaan lopen.
Tuurlijk niet !!!! de motor slaat dan af wegens te arm mengsel ...
Dat ding regelt geen mengsel, alleen je stationair toerental. Alles wat over die klep gaat,of het nou wijd open, werkend of potdicht is, dat kan de computer zelf wel bijregelen.
Ouwe mopperkont
Waterman z’n opmerking slaat op “jouw” temp.Sensor voor de ECU. niet op de stappenmotor.Dat is inderdaad een open of dicht verhaal wat de computer zelf wel kan bijregelen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
De kans is heel groot, dat je onstekings module defect is.
Deze zit bij je bobine gemonteerd.
Als je weer na een paar uur normaal kunt starten en na verloop van tijd komt het probleem terug… ga er dan maar vanuit, dat hij defect is.
Let wel op, er zijn verschillende type’s.
groet,
Kees.
P.S.
Vergeet de koelpasta niet bij montage van een vervanger
citroen23 schreef:Waterman z’n opmerking slaat op “jouw” temp.Sensor voor de ECU. niet op de stappenmotor.Dat is inderdaad een open of dicht verhaal wat de computer zelf wel kan bijregelen.
Jij begon toch over te arm lopen?
mijn visie is is dat deze helemaal niet te arm loopt, maar juist verzuipt door een kapotte sensor.
2 hele verschillende problemen.
Ouwe mopperkont
Kees heeft ook een goede te pakken trouwens.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 07-11-2009
- CX Prestige automatic
Hallo Allemaal,
Allemaal bedankt voor jullie reactie, ik zal de mogelijke oorzaken een voor een langslopen en laat dan nog horen wat het geweest is.
Groeten, Hans