Totaal aantal Berichten: 2949
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Er is al veel geschreven over de lm velgen van een CX,
nooit is echt duidelijk de passende ET waarden naar boven gekomen.
Weet iemand dat voor een CX velg van b.v.
6,5j x 14 of een 7,0j x 15 velg.
Deze onderstaande waarden zijn bekend,
boutgat afstand 5x98 en middengat 58mm.
Nu nog de juiste ET waarden ....

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat komt omdat ET behoort te varieren met velgbreedte.
Wat kan ik vertellen 5x98x58,1 (boutgaten en middengat maat) staat vast of nouja… 5x100 kan met schuifbouten ook werken.
Alfa standaard staal 6Jx15 ET37.5 past
Alfa standaard staal 6.5Jx15 ET41.5 past vermoedelijk
Bij mij past, na verwijdering van de inspectieluikjes in de achterschermen:
7Jx16 ET35
Maar, ik heb ook een set 7Jx17 ET40. Dat past ook. maar als ik deze velg naast de 16 inch houd, dan zie ik dat ie toch smaller is, ook al zijn het beide 7J’s
7Jx17 ET35 past (5x100, OZ polaris) ook… net. Zo net, dat het van CX tot CX varieert of ze aanlopen in de achterschermen.
Kortom. Conclusies. 7J past soms wel soms niet. Ik zou een max van 6.5J aanhouden.
Bij 6.5J moet ET35 geen enkel probleem zijn. ET30 zou denk ik ook nog wel gaan.
Bij 6J behoor je in pincipe een ET van 45 te hebben maar iets lager zou ik ook wel vrede mee hebben.
Ik denk dat de standaard 15’ LM 5.5J of 6J zijn. 6J is dezelfde breedte als de TRX velgen (150mm). Die zijn ET45.
Er is dus niet echt een eenduidig antwoord. Het is afhankelijk van velgbreedte.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Hoort dit soort informatie niet in de wiki?

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Jaaaa…. ok…
hier
http://www.citroen-forum.nl/wiki/index.php/CX_Velgen
overigens mag je best het forum afstruinen op zoek naar informatie en die op een geordende manier in de wiki zetten… pb me maar als je nog niet in de wiki editors groep zit.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
ey Ron, je gat er toch geen sjonniebak van maken? met van die 19 inch blingblingers (gatver, wat een vies woord. krijg gewoon een vieze smaak in mijn mond
Gauw nog een slokje bier
) met van die meedraaiende wieldoppen
Ik beloof je dat ik dan een camera regel en bij jou een opname ga maken voor een nieuw topic “cifo-cribs” “check out ron’s classic cit with big blingblingdingesen” maare et-waarde is toch gewoon te meten
Ik ben ook van plan om na de winter een setje andere velgen op mijn CX te zetten, het liefst 15” die banden zijn een stuk goedkoper en anders kan ik net zo goed op 14” staal blijven rijden (staat goed onder een CX!) maar nu het volgende:
CX serie 1 break, breedspoor, ET waarde (als ik het goed heb) 47, heeft iemand ervaring met andere velgen op een S1?? ik heb een setje alfa staal gevonden 15” 6J ET 37.5 die wil ik dan gaan gebruiken met 195/70R15 banden, en dan XM wieldoppen erop ofzo.
in theorie komen deze velgen (met band) aan de binnenzijde 5 mm verder naar buiten en aan de buitenzijde 15 mm.
vraag 1: past dit?? zeker i.c.m. afdekkappen achter!
vraag 2: rijdt dit nog een beetje, de ophanging verandert natuurlijk, en het zal ook wel anders sturen… iemand hier ervaring mee???
vraag 3: Heeft iemand een andere optie voor een S1 break? en dan geen open LMV, dat vind ik er niet uit zien op een CX (maar ja dat is mijn mening) een dichte LMV zou kunnen, maar iig 15” anders blijf ik net zo lief op de originele velgen met RVS wieldoppen rijden!
greetzzzzzzzzzzz
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??

Totaal aantal Berichten: 15709
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Rusty, ik rijd nu rond met de velgen die jij opnoemt op mijn serie 1 berline, alleen niet met 195 maar met 185 65 15. Dit past perfect.
Ik heb onder mijn 25 GTI stalen 15” 6J ET 37.5 alfa velgen met 195/65R15 winterbanden staan. Past goed en rijdt perfect. Mijn snelheidsmeter geeft nu ca. 5% te laag aan tov de ware snelheid. Voor zomerbanden wil ik overstappen op 6J15 ET40 met 205/65R15. Ook dat zou zonder problemen moeten passen. Dan wijkt mijn snelheidsmeter nog maar ca 3% af van de ware snelheid. Zoek op het forum even verder naar ervaringen en discussies bij persoonlijke draadjes.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Dat t onder een berline past weet ik, maar een break is toch net ff wat anders. ik heb gehoord dat daar wat sneller problemen ontstaan. vandaar dat ik graag ervaringen van iemand hoor die deze maat geprobeerd heeft onder een break serie 1 of zeker weet dat t past!
en als je 195/70R15 neemt klopt de omtrek ook nog, met 185/65R15 wordt t wel erg klein en heb je volgens mij een grote afwijking op je teller en maakt je motor meer toeren dan nodig is bij bijvoorbeeld 120 (echte) km’s/h!
greetzzzzzzzzz
Ok, van een eventueel verschil weet ik niet. Bel eens met van der Laan, Evert Jan Duindam. Die heeft er veel aan onderzocht.
Jelte
Evert-Jan, die zijn gelijke niet kent, heeft hiervoor al een uitgebeid antwoord gegeven. Misschien, dat de vorige post hem utdaagt ook het daar gevraagde stukje info aan te leveren…
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
heb al heel wat van t forum doorgespit (ook met zoekfunctie!) maar niet echt wijzer geworden m.b.t. wat wel of niet past op een S1 break.
dus Evert-Jan, als je meeleest…. zou je het geheim willen verklappen??
greetzzzzzzzzzz
Rusty

Totaal aantal Berichten: 15709
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wat zou er zoveel anders moeten zijn aan een break dan aan een berline dan? Ik weet dat de achteras van een break wat breder is, maar ik neem aan dat je pas tegen problemen aan gaat lopen wanneer je echt veel bredere banden dan origineel wil plaatsen. Ook bij een break zijn de voorwielen hetzelfde als de achterwielen, dus geen verschillen in ET-waarde. Ik ben met andere woorden ook benieuwd of er echt genoeg verschil is om die ene centimeter die een 195 breder is dan origineel problemen te laten opleveren.
Ik heb ook nog even gezocht, maar de spoorpreedte achter is, volgens de gegevens op de CCCN website, van alle modellen (S1/2, small/breed, break, prestige, berline) 1368. De spoorbreedte voor is van alle breedspoor modellen 1522. Zou de wielkast (binnen/buiten?) van een break wat minder ruimte bieden?
Jelte
het schijnt idd dat een break aan de buitenkant van het wiel minder ruimte heeft in de wielkast, maar dat zou wel iets uit te kloppen zijn, mocht dit nodig zijn.
ik denk dat ik het maar op moet wagen, hoorde van evan dat 6.5 of 7 J net past (loopt alleen aan als ie in de laagste stand staat) dus 6J moet dan zeker gaan, ook afhankelijk natuurlijk van de ET waarde.
greetzzzzzzzzz

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
sans-pareil schreef:
Alfa standaard staal 6.5Jx15 ET41.5 past vermoedelijk
past zeker !! ik rijd er mee (berline model), met mijn winterbanden 205/65R15. gaat prima ! kleine pink ruimte tussen buitkant band en afdekkap. die afdekkap heeft een binnenrandje, kan je wat van af slijpen (wat je verder niet ziet), maar was bij mij niet nodig.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje