Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 27-07-2009
- Berlingo 1.9D MultiSpace
- Saxo 1.5 D
- Saxo 1.5D
- Xsara Picasso 2.0 16V
Sinds october heb ik een AX 1.4D uit ‘93. Na 12000 probleemloze kilometers nu toch een lastig probleem. Het begon met geleidelijk onverklaarbaar verlies van koelvloeistof. Om de paar weken bijvullen want het koelvloeistoflampje ging bij koude motor branden. Op dat moment geen lek te vinden. Maar het bijvullen moest steeds vaker en uiteindelijk zag ik onlangs dat ie het er bij de overloop uitgooit. Dat gebeurt bij warme motor, vooral als ik hem stilzet. Er staat dan flink wat schuim op de koelvloeistof. Maar na afkoelen bij het bijvullen met draaiende motor zijn er nauwelijks bellen te zien in het reservoir en op de ontluchtingspunten. En veel olie is er ook niet te vinden op de koelvloeistof. Om de thermostaat uit te sluiten heb ik die er even uitgehaald en in een pannetje water gecontroleerd. Gaat wel open, al vind ik het punt waarop aan de hoge kant, rond de 95 graden. Afgelopen week zonder thermostaat gereden. Zelfde euvel, daarbij blijft de kachel lauw, dus oververhitting is het niet. De dop heb ik ook al kritisch bekeken. Maar als het systeem koud is lijkt er wel een vacuum op te zitten, dus die lijkt nog goed af te sluiten. Rara, is dit toch het begin van het einde van de koppakking? Als ik nu zeker wist dat ie over ruim een maand de APK haalt zou ik er zomaar een nieuwe pakking aan willen spenderen. Of is de kans op een scheurtje in de kop bij een oliekanaal groter? Wie weet raad? Want merkwaardigerwijs loopt ie als nooit tevoren, met een diesel verbruik van rond de 1 op 25 en zonder het roeten dat ie in het begin deed. Ik ben intussen best gehecht geraakt aan die kleine AX.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De ax 1.4 diesel heeft 3 bekende problemen:
- koppakking kan lek gaan
- cilinderkop kan scheuren ( komt weinig voor)
- cavitatie van de cilinders… dit kwam veel voor en is heel erg vervelend: het betekend dat er water door de clinderwanden heen komt, de verbrandingsruimte in. Ook de cx 25 trd turbo 2 had er veel last van… oplossing is het uit laten boren van de cilinders en er een bus in laten zetten. Kost te veel voor zo’n oud gebakkie eigenlijk. Een andere motor zou ook kunnen, maar ja, die hebben vaak het zelfde probleem. Ik zou beginnen met het laten testen van de koppakking dmv een chemisch goedje.
De ax 1500 diesel heeft die problemen niet meer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Deze motor staat helaas wel bekend om zijn koppakkingen.
Je zou een Co2 test kunnen laten doen, om te bepalen of er verbrandingsgassen in de koelvloeistof zitten.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zoals beide heren voor mij al aangeven: laat in de garage even een uitlaatgasmeter in je expansievaatje hangen.
Dat is dezelfde tester die ze normaal in je uitlaat hangen.
daarmee kunnen ze meten of er uitlaatgassen in je koelvloeistof zitten, zo ja -> koppakking.
Ik weet niet of dat bij een diesel ook zo werkt, maar waterinjectie zorgt door afkoeling voor een betere cylindervulling en dus betere prestaties….wat weer met jouw verhaal strookt -> alle drie de oorzaken die Yuri al aangaf.
Dus:
- uitlaatgas in expansievaatje meten,
- compressie meten
Dit is ook de reden dat er in latere versies alleen nog maar een 1.5D gemonteerd werd
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 27-07-2009
- Berlingo 1.9D MultiSpace
- Saxo 1.5 D
- Saxo 1.5D
- Xsara Picasso 2.0 16V
Pascal schreef:
Ik weet niet of dat bij een diesel ook zo werkt, maar waterinjectie zorgt door afkoeling voor een betere cylindervulling en dus betere prestaties….wat weer met jouw verhaal strookt -> alle drie de oorzaken die Yuri al aangaf.
Interessante gedachte, maar ik dacht dat dit alleen gold voor motoren met carburateur waar de mengverhouding lucht/brandstof positief beinvloed wordt door koelere lucht en hogere luchtvochtigheid. Bij een ingespoten diesel weet ik niet of dit zo werkt en mij lijkt het waarschijnlijker dat er verbrandingsgassen ontsnappen richting koelcircuit dan koelvloeistof richting verbrandingskamer.
Blijft het feit dat het brandstofverbruik nog steeds 1:25 is en zonder thermostaat de kachel lauw blijft. Enig probleem lijkt een weinig olieverlies naar het koelingscircuit en koelvloeistofverlies door de overloop als gevolg van het overmatig schuimen van de koelvloeistof, door diezelfde olie. Niet door overtemperatuur. En de druk in het koelcircuit is ook weer niet zo hoog dat de slangen hard aanvoelen. Als het weer meewerkt zal ik binnenkort toch de kop maar eens lichten, voordat er iets stuk loopt en voordat het waterverbruik het dieselverbruik overstijgt. Het is tenslotte al weer meer dan 25 jaar geleden dat ik een kop gedemonteerd heb.
Groeten,
Walter