Wat kan ik verwachten…
Dicksxantia
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 07-02-2010

- Xantia 1.8 i X
Gepost: 07 februari 2010 01:46 PM

Ben binnenkort in het bezit van een Citroen XM 2.0 Injection 1993 , met 246.000 Km op de teller, maar goed onderhouden. Hoe lang gaat dit soort motoren mee?

RIJD NOOIT HARDER DAN JE BESCHERMENGEL KAN VLIEGEN…....!

Profiel  
 
XMine
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 844
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 07 februari 2010 02:27 PM
  [ # 1 ]

Heb zelf twee keer pech met zo’n ding gehad. Beide keren liep de boel stuk door te weinig olie. Ik weet niet of het aan mij of aan die motor ligt, maar ik heb nu mijn 7e XM en eigenlijk met de overige motoren (V6, V6.24, 2.1 TD, 2.5 TD) nooit noemenswaardige problemen gehad. Voor mij in ieder geval niet weer zo’n 2.0-liter.

Citroënloos

Profiel  
 
Dicksxantia
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 07-02-2010

- Xantia 1.8 i X
Gepost: 07 februari 2010 02:57 PM
  [ # 2 ]

Tja, als hij nu over de 200.000 gereden heeft, zal olie niet het probleem zijn, mits op tijd aangevuld!

RIJD NOOIT HARDER DAN JE BESCHERMENGEL KAN VLIEGEN…....!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 februari 2010 02:59 PM
  [ # 3 ]

Die 2.0i’tjes hebben nogal veel last van gare klepseals. Dan gaan ze oliezuipen. 1x te laat pijlen = einde motor….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
XMine
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 844
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 07 februari 2010 03:00 PM
  [ # 4 ]

Mooi, lag het dus niet (helemaal) aan mij cheese

Citroënloos

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 07 februari 2010 03:14 PM
  [ # 5 ]

Mijn vorige 2.0 inj. heeft 530K gehaald , maar wel altijd redelijk rustig gereden.
Dus je hebt nog even Smile

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 07 februari 2010 03:58 PM
  [ # 6 ]

Die motoren zijn bere sterk en kunnen veel km. aan.

Profiel  
 
Dicksxantia
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 07-02-2010

- Xantia 1.8 i X
Gepost: 07 februari 2010 04:17 PM
  [ # 7 ]

Kan je die vervangen, die klepseals, en wat zullen de kosten ongeveer zijn?

waterman schreef:

Die 2.0i’tjes hebben nogal veel last van gare klepseals. Dan gaan ze oliezuipen. 1x te laat pijlen = einde motor….

RIJD NOOIT HARDER DAN JE BESCHERMENGEL KAN VLIEGEN…....!

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 07 februari 2010 06:11 PM
  [ # 8 ]

Ik rij ook naar vollen tevredenheid een 2.0i 8v, met meer dan 3ton op de teller, ook mijn klepseals zijn niet al te best, ik controleer voor elke rit even de olie, ik vind het een prima blok, je kunt overal redelijk bij.

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 07 februari 2010 06:12 PM
  [ # 9 ]

Ja , die kun je vervangen. kosten weet ik zo niet. Schijnt te kunnen zonder demontage van de kop.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 07 februari 2010 09:47 PM
  [ # 10 ]
XMine schreef:

Mooi, lag het dus niet (helemaal) aan mij cheese

Jawel: te weinig gepeild.


Klepseals kan je idd vervangen met de kop er nog op maar de d-riem + nokkenas moeten er uit. Plus je moet een klepveer spanner hebben. Tis niet moeilijk, alleen wat bewerkelijk. Paar uurtjes ben je wel klaar Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 09 februari 2010 06:21 PM
  [ # 11 ]

Ik dacht dat het vervangen van de klepseals zonder de kop te demonteren ging met perslucht in de bougiegaten. De perslucht moet ervoor zorgen dat kleppen niet in de cilinder vallen tijdens het vervangen van de klepseals.
Er is inderdaad wel een klepveer tang/spanner nodig om de klepveren in te drukken/spannen om vervolgens de “klepspietjes” met het veerschoteltje eruit te halen. Dan de klepveer eruit halen en de klepseals vervangen.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 09 februari 2010 09:09 PM
  [ # 12 ]

Perslucht gebruikt men idd. Maar volgens mij kan het ook wel zonder als de zuigers op BDP zet.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Dicksxantia
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 07-02-2010

- Xantia 1.8 i X
Gepost: 10 februari 2010 08:43 AM
  [ # 13 ]

Maar…....hoe staat het nou eigenlijk met de kwaliteit van een goed onderhouden 2.0 benzine zonder turbo?

DicksXM schreef:

Ben binnenkort in het bezit van een Citroen XM 2.0 Injection 1993 , met 246.000 Km op de teller, maar goed onderhouden. Hoe lang gaat dit soort motoren mee?

RIJD NOOIT HARDER DAN JE BESCHERMENGEL KAN VLIEGEN…....!

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 10 februari 2010 09:12 AM
  [ # 14 ]

Goed onderhouden zijn het erg fijne motoren en ga er nou maar van genieten, elke auto heeft wel wat ongeacht het merk. Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 10 februari 2010 02:39 PM
  [ # 15 ]

Los van het feit dat mijn 8v wel wat olie gebruikte vond ik het een veel fijnere motor dan de 16v die ik nu heb. Het klinkt lekkerder, heeft meer koppel onderin (en minder boven) en je hebt net iets meer klus-ruimte. Veel plezier van je nieuwe aanwinst!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook