1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Waar zit thermostaat van XM serie 2?
windstein
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 17-08-2008

Gepost: 10 februari 2010 01:43 PM

Hallo,

Ik heb een Citroen XM 2100cc TD 1996.
De temperatuur staat op 60 a 65 graden als hij warm geeft.
Hoger gaat hij niet.
Als ik hem stationair laat draaien gaat hij naar 80 graden.
Ik denk dat het de thermostaat is niet niet dicht gaat.
Maar waar zit deze?
Aan de pasagierszijde trild er iets op een bepaald toerental en als de motor warm geeft is het over.
Als ik gas geef of rijdt gaat het weg.Zoals je zou denken dat er een venster trilt.
Zou dat de hydropomp zijn?
Dank u vriendelijk op voorhand.
http://www.mijnxm.net.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 10 februari 2010 02:33 PM
  [ # 1 ]

Je thermostaat zit aan de bijrijderskant, op de achterkant van het blok.
Volg de slang maar die je tegenkomt in de wielkast bijrijderskant Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
windstein
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 17-08-2008

Gepost: 10 februari 2010 05:11 PM
  [ # 2 ]

oke bedankt.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 10 februari 2010 05:30 PM
  [ # 3 ]

Leuk klusje om die thermostaat te vervangen. Je kunt er beroerd bij, maar het is wel te doen.
Waar komt het geluid nu vandaan? Van binnen of onder de motorkap?

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 11 februari 2010 03:13 AM
  [ # 4 ]

Mijn XM komt met die kou ook niet hoger hoor.
sick

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 11 februari 2010 08:52 AM
  [ # 5 ]

Lijkt mij ook niet veel aan de hand, die snijdend koude wind wil de koelvloeistof wel aardig afkoelen hoor…
En het feit dat íe stationair wel naar 80 gaat lijkt mij voldoende aanleiding om je niet teveel zorgen te hoeven maken.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 februari 2010 12:04 PM
  [ # 6 ]

De koelwatertemperatuurmeter in mijn dashboard wijst minder aan dan de werkelijke temperatuur, het verschil is wel 10 graden.
Heb dit gecontroleerd met behulp van een contactthermometer ter plekke van de opnemer in het koelsysteem.
Deze zit bij mij in de uittrede van het blok naar de radiateur.
Zou in jouw geval dit ook maar eens controleren.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 11 februari 2010 01:08 PM
  [ # 7 ]

JOngens, die thermostaat moet er JUIST voor zorgen dat je blok wel op temp kan komen met deze kou.
Als het water 60 graden wordt hoort deze de sluiten en het water weer op te warmen. Die van mij wordt geowon 90 graden, dus jullie mogen allemaal aan een nieuwe thermostaat Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 11 februari 2010 01:09 PM
  [ # 8 ]

Ook bij deze temperaturen moet de temperatuur naar de 85°C gaan (of 80°C in het geval van een automaat). Als tijdens het rijden je koelwatertemperatuur hieronder dreigt te zakken, moet de thermostaat dicht gaan en de temperatuur constant blijven.

Wat veel gebeurt is dat het rubber randje dat om de thermostaatklep zit, niet meer goed afsluit, of zelfs helemaal het circuit in verdwijnt.

Vervangen valt wel mee. Voor opkrikken, rechterwiel eraf, en je kan er redelijk goed bij. Toegang kan je nog verbeteren door even wat klein gefriemel los te halen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 11 februari 2010 01:14 PM
  [ # 9 ]

Zie hier

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 11 februari 2010 02:36 PM
  [ # 10 ]

jullie mogen allemaal aan een nieuwe thermostaat

Laat er nou net een nieuwe inzitten cheese

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 11 februari 2010 02:40 PM
  [ # 11 ]

Dan nog hoort je systeem geen 60 graden te worden.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 februari 2010 12:35 AM
  [ # 12 ]

Matthijs heeft helemaal gelijk, de thermostaat zit juist in het systeem om te zorgen dat de motor snel op bedrijfstemperatuur komt en daar ook blijft.
Heb het even opgezocht in m’n Vraagbaak:
- bij de 4-cilinder benzinemotoren opent de thermostaat bij 89 C en is bij 100 C helemaal open (V6’en worden niet behandeld);
- bij de diesels opent de thermostaat bij 85 C en is bij 100 C helemaal open.
Kan niet zo snel vinden of dit nog afhankelijk is van het soort versnellingsbak, hand dan wel automatisch.
Inschakeltemperaturen van de ventilator(en) afhankelijk van het aantal (1 of 2) en wel of geen airco.

Ik heb wel de ervaring dat de uitlezing op het dashboard niet zo nauwkeurig is, bij mij werkelijk minus 10 C.
Wil altijd nog proberen om dit nauwkeuriger te krijgen.
Is de opnemer een PTC of een NTC?
In het eerste geval kan je dan een offset realiseren door een extra weerstand in het circuit.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 12 februari 2010 12:44 AM
  [ # 13 ]

Bij een diesel automaat is het 80 graden. Voor mezelf een keer uitgezocht.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 12 februari 2010 01:15 AM
  [ # 14 ]

hier ook de V6 keurig rond de 85°

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 12 februari 2010 10:25 AM
  [ # 15 ]
boukewerff schreef:

Bij een diesel automaat is het 80 graden. Voor mezelf een keer uitgezocht.

Klopt. Ik vermoed dat dat is omdat de olie van de automaat ook gekoeld moet worden. En door de temperatuur van de koelvloeistof wat lager te houden, de bakolie beter gekoeld kan worden. Helaas heeft dit als gevolg dat de motor net niet goed op temperatuur komt.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook