Hallo allen!
Nieuw op dit forum, maar zeker niet met Citroen! Sinds kort eigenaar van een ‘89 Trd Turbo. Fantastische machine met maar 136000 km (!!) op de klok bij aankoop. Vind het nog maar eens…..
Nu heeft ie echter een probleempje met koud starten. gloeien, aanslaan maar gedurende een seconde of 20-25 slecht lopen, blauwe walmen als gevolg.
Dit doet ie alleen als de motor écht helemaal koud is (‘s morgens dus, met dit weer - -4)
Een klein beetje warm is al genoeg om als een naaimachientje te snorren. Verbruik is ook prima te noemen met ongeveer 1:18.
Gloeipitten vervangen, relais gecheckt. Alles ok. Geen lucht in brandstofsysteem.
Met deze km stand lijkt me versleten pomp / verstuivers onwaarschijnlijk. Ook gezien het verbruik onwaarschijnlijk.
Ik heb al een topic op dit forum gevonden waarin iemand precies hetzelfde probleem had ( topic uit 2005). Er kwamen veel tips, maar de uiteidelijke oplossing kon ik niet vinden.
Is er inmiddels meer duidelijkheid over deze kwaal? Heb geen idee meer waar ik moet zoeken….
Dank alvast!
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Het kan wel degelijk pomp en verstuivers zijn ookal is het een lage km stand. Bij weinig gebruik worden ze sneller oud. Wat ik, als ik jou was, eerst eens zou proberen is als het gloeilampje uitgaat het contact eraf en er gelijk weer op zetten. Als het echt koud is willen de TRD turbo’s wel eens wat moeite te hebben, dit stons toen in de tijd ook zelf wel in het instructieboekje. Mijn vader heeft precies zo een gehad maar dan in Gris Meteore
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat kan er dan verslijten aan een pomp en de verstuivers als die auto niet gebruikt word??????
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik zou eerst dat dubbele voorgloeien proberen, maar is klepspeling controleren ook geen goede mogelijkheid?
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Misschien iets met een zuigerveer die niet niet helemaal lekker “losloopt”? Die dus een beetje vastzit om de zuiger heen, en bij koude start eerst “los” moet komen. Volgens mij hebben de diesels geen klepseals, toch? Zo wel, dan is dat ook verdacht. Heeft niets met km-stand te maken, wel met leeftijd (indrogen). Maar ik zet m’n geld op een zuigerveer.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Volgens mij gewoon ‘t waspatroon. Staat de kabel van de koudestartinrichting slap? Trek ‘m eens aan terwijl een ander start. Ik heb dagelijks dit gedoe omdat ik te belazerd ben dat patroon te vervangen. Daarnaast vind ik zo’n hakkeplof ritueel wel lollig. Kan de kabel wel strak stellen maar dat lijkt me bij normaal gebruik ook niet de bedoeling.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Peteryed schreef:waterman schreef:Wat kan er dan verslijten aan een pomp en de verstuivers als die auto niet gebruikt word??????
Oxidatie!!!!
Oxidatie in een brandstofpomp van een diesel? Lijkt me gek aangezien diesel vet is.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dus…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gewoon een teentje gas bijgeven en een aantal seconden wachten tot de motor mooi loopt en dan rustig wegrijden.
Is met mijn werkbus ook al zo (1 miljoen 47777 kilometer achter de wielen )
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Wat de zuigerveren betreft; nee. Dan zou de auto andere klachten hebben.
Kleppenseals in een diesel? Ja, alle 4 takt motren hebben kleppenseals. Heeft echter geen invloed op koude start eigenschappen.
Oxidatie in de pomp / verstuivers? hmmm, lijkt me niet, maar ik zou het open moeten halen om het compleet uit te sluiten.
Gas bijgeven tijdens starten? Nee, verergert alleen de blauwe walmen en lost het probleem niet op.
Was’prop’? Ja! Zou heel goed kunnen. heb ik nog niet naar gekeken (stom!)
Ik ga de wasprop vervangen en zal het resultaat hier posten! Wellicht handig voor anderen die hetzelfde probleem hebben / krijgen.
Zijn er nog andere suggesties?
Cheers,
Tuur
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Wacht nu even met vervangen en test ‘t eerst even. Ik weet ook niet alles
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Gezien de leeftijd vermoed ik eerder dat ie lucht aanzuigt tijdens het starten.
Loop de aansluitingen van de brandstofslangen eens na, of bedien de ontluchtings-pomp op het filter eens voor de koude start.
Als ie dan normaal aanspringt weet je het zeker
Groet, Piet
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik noemde klepseals en zuigerveren in verband met de door jou beschreven blauwe walmen bij de koude start. Fijn dat het dat dus niet is
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik zie een Bosch-pomp op de foto, dus als het goed is heeft jouw turbodiesel 2 waselementen. 1 voor het verhoogd stationair toerental, dat is diegene die met een kabeltje naar de achterkant van de pomp loopt en 1 voor het verlaten van het inspuitmoment, die zit voor op de pomp.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het waselement voor het verhoogd stationair toerental de boosdoener is, want dan zou iets gas bijgeven ook een remedie kunnen zijn.
Eveneens ben ik tevens ook.