Waar laat jij ze keuren als ik vragen mag? Ik ben altijd in voor nuttige tips.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Volgens mij maakt het niet zoveel uit waar je de keuring laat doen. Een goede keurmeester is streng doch rechtvaardig, wat voor auto er ook voor zijn/haar neus staat en ongeacht of die nu van jou of van de koningin is.
Ter info: ze is gekeurd bij Sypersma in Oosterwierum. Da’s de huisgarage van m’n ouders en zo is het gekomen dat mijn BX daar indertijd ook in onderhoud kwam. Voor de keuringen en kleine dingetjes ga ik daar nu nog steeds naar toe.
Ze vinden de oudjes die ik bij hen binnenbreng leuk om te zien maar ze beginnen zelf liever niet aan eventuele reparaties ervan.
Een van de keurmeesters heeft wel wat ervaring met oudere troenetjes en hydrauliek en dat is handig, anders loop je de kans dat er onterecht wordt afgekeurd op slecht werkende achterremmen of dat ze de handrem proberen te testen met de achterwielen op de rollerbank…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Dank, het gaat mij niet om de strengheid van de keurmeester, maar meer belangstelling waar een andere liefhebber hier in de buurt heen gaat. Ik had in mijn vorige woonplaats een perfecte klik met een garage en zo’n adresje zoek ik in 058 of omgeving eigenlijk nog steeds. Al veel geprobeerd…..
Overigens heb ik dit jaar ook het ouwe spul gewoon bij Douma laten doen. Die keuren voor maar € 19,- , prima werk ook als er even iets kleins gedaan moet worden of zo. Geen enkel probleem, maar het kan nog anders en daar zoek ik naar.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005
- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Midfriesland schreef:
Draakje is trouwens een stuk rapper dan Pekeltje, terwijl er dezelfde motor in ligt. Waar zou dat van komen? Het verschil tussen weber en solex? Of semi-automaat en handbak? Of gewoon omdat Draakje d’r blokje weer fris is gemaakt? Of een combinatie van dit alles?
Allee, nu afwachten tot er gebeld wordt…
Gefeliciteerd met je APK!
Je ene auto is een C-matic, die zijn altijd langzamer als een handbak. Althans dat is mijn ervaring…
Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gefeliciteerd met de APK!
Ik vond mijn GS trouwens nooit zoveel gezapiger dan de handbakken waarin ik heb mogen rijden.
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Melchior schreef:Dank, het gaat mij niet om de strengheid van de keurmeester, maar meer belangstelling waar een andere liefhebber hier in de buurt heen gaat. Ik had in mijn vorige woonplaats een perfecte klik met een garage en zo’n adresje zoek ik in 058 of omgeving eigenlijk nog steeds. Al veel geprobeerd…..
Overigens heb ik dit jaar ook het ouwe spul gewoon bij Douma laten doen. Die keuren voor maar € 19,- , prima werk ook als er even iets kleins gedaan moet worden of zo. Geen enkel probleem, maar het kan nog anders en daar zoek ik naar.
Ga eens bij Emiel(BX19TRS) langs. De Kwikfit achter de Leeuwarder Courant. Heb ik al tijden erg goede ervaringen mee.
Robert
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Dank voor je tip. Ik was toevallig net van plan deze week daar even langs te rijden met de AX van mijn dochter. Die heeft ze deze week hier neergezet met een uitlaat probleempje. Ze heeft nu mijn C4 mee naar Brabant, dus ik diesel in de AX door Ljouwert.
Sorry voor de topic vervuiling!
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Draakje is nog steeds geen snelle starter. Nog voordat ik er aan begon had ze al het euvel dat ze na de koude start geen toeren wil maken maar met dit koude weer blijkt ze helemaal een ochtendhumeur te hebben.
Ter vergelijking: Geeskje start altijd op de choke alleen, zelfs bij vorst geen problemen. Pekeltje idem, al slaat die nog wel eens af na de eerste start. Dat is waarschijnlijk te wijten aan een instelling of aan de benzinepomp. Maar beiden zijn makkelijk op gang te krijgen en vrijwel direct na de start rijdbaar.
Draakje is een heel ander verhaal. Ze start het makkelijkste vol gas maar nadat ze is gestart hoor je een plof en houdt ze onmiddelijk op. Bij starten zonder extra gas slaat ze ook wel aan maar ze valt dan vrij snel uit doordat de toeren te laag blijven. Wat gas bijgeven resulteert in dezelfde plof en uitval. Pas als ze zo een halve minuut heeft gesputtert en geprutteld wordt ze ineens wakker en is er niks meer aan de hand. Netjes op vier pootjes, geen rare geluiden, walmen of andere toestanden. Tot dat moment er is doet het blokje hooguit 800 rpm.
Zijn er, naast de timing, nog meer dingen waar jullie aan denken? Ze heeft mechanische ontsteking trouwens.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ik ben geen echte benzinekenner, maar ik zou als eerste de choke verdenken. Doet die het wel ? Staat die goed afgesteld ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Contactpuntjes enz. al eens vervangen?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Choke is ok. Dit lijkt echt een ontstekingsding te zijn. Vanavond de ontsteking eens even bewonderen.
Vanmiddag even snel een plaatje geschoten toen ik de Draak ophaalde…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Vanavond de timing bijgesteld, met dank aan Emiel (BX19trs) en zijn strobolamp.
Het ontstekingstijdstip stond bijna tien graden te vroeg en het is dus beslist niet ondenkbaar dat dit de oorzaak van het draakwaardige, oerslechte koude startgedrag was.
Bij de laatste poging had ik na een half uur sputteren, pruttelen en backfires zelfs een donor-auto nodig voor extra stroom. De sleepkabel lag al klaar toen ze op het allerlaatste moment ineens toch besloot om op toeren te komen.
De voorlaatste keer lukte het nog op eigen kracht maar toen liet ze me een paar honderd meter verderop staan… midden op een drukke rotonde! Pas na een minuut prutsen kon ik weer verder. Niet echt een voorbeeldige kennismaking om het maar zachtjes uit te drukken…
Nu in spanning afwachten hoe het morgen gaat als ze weer flink is afgekoeld. Gelukkig kan ik altijd nog met de trein naar Mantgum tuffen om een reserve-GSA op te halen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Vanochtend dacht ik: laat ik maar vroeg weggaan voor het geval dat de Draak het niet doet… en dat was terecht gedacht. Een paar minuten vergeefs starten leverde alleen zo nu en dan een frrt op en niet meer het langzaam rondgaan. Op een of andere manier ‘voelde’ dat overigens gezonder dan eerst, ook al sloeg ze helemaal niet aan.
Nieuw benzinefiltertje er op: niks. Alle ontstekingsdelen en aansluitingen schoonmaken: niks. Benzine in de carburateur gegoten: niks. Remmenreiniger in de carburateur (als ze het dán nog niet doet): ook niks. Accu: bijna leeg…
Thuisgekomen heb ik enigszins gefrustreerd door dit nukkige gedrag de post getyped die in het topic Pekeltje vs Draakje staat. Draakje staat nu met stip bovenaan de nominatielijst om verkocht te worden.
Toen ik de computer uit had gezet kreeg ik een ingeving: hoe is het met de bougies gesteld? Drie van de vier zijn redelijk makkelijk bereikbaar, dus even aan de slag. Nat van de peut en… de massapennen zaten veel te dicht bij de elektroden (of hoe je dat ook maar noemt). Die heb ik er fabrieks-af in gefrut dus. Ik heb ze op het gevoel wat uitgebogen en terug gezet. En waarachtig… drie slagen rond was genoeg. Ook meteen op toeren, waarschijnlijk is dat laatste met dank aan de betere timing.
En dan rijd je er vijftien kilometer mee… En ze is nu écht rap. Ook geen gebok meer bij vol gas…
Allee, het is te vroeg voor juichgedrag. Eerst maar eens afwachten wat ze doet als ze straks weer een paar uurtjes heeft stilgestaan. Die vierde bougie moet uiteraard ook nog even worden ‘geholpen’.
Edit: zojuist (17.30) een startpoging gedaan en met vol gas loopt ze al na een paar slagen… dus het lijkt de goede kant op te gaan.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Waarom vervang je niet alle onstekingsdelen voor nieuw?
Mee eens!
Nieuwe bougies monteren!
Voordat je ze er in schroeft eerst de elektrodeafstand meten en afstellen volgens de gegevens uit je vraagbaak!
Emiel