Dit verhaal gaat een beetje een kant op die het niet op zou moeten gaan…
Een saxo 1.4 is niet 1 op 1 te vergelijken met een c4 1.4. Motor is anders, gewicht van de auto is anders.. Zomaar aannemen van: “een 1.4 is snel genoeg en betrouwbaar” is kort door de bocht! Een ax met een 1.1 is redelijk rap te rijden, een xm met een 1.1 is niet voorruit te branden om het vergelijk iets extremer te maken..
Daarbij is de uitspraak: “bij 150k moet de koppakking” ook gewoon ongefundeerd! Jij zegt dat het een feit is. Waar haal je dit feit vandaan?????
In je saxo lag een 1.4 TU motortje. Een TU motor staat bekend om de lekke koppakkingen.. Ik ken genoeg die 200.000-300.000 km met een gasinstallatie rijden zonder koppakkingswissel..
Daar komt nog eens bij dat de auto’s die nu met 150k te koop staan met gas er in lang niet allemaal altijd al op gas hebben gereden.. Een deel wordt ook later pas met gas uitgerust.. Bij mij is het er ook pas met 100.000 km in gekomen..
Bekijk je verhaal dus nog eens kritisch Maak de afweging wel op basis van de juiste argumenten!!!
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Helemaal mee eens. Ga eerst maar eens rijden met een C4 en kijk zelf wat je vindt van het verschil tussen een 1.4 en een 1.6. Op de weg van Leeuwarden naar Bolsward (tweebaans) is inhalen soms not done met onze C4. Laatst deed ik een inhaal poging met mijn XM toen riep mijn vrouw nog zal je dat wel doen en voordat ze het had gezegt waren we er al voorbij. Een beetje vermogen kan soms wel eens handig zijn als er naar verlangt. Mijn vrouw wil daarom ook nooit meer zo’n slome auto als de C4. Let op daarmee zeg ik niet dat de C4 slecht rijdt hij mist power.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ik vind de 1.4 zeker geen sprinter, maar als je hem een beetje op toeren rijdt, kan je er best heel vlot mee rijden. Bij de 1.6 heb je natuurlijk al wat meer koppel onderin. Dat mis je bij de 1.4, maar als je er niet veel snelweg mee rijdt, voldoet die prima naar mijn mening.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Inderdaad: zelf kijken wat er bij je past.
Verder kan het volgens mij niet anders dan dat er individuele verschillen tussen exemplaren zijn. Mijn C4 is bepaald niet sloom, ik kan in een klein gaatje uitstekend inhalen, even terugschakelen en gáán. Ik zit overigens wekelijks tussen Bolsward en Leeuwarden, die situatie ken ik maar al te goed. Allemaal mensen voor je die denken dat je er maar 80 mag, ergerlijk.
Enneh, ik weet als motorrijder héél goed wat het is om echt vermogen onder je kont te hebben. Honderd pk op 240 kilo.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Bedankt voor de reacties,
Ik ga inderdaad nog een aantal proefritten maken om te ervaren hoe de C4 rijd. Ik moet alleen eerst wat geschikte exemplaren zoeken. Degenen die ik nu gezien heb waren niet om over naar huis te schrijven… Schades en smerigheid zit ik niet op te wachten bij mijn nieuwe (2e hands) auto.
Wat betreft het koppakking verhaal, dat zal dan wel aan de motor van de Saxo liggen, ik heb er onvoldoende verstand van om goed te begrijpen hoe dat zit. En wat betreft de 1.4 in een Saxo of een C4, ik begrijp dat die niet de zelfde prestaties neerzetten gezien de pk per kg verhouding. Maar de nieuwere 1.4 motoren hebben wel weer meer pk dan die in mijn Saxo.
(En wat betreft een AX 1.1, daar heb ik er ook 2 van gehad, heerlijk!)
Van 2 1.1 Axjes ben ik op een Xantia 1.8 overgestapt om vervolgens heel snel een AX 1.4 GT te kopen (Xantia was op dat moment niet voor mij te betalen. Na de AX GT heb ik de Saxo gekocht. Al mijn citroens hebben mij niet in de steek gelaten, normaal onderhoud en af en toe een kleinigheidje met de AXjes wat ik vaak zelf kon maken. Met al die electronica van tegenwoordig zit dat er niet meer in, maar ik wil wel weer een nieuwe betrouwbare Citroen.
Zodra ik wat wijzer ben mbt de C4 laat ik het wel weten.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Succes!
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ik heb proefgereden in de C4 en was eigenlijk direct verkocht. Heerlijke auto, goede wegligging en leuke extra’s. Ik heb er een stuk of 8 bezocht, maar nu is de deal rond.
Het is een zilvergrijze Citroen C4 1.6 16v HDIF Berline Ambiance uit 2005 geworden.
Mooie auto, mooie prijs. Gehele onderhoudshistorie zit erbij. En ik heb even bij de eigen dealer achterhaald wat voor problemen er met de auto zijn geweest. Dit waren de bekende klachten die ik al op diverse forums had gelezen. Maar die onderdelen zijn allemaal vervangen en dus zou dat voorlopig geen probleem moeten zijn. De auto is van een particulier geweest, die gaan er vaak beter mee om dan leaserijders. Nieuwe beurt, APK, banden, roetfilter etc etc en 6 maanden BOVAG garantie.
Op naar veel rijplezier!
(foto volgt zodra in hem mag ophalen)
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gefeliciteerd!!
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Van harte jongen! Dat je maar veel plezierige en probleemloze km’s mag maken.
Heb je al een foto?
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Dat klinkt goed! Veel plezier er mee.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Luxe uitvoering! Nog een paar nachtjes slapen….
Heb je eigenlijk ook trillen de stoelen als je over een witte lijn heen rijdt?