1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
trd turbo ‘89
Tuur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 09-02-2010

Gepost: 09 februari 2010 07:04 PM

Hallo allen!

Nieuw op dit forum, maar zeker niet met Citroen! Sinds kort eigenaar van een ‘89 Trd Turbo. Fantastische machine met maar 136000 km (!!) op de klok bij aankoop. Vind het nog maar eens…..

Nu heeft ie echter een probleempje met koud starten. gloeien, aanslaan maar gedurende een seconde of 20-25 slecht lopen, blauwe walmen als gevolg.
Dit doet ie alleen als de motor écht helemaal koud is (‘s morgens dus, met dit weer - -4)
Een klein beetje warm is al genoeg om als een naaimachientje te snorren. Verbruik is ook prima te noemen met ongeveer 1:18.

Gloeipitten vervangen, relais gecheckt. Alles ok. Geen lucht in brandstofsysteem.

Met deze km stand lijkt me versleten pomp / verstuivers onwaarschijnlijk. Ook gezien het verbruik onwaarschijnlijk.

Ik heb al een topic op dit forum gevonden waarin iemand precies hetzelfde probleem had ( topic uit 2005). Er kwamen veel tips, maar de uiteidelijke oplossing kon ik niet vinden.

Is er inmiddels meer duidelijkheid over deze kwaal? Heb geen idee meer waar ik moet zoeken….


Dank alvast!

Afbeelding Bijlagen
A6.jpgB4.jpgE2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 09 februari 2010 07:56 PM
  [ # 1 ]

Het kan wel degelijk pomp en verstuivers zijn ookal is het een lage km stand. Bij weinig gebruik worden ze sneller oud. Wat ik, als ik jou was, eerst eens zou proberen is als het gloeilampje uitgaat het contact eraf en er gelijk weer op zetten. Als het echt koud is willen de TRD turbo’s wel eens wat moeite te hebben, dit stons toen in de tijd ook zelf wel in het instructieboekje. Mijn vader heeft precies zo een gehad maar dan in Gris Meteore cool smile

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 februari 2010 08:31 PM
  [ # 2 ]

Wat kan er dan verslijten aan een pomp en de verstuivers als die auto niet gebruikt word??????

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 09 februari 2010 08:35 PM
  [ # 3 ]

Ik zou eerst dat dubbele voorgloeien proberen, maar is klepspeling controleren ook geen goede mogelijkheid?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 09 februari 2010 08:35 PM
  [ # 4 ]

Misschien iets met een zuigerveer die niet niet helemaal lekker “losloopt”? Die dus een beetje vastzit om de zuiger heen, en bij koude start eerst “los” moet komen. Volgens mij hebben de diesels geen klepseals, toch? Zo wel, dan is dat ook verdacht. Heeft niets met km-stand te maken, wel met leeftijd (indrogen). Maar ik zet m’n geld op een zuigerveer.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 09 februari 2010 09:20 PM
  [ # 5 ]
waterman schreef:

Wat kan er dan verslijten aan een pomp en de verstuivers als die auto niet gebruikt word??????

Oxidatie!!!!

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 10 februari 2010 02:11 PM
  [ # 6 ]

Volgens mij gewoon ‘t waspatroon. Staat de kabel van de koudestartinrichting slap? Trek ‘m eens aan terwijl een ander start. Ik heb dagelijks dit gedoe omdat ik te belazerd ben dat patroon te vervangen. Daarnaast vind ik zo’n hakkeplof ritueel wel lollig. Kan de kabel wel strak stellen maar dat lijkt me bij normaal gebruik ook niet de bedoeling.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 10 februari 2010 05:52 PM
  [ # 7 ]
Peteryed schreef:
waterman schreef:

Wat kan er dan verslijten aan een pomp en de verstuivers als die auto niet gebruikt word??????

Oxidatie!!!!

Oxidatie in een brandstofpomp van een diesel? Lijkt me gek aangezien diesel vet is.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 februari 2010 05:54 PM
  [ # 8 ]

Dus… Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 10 februari 2010 08:15 PM
  [ # 9 ]

Gewoon een teentje gas bijgeven en een aantal seconden wachten tot de motor mooi loopt en dan rustig wegrijden.
Is met mijn werkbus ook al zo (1 miljoen 47777 kilometer achter de wielen )

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 10 februari 2010 09:02 PM
  [ # 10 ]
citro-power schreef:
Peteryed schreef:
waterman schreef:

Wat kan er dan verslijten aan een pomp en de verstuivers als die auto niet gebruikt word??????

Oxidatie!!!!

Oxidatie in een brandstofpomp van een diesel? Lijkt me gek aangezien diesel vet is.

red face Ok was ik even abuis.

Profiel  
 
Tuur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 09-02-2010

Gepost: 10 februari 2010 10:00 PM
  [ # 11 ]

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Wat de zuigerveren betreft; nee. Dan zou de auto andere klachten hebben.
Kleppenseals in een diesel? Ja, alle 4 takt motren hebben kleppenseals. Heeft echter geen invloed op koude start eigenschappen.

Oxidatie in de pomp / verstuivers? hmmm, lijkt me niet, maar ik zou het open moeten halen om het compleet uit te sluiten.

Gas bijgeven tijdens starten? Nee, verergert alleen de blauwe walmen en lost het probleem niet op.

Was’prop’? Ja! Zou heel goed kunnen. heb ik nog niet naar gekeken (stom!)

Ik ga de wasprop vervangen en zal het resultaat hier posten! Wellicht handig voor anderen die hetzelfde probleem hebben / krijgen.

Zijn er nog andere suggesties?

Cheers,

Tuur

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 10 februari 2010 10:44 PM
  [ # 12 ]

Wacht nu even met vervangen en test ‘t eerst even. Ik weet ook niet alles

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 11 februari 2010 03:13 PM
  [ # 13 ]

Gezien de leeftijd vermoed ik eerder dat ie lucht aanzuigt tijdens het starten.
Loop de aansluitingen van de brandstofslangen eens na, of bedien de ontluchtings-pomp op het filter eens voor de koude start.

Als ie dan normaal aanspringt weet je het zeker

Groet, Piet

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 11 februari 2010 07:49 PM
  [ # 14 ]

Ik noemde klepseals en zuigerveren in verband met de door jou beschreven blauwe walmen bij de koude start. Fijn dat het dat dus niet is Wink

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 11 februari 2010 09:56 PM
  [ # 15 ]

Ik zie een Bosch-pomp op de foto, dus als het goed is heeft jouw turbodiesel 2 waselementen. 1 voor het verhoogd stationair toerental, dat is diegene die met een kabeltje naar de achterkant van de pomp loopt en 1 voor het verlaten van het inspuitmoment, die zit voor op de pomp.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het waselement voor het verhoogd stationair toerental de boosdoener is, want dan zou iets gas bijgeven ook een remedie kunnen zijn.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook