Het los deels losdraaien van verstuiver-leidingen is niet zonder risico’s.
In lage druk diesels is de druk al zodanig hoog (300Bar) dat een straaltje ernstig verwondingen kan veroorzaken. Bij common-rail of hoge druk diesels kan die druk 3 x hoger zijn.
In de industrie worden met dergelijke drukken staalplaten gesneden, weliswaar niet met diesel maar met water als medium…...
Paul
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
trouwe schreef:Het los deels losdraaien van verstuiver-leidingen is niet zonder risico’s.
In lage druk diesels is de druk al zodanig hoog (300Bar) dat een straaltje ernstig verwondingen kan veroorzaken. Bij common-rail of hoge druk diesels kan die druk 3 x hoger zijn.In de industrie worden met dergelijke drukken staalplaten gesneden, weliswaar niet met diesel maar met water als medium…...
Paul
Is het niet zo dat deze drukken pas opgebouwd worden door de tegendruk in de verstuiver?
Dus als je de leidingen loshaald staat er toch gewoon een beetje diesel uit te sproeien, zonder werkelijk druk op te bouwen?
Groeten,
Herman
Klopt, word opgebouwd door de tegendruk van de verstuiver, daarnaast is de druk bij een XUD9 of DW8, c.a. 150 bar.
Als de de wartel iets losdraait, zal de druk die word opgebouwd eerst langs het schroefdraad moeten, er zal een staaltje uitkomen, maar daarvoor hou je er een lap overheen en een veiligheidsbril. Deze methode voor dit type motor staat in de diesel reparatie handeleidingen en is een officiele methode.
Bij een commonrail werkt dit uiteraard niet, omdat dat een ander systeem is, daarnaast is het zo dat leidingen die je éénmaal losdraait, vervangen moeten worden.
wellicht allemaal wat off-topic langzamerhand, maar zolang er geen diesel weglekt moet je toch echt oppassen ook al is het blijkbaar “maar” 150 Bar.
De verstuiver werkt als een ontlastklep.
Bij de bereikte druk (150 bar) wordt er verstoven. Dat betekent dan wel dat bij 149 Bar (en een nieuwe verstuiver) er een nog altijd een hoop druk in zo’n leidinkje kan zitten…..ik vraag me af of een veiligheidsbril, je wel voldoende bescherming biedt tegen een gericht straaltje diesel richting jouw oog. Ik zou bij iemand die zo toch oogsschade opgelopen heeft, toch niet graag die bron zijn van zo’n veiligheids-suggestie.
Eric heb je inmiddels al de oorzaak van het kabaal weten te vinden?
Die wegenwachter(of ster)s weten bijna altijd erg goed wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Paul.
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
Het is zeker off-topic, omdat ik al 2x vermeld heb dat dit een officiele methode is en zo ook in de handboeken vermeld staat. Uiteraard met de vermelding om voorzichtige te zijn, de poetslap die je erover heen houd vangt het straaltje diesel op. De druk mag dan 150 bar zijn, maar daar blijft niet veel van over als het zich langs het schroefdraad van de wartel heeft geworsteld en daarna een halve meter de lucht richting je oog, wat er dan nog over blijft houd de veiligheidsbril wel tegen.
Om je gerust te stellen, ik heb dit al diverse keren zo getest bij een XUD motor, de druk valt reuze mee.
Hallo allemaal,
Maandag a.s zal de auto weer klaar zijn. Het kost wat natuurlijk maar ik weet dan zeker dat het goed gaat. Ben best handig echter of ik zo handig ben??? Neem het risico maar niet.
Ben nog wel bezig om te kijken wat ik kan terug krijgen via het bedrijf waar de auto vandaan komt. Aangezien de kappen om de distrubitieriem maar half aanwezig was. En zo waren er nog meer kleine problemen direct na de verkoop.
Proberen kan ik altijd en de service was wel bitter slecht bij dit bedrijf.