1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
toepasselijk: Wat te doen om koude start te vereenvoudigen?
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 19 september 2005 12:17 PM

Het is zomer in Nederland, dat is neem ik aan wel bekend. Dat wil dus zeggen zweten, puffen, afzien…

Vannacht was het in limburg ongeveer 6 graden (jaaa, zomer), en vanmorgen moest ik vroeg op pad. Vol vertrouwen stap ik in m’n mooie franse voiture en draai aan de sleutel. De startmotor begint vrolijk te reutelen, maar verder gebeurd er verdacht weinig. Na een seconde of tien gereuteld te hebben laat ik de sleutel los, en springt ie op miraculeuze wijze aan.. normaal laat je de sleutel pas los als ie loopt, maar dit keer precies omgekeerd.

Nou vraag ik me af, welke maatregelen kan ik (/men) allemaal nemen om het starten bij koud weer te vergemakkelijken?

Ik begin alvast met 2 relatief logische:
- verse olie (naarmate olie iets ouder wordt, wordt deze iets dikker waardoor starten moeilijker gaat)
- zorgen dat je accu in goede staat is. Een koude accu kan moeilijker hoge stroom leveren die nodig is voor het starten

Zou het in mijn geval zinnig zijn om er eens nieuwe bougies tegenaan te gooien? (die zijn sinds ik de auto heb nog niet vernieuwd).

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 19 september 2005 12:40 PM
  [ # 1 ]

Bougies idd.
Kijk ook even na de verdelerkap en de rotor Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 19 september 2005 12:55 PM
  [ # 2 ]

Ontsteking even nakijken en het lijkt er op dat je startmotor ook niet helemaal fris is als de boel start nadat jij stopt met starten (startmotor komt dan blijkbaar niet goed terug en werkt de start tegen)
lijkt me dan hoor.

mijn bixje startte vanmorgen na 2 dagen stilstand in 1 keer Smile (en ja het was koud)

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 19 september 2005 01:02 PM
  [ # 3 ]

Ja, ik weet het niet.. de vorige keer dat ik starte startte ie prima hoor, en dat was na een week stilstand. Het heeft dus echt iets te maken met de kou van vanmorgen..

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 19 september 2005 01:08 PM
  [ # 4 ]

Kijk ook even na de verdelerkap en de rotor

Als ik me goed vergis heeft zo’n 16 een elektronische ontsteking, zonder primitieve zaken als verdelerkappen en rotoren…. Wink

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 19 september 2005 01:10 PM
  [ # 5 ]

nieuwe olie is niet slecht, verder die verdelerkap eens zuiver maken
ik weet niet hoe het bij een BX is maar bij veel auto’s moet je ook de luchtaanzuiging op winter zetten
nieuwe luchtfilter is ook aan te raden

maar vooral het hangt er vaak ook vanaf hoe je wagen staat, staat hij bvb.naar het noorden met zijn snuit?
vaak zijn startproblemen op te lossen door je wagen aan de andere zijde van het straat te zetten zodat de vochtigheid niet direct op de neus van de wagen staat

dat hij net aansloeg toen jij stopte met starten zal volgens mij toeval zijn

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 19 september 2005 01:14 PM
  [ # 6 ]

ik weet niet hoe het bij een BX is maar bij veel auto’s moet je ook de luchtaanzuiging op winter zetten

Dat doet een BX 16 chic zelf, hoef je niks zelf aan te doen. En trouwens, volgens mij maakt dat bij het starten niet uit. Je zet een klep om, waardoor de inlaatlucht van het uitlaatspruitstuk komt. Als je ‘m net start is de lucht bij het uitlaatspruitstuk ongeveer net zo koud als de normale inlaatlucht.

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 19 september 2005 01:23 PM
  [ # 7 ]
Harm schreef:

ik weet niet hoe het bij een BX is maar bij veel auto’s moet je ook de luchtaanzuiging op winter zetten

Dat doet een BX 16 chic zelf, hoef je niks zelf aan te doen. En trouwens, volgens mij maakt dat bij het starten niet uit. Je zet een klep om, waardoor de inlaatlucht van het uitlaatspruitstuk komt. Als je ‘m net start is de lucht bij het uitlaatspruitstuk ongeveer net zo koud als de normale inlaatlucht.

Is inderdaad om te voorkomen dat bepaalde zaken te koud worden tijdens het rijden (carburateur ed) en niet tijdens het starten.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 19 september 2005 01:25 PM
  [ # 8 ]

dat helpt inderdaad niet bij het starten maar toch goed om aan te denken als je een manuele klep hebt

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 19 september 2005 01:29 PM
  [ # 9 ]

hier in nederland is het niet nodig omdat het niet zo koud hier is.
Maakt hier nix uit zomer en winterstand Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 19 september 2005 01:39 PM
  [ # 10 ]

Ehh, ik heb geen flauw idee of ik verdelerkap / rotor heb.. Ik weet dat ik me hiervoor diep moet schamen… maar, ik zal in ieder geval straks eens kijken. Als ik dat nou niet heb, hoe wordt die ontsteking dan geregeld? gewoon door de ECU en dan met een step up converter om hoge spanningen te genereren ofzo?

De olie die erin zit is redelijk nieuw (zit er 4 maanden in), luchtfilter zit er iets langer in maar is ook nog prima.

Zomer/winterklep heb ik inderdaad niet, die zit enkel op 1400’s. Hij stond wel met de neus richting straat, normaal staat ie andersom, met de neus richting garagepoort.

Ikzelf heb het idee dat de accu een beetje zwakjes is. Vooral door het feit dat ie aansprong toen ik stopte met starten, aangezien een startmotor flink wat stroom trekt. Ik houd het in ieder geval in de gaten, vorige winter had ie het ook al best moeilijk…

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 19 september 2005 02:00 PM
  [ # 11 ]
McDean schreef:

hier in nederland is het niet nodig omdat het niet zo koud hier is.
Maakt hier nix uit zomer en winterstand Wink

Zou ik niet te hard zeggen Wink de mistubishi colt van mijn zusje reed anders knap beroerd toen de slang van het spruitstuk naar de luchtinlaat los was geschoten. (en dus ijskoude lucht kreeg)
ook op carburateurs, die dingen kunnen zichzelf volgens mij niet bijregelen dus zal het meer problemen geven dan bij een injectie. en @ deur, als je de accu vermoed, zet er dan gewoon een nieuwe in. Kost je de kop niet en bespaart je een hoop ellende in de vrieskou die ons te wachten staat.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 19 september 2005 02:10 PM
  [ # 12 ]
metro2005 schreef:

en @ deur, als je de accu vermoed, zet er dan gewoon een nieuwe in. Kost je de kop niet en bespaart je een hoop ellende in de vrieskou die ons te wachten staat.

Ik ben er zelf niet zeker van, dat is het em juist.. laatst was iemand even wat aan het proberen met m’n bixje (koppelinggedoe), en die heeft em een stuk of 10x gestart, en redelijk direct weer uitgezet, en daar had de accu helemaal geen problemen mee. Het was toen wel een stuk warmer, maar toch.. als de accu aan het einde loopt zou ie dat toen al helemaal moeten hebben laten blijken..

Daarom dus ook dit topic, ik ben nou eenmaal niet slim op dit gebied.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 19 september 2005 02:12 PM
  [ # 13 ]
deur63 schreef:
metro2005 schreef:

en @ deur, als je de accu vermoed, zet er dan gewoon een nieuwe in. Kost je de kop niet en bespaart je een hoop ellende in de vrieskou die ons te wachten staat.

Ik ben er zelf niet zeker van, dat is het em juist.. laatst was iemand even wat aan het proberen met m’n bixje (koppelinggedoe), en die heeft em een stuk of 10x gestart, en redelijk direct weer uitgezet, en daar had de accu helemaal geen problemen mee. Het was toen wel een stuk warmer, maar toch.. als de accu aan het einde loopt zou ie dat toen al helemaal moeten hebben laten blijken..

Daarom dus ook dit topic, ik ben nou eenmaal niet slim op dit gebied.

als je de auto 10x kan starten zou ik me over de accu maar niet zo’n zorgen maken Wink

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 19 september 2005 02:20 PM
  [ # 14 ]
metro2005 schreef:

als je de auto 10x kan starten zou ik me over de accu maar niet zo’n zorgen maken Wink

Een hele geruststelling, maar.. wat blijft er dan over.. Sowieso was het starttempo vanmorgen niet lager dan normaal, dus.. Misschien dat de BX lichtelijk met z’n neus naar onderen stond (schuine oprit), en dat er nogal veel olie naar de voorzijde van het blok was gelopen?

Vreemd genoeg treden de problemen alleen op bij het starten. Als ie eenmaal loopt, loopt ie ook super. Dat zou de ontsteking dan toch ook weer uitsluiten?

Ik snap d’r nix meer van… iemand vertelde me eens dat je een beetje gas bij moet geven bij het starten (al staat in het instructieboekje: NOOIT gas bijgeven bij het starten).

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 19 september 2005 02:29 PM
  [ # 15 ]
deur63 schreef:
metro2005 schreef:

als je de auto 10x kan starten zou ik me over de accu maar niet zo’n zorgen maken Wink

Een hele geruststelling, maar.. wat blijft er dan over.. Sowieso was het starttempo vanmorgen niet lager dan normaal, dus.. Misschien dat de BX lichtelijk met z’n neus naar onderen stond (schuine oprit), en dat er nogal veel olie naar de voorzijde van het blok was gelopen?

Vreemd genoeg treden de problemen alleen op bij het starten. Als ie eenmaal loopt, loopt ie ook super. Dat zou de ontsteking dan toch ook weer uitsluiten?

Ik snap d’r nix meer van… iemand vertelde me eens dat je een beetje gas bij moet geven bij het starten (al staat in het instructieboekje: NOOIT gas bijgeven bij het starten).

Is met een injectie niet echt nuttig nee, wat wel kan (ik ken die 1.6 blokjes niet zo goed hoor) is dat ie stationair wat te laag draait, dan krijgt ie met starten net te weinig lucht. er zit dan op je luchtinlaatbuis een schroef waarmee je hem stationair iets harder kan laten draaien, dit heeft direct ook invloed op je startgedrag (in 1 keer of lang doorstarten)
Bij mij staat ie op 1000 toeren stationair, bij mijn vorige bx stond ie te laag en startte die ook erg lastig. schroef beetje verder opengezet zodat ie stationair ook harder ging lopen (van 900 naar 1000 toeren) en de startproblemen waren direct opgelost.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook