Ik ben sinds vorige week de trotse bezitter van een bedrijfsuitvoering Berlingo 1.9D uit 1997. Deze auto heb ik bij een veiling gekocht en technisch gezien lijkt alles prima in orde. Ik heb echter wel een paar puntjes die ik toch graag wil verbeteren:
(opgelost) 1. De Km teller staat op 199999 en de dagteller op 0000, beiden tellen niet verder, bij de laatste APK was de stand nog een klein beetje lager en deden de beide tellers het blijkbaar nog. Is dit een probleem wat wel vaker voorkomt? Overigens doet de snelheidsmeter het wel goed, dus de kabel lijkt in orde te zijn. Is de teller te repareren of moet ik een andere van de sloop halen?
Update: Raar maar waar maar de teller heeft vandaag besloten om alsnog over de twee ton te gaan en telt nu weer braaf de afgelegde kilomters, dit geldt ook voor de dagteller. Ik heb het vermoeden dat er een vuiltje of braampje op één van de tandwieltjes heeft gezeten.
(opgelost) 2. Waar kan ik de draden voor de Rear Speakers vinden? Ik zie ze wel bij de radio maar heb geen idee waar ze uiteindelijk naar toe lopen. Iemand een idee?
Update: Er zijn dus geen standaard draden aanwezig, deze moet je zelf aanleggen.
(opgelost) 3. Ik heb maar één sleutel bij de auto en deze werkt alleen op de voordeuren en het contactslot maar niet op de achterdeurtjes. Het rechter portierslot draait regelmatig door. Is het mogelijk een sleutel na te maken en is het mogelijk om de cilinder van de achterdeuren weer te laten werken op mijn sleutel? Of heeft iemand een goed adres voor vervangende sloten en sleutels?
Update: Reserve sleutel besteld en ik ga Centrale Vergrendeling inbouwen.
4. Is het normaal dat de Berlingo niet lijkt te trekken als deze koud is? Dit is op zich voor mij geen groot probleem want ik rij toch altijd rustig weg, maar het verbaast me wel een beetje dat de auto als hij koud is enorm sloom is.
Reden edit: typefoutjes + updates
Welkom hier, en voor wat betreft de kilometerteller:
Er staat iemand op marktplaats die ze blijkbaar kan repareren (het motortje van de teller). Zelf heb ik op de sloop een andere gehaald en deze compleet gemonteerd.
Alleen klopt mijn stand niet meer, heb dit in het onderhoudsboekje opgeschreven en het is helaas niet anders. De dealer gaf aan de stand ook niet aan te passen bij montage van een nieuwe.
Groeten,
Herman
Hoi Merijn,
Ik heb ook een berlingo 97 gehad, de problemen van km teller herken ik niet. dat heeft bij mij altijd goed gewerkt. Het probleem met de sloten echter wel. Ik heb 1x nieuwe sloten gezet (alle sloten voor +/- 200 euro. Vervolgens heb ik er nog centrale deurvergrendeling met ab ingebouwd. (in de voor en achter deuren. Dit werkt erg goed en je sloten gaan niet meer kapot. Je kunt natuurlijk ook alleen centrale deurvergrendeling met ab inbouwen en de sloten niet vervangen.
Ik heb dit setje nog liggen, inclusief bevestigingsmateriaal. Als dit iets voor je is moet je me even een pm sturen.
grt
johan
Berlingo Multispace 2005 1.6 16v
hvsanten schreef:Welkom hier, en voor wat betreft de kilometerteller:
Er staat iemand op marktplaats die ze blijkbaar kan repareren (het motortje van de teller). Zelf heb ik op de sloop een andere gehaald en deze compleet gemonteerd.
Alleen klopt mijn stand niet meer, heb dit in het onderhoudsboekje opgeschreven en het is helaas niet anders. De dealer gaf aan de stand ook niet aan te passen bij montage van een nieuwe.
Groeten,Herman
Dank voor de tip! Ik zal diegene even bellen om te horen of hij mijn probleem ook kan oplossen. Hij adverteert nl. met snelheidsmeter reparatie terwijl bij mij juist de afstandsmeters er de brui aan hebben gegeven.
johanbax schreef:Hoi Merijn,
Ik heb ook een berlingo 97 gehad, de problemen van km teller herken ik niet. dat heeft bij mij altijd goed gewerkt. Het probleem met de sloten echter wel. Ik heb 1x nieuwe sloten gezet (alle sloten voor +/- 200 euro. Vervolgens heb ik er nog centrale deurvergrendeling met ab ingebouwd. (in de voor en achter deuren. Dit werkt erg goed en je sloten gaan niet meer kapot. Je kunt natuurlijk ook alleen centrale deurvergrendeling met ab inbouwen en de sloten niet vervangen.
Ik heb dit setje nog liggen, inclusief bevestigingsmateriaal. Als dit iets voor je is moet je me even een pm sturen.grt
johan
Ik heb je een PM gestuurd
Van een sloperij (Peugeot/Citroen) in Nagele heb ik begrepen dat hij € 140,00 excl. Btw vraagt voor complete nieuwe sloten set voor een Berlingo. Ik moet maar even gaan plussen en minnen wat de beste oplossing is want om de deur van binnenuit steeds open te doen is ook geen optie.
Op de sloop koop je dus ook 2e hands sloten…
met mss binnen korte tijd weer hetzelfde probleem…
Zoals ik al aangaf, ze verkopen daar ook nieuwe onderdelen en dat zouden ze in dit geval ook zijn. Ik ga denk ik maar voor de CV optie van johanbax.
Update:
Ik heb bij de Citroen dealer een nieuwe sleutel aangevraagd, deze kost ongeveer € 12,00 (meest simpele uitvoering zonder startblokkering). De sleutel wordt gemaakt aan de hand van het chassisnummer en kan je dus ook aan laten maken als je alle sleutels kwijt bent.
De garage kon me niet aangeven waar ik de speaker draden kan opvissen dus dat moet ik nog uitvogelen of gewoon nieuwe draden trekken vanaf de radio.
Let wel op dat als je een sleutel lata maken aan de hand van het chassis nummer dat wanneer de sloten al eens gewisseld zijn je wellicht niet de goeie sleutel krijgt…
Je kunt een simpele sleutel ook na laten maken bij de sloten maker…
Mijn moeder heeft een Berling bestel uit 1999 en vervoerd regelmatig honden. Bij die auto is het slot ook naar de jeweetwel. Ben nu wel bang dat de honden onderweg uitstappen..
hebben jullie wat meer info over die centrale vergrendeling en of die moeilijk is om in te bouwen..
Voor zover ik weet is het zo dat ongeacht of het slot nu wel of niet goed werkt, je (of een handige hond) van binnenuit de deur altijd open kan maken met het hendeltje. Er zit volgens mij geen kinderslot functie op de deur die ongewenst openen van binnenuit voorkomt.
Jozefien schreef:Mijn moeder heeft een Berling bestel uit 1999 en vervoerd regelmatig honden. Bij die auto is het slot ook naar de jeweetwel. Ben nu wel bang dat de honden onderweg uitstappen..
hebben jullie wat meer info over die centrale vergrendeling en of die moeilijk is om in te bouwen..
dit is niet moeilijk als je een beetje handig bent…
Totaal aantal Berichten: 15697
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wat je achterste speakers betreft, die bedrading ligt er volgens mij niet. Je hebt speakers in je dashboard. Bij de personenwagenmodellen zaten er ook speakers in de deuren, het zou kunnen dat daar die andere draden heen gaan.
graddus schreef:Wat je achterste speakers betreft, die bedrading ligt er volgens mij niet. Je hebt speakers in je dashboard. Bij de personenwagenmodellen zaten er ook speakers in de deuren, het zou kunnen dat daar die andere draden heen gaan.
Klopt helemaal, ik had niet goed gekeken. Er zijn geen draden voor de achterspeakers. Ik heb deze nu zelf getrokken voor alle speakers en gebruikgemaakt van een ISO stekker die ik nog had liggen zodat ik de bestaande bekabeling niet hoef aan te passen.