Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Heb vandaag de eerste schema’s gezien van de C6. De meeste dingen die er op zitten zijn een verbeterde versie van wat we bijvoorbeeld in de C5 hebben. Dus heb ik me maar eerst even gebogen over de schema’s van de vering. Heel kort, zoals ik het nu zie krijgen we twee computers, een voor de vering en een voor de demping. Ik zag verder vier losse censoren voor de hoogte, elk wiel een, twee elektro kleppen een op de vooras en een op de achteras. Verder zag ik een schakelaar voor variatie kofferbodem, vreemd…. zou je de kont van de C6 omhoog kunnen gooien net als de C5 break? Kan ook een vertaalfout zijn. Ga morgen verder kijken en proberen nieuwigheden te ontdekken.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Dit vind ik echt leuk om te lezen
Wanneer komen de eerste C6-en binnen, ik kom dan meteen even kijken….
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
belooft dit verhaal een zachtere vering als de C5?
Heb je specs over boldruk? en doorlaat openingen. :
Als er twee computers zijn dan is het dus idd Hydractive + AMVAR. Hopelijk praten die dingen een beetje met elkaar…twee elecctrokleppen is ook gelijk aan de C5, maar da’s een beetje weinig aangezien er ieg achter vier bollen zitten. Zijn ze toevallig meervoudig uitgevoerd, ipv aan-uit dus 0 - 0,5 - 1 zoals de ABS regulator op de Xm
Die sensoren per wiel heeft de p407 ook voor het AMVAR, da’s dus niet zo bijzonder. Op de C5/Xm/Xantia zitten de hoogtesensoren iets uit het midden van de anti-rol bar, om indirect rol te kunnen afleiden.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
nee helaas geen specs van de veerbollen e.d. alleen schema´s in de tester. De vering noemen ze “ecotech” en de schokdempinginderdaad amvar. Zo te zien is dus iedere veerpoot voorzien van een stappenmotor, (variabele opening??) zou dan kunnen betekenen dat ze met veel minder soorten veerbollen kunnen werken.
en wat anders, ook het schema van de elektronische handrem staat er op. Kan er tot nu toe weinig uithalen als alleen dat deze “handrem computer” gekoppeld is aan de ESP-computer, zouden ze de wielen dmv ESP gewoon laten remmen??
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:nee helaas geen specs van de veerbollen e.d. alleen schema´s in de tester. De vering noemen ze “ecotech” en de schokdempinginderdaad amvar. Zo te zien is dus iedere veerpoot voorzien van een stappenmotor, (variabele opening??) zou dan kunnen betekenen dat ze met veel minder soorten veerbollen kunnen werken.
en wat anders, ook het schema van de elektronische handrem staat er op. Kan er tot nu toe weinig uithalen als alleen dat deze “handrem computer” gekoppeld is aan de ESP-computer, zouden ze de wielen dmv ESP gewoon laten remmen??
Kortom….NOG meer electronica….wat ook stuk kan gaan of storingen kan krijgen
Ik ben benieuwd wanneer de automobiel-industrie weer eens naar haar *roots* terugkeert en dus zonder al die computers gaat werken.
25 jaar (of langer) geleden reden auto’s zonder al dat PC-gedoe ook goed, veerden ze goed….als voorbeeld noem ik maar de DS
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Ja Bram, waarom hebben ze de platenspeler eigenlijk vervangen?
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:Ja Bram, waarom hebben ze de platenspeler eigenlijk vervangen?
De “good old” platenspeler….zucht waar blijft de tijd . Maar Johan.. vooruitgang is niet altijd verbetering hoor. Er gaat m.i. nog steeds niets boven het comfort van een oude HP Citroën.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
oldenhage schreef:Ja Bram, waarom hebben ze de platenspeler eigenlijk vervangen?
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
omdat een platenspeler niet zo’n succes in je dashboard is denk ik
Quote
oldenhage schreef:
en wat anders, ook het schema van de elektronische handrem staat er op. Kan er tot nu toe weinig uithalen als alleen dat deze “handrem computer” gekoppeld is aan de ESP-computer, zouden ze de wielen dmv ESP gewoon laten remmen??
Nee dat mag wettelijk niet, d’r zit een eletromotor in die de kabel aantrekt, ik heb het ontwerp hiervoor 3 jaar geleden op mijn bureau gehad
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
oldenhage schreef:Ja Bram, waarom hebben ze de platenspeler eigenlijk vervangen?
Maar bij de muziek is de kwaliteit verbeterd, bij citroen is het comfort juist achteruit gegaan en het gegeven over betere wegligging ik vond de xantia nog wel redelijk, maar de c5….....
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
strand in een zinloze discussie, ik post iets over de vering van de C6 waar sommige in geintereseerd zijn, nu gaan we discusieren over beter slechter…..
kom op dat doen we ergens anders, volgens mij is daar al een draadje van…...Menno… :cheer1
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
ik heb foto’s van de voorbollen gemaakt in Geneve, ze zijn
50 bar op de HDi.
F
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
CITROENC6 schreef:ik heb foto’s van de voorbollen gemaakt in Geneve, ze zijn
50 bar op de HDi.F
het wachten is op een update van Laser, dan weten we de exacte gegevens van dit soort dingen..
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Voor de liefhebber is via planete citroen een drietal plaatjes met een franse beschrijving van de vering te downloaden:
http://www.planete-citroen.com/forum/showthread.php?t=19845&page=3
Ik werk al aan een vertaling.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije