geen reactie op gaspedaal
landweer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85

- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Gepost: 12 februari 2010 12:21 PM

Zojuist een paar km op z’n stationair naar huis gereden (dus geluk gehad gezien de afstand) want geen reactie op gaspedaal. Het is een 1.6 16V uit 2002, volgens mij “drive by wire”, d.w.z. geen mechanische koppeling tussen gasklep en pedaal. De meeste euvels zijn niet nieuw, (deze voor mij nu dus wel) wat kan het zijn?

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724

Gepost: 12 februari 2010 12:40 PM
  [ # 1 ]

Volgens mij is de 2002 nog geen drive by wire.

Mijne in ieder geval niet.

Profiel  

landweer
< 100 berichten
Rank

- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Gepost: 12 februari 2010 01:42 PM
  [ # 2 ]

ik zal zo even kijken of ik kan zien waar de gaskabel precies heen gaat.
in ieder geval brandt ook het motormanagmentlampje

Profiel  

Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2777

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 12 februari 2010 01:46 PM
  [ # 3 ]

Een auto uit 2002 heeft in élk geval een gasklepsensor. Als deze geen contact meer maakt of verkeerde signalen doorgeeft dan kan dat leiden tot een ‘dood’ gaspedaal… Ik zou eens beginnen bij de connectoren van die sensor want een versleten sensor kondigd zich meestal eerst aan met haperingen en vaag gedrag, geen plotselinge uitval.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  

landweer
< 100 berichten
Rank

- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Gepost: 12 februari 2010 02:06 PM
  [ # 4 ]

de gaskabel zit aan een ronde schijf waaraan ook een kabel van een thermoding (analoog aan de klassieke choke veronderstel ik). deze schijf geeft electronisch zijn positie door aan een processor geplaatst achter de accu. Aan de gasklep zit niets anders dan een elektrisch contact.
Zojuist reageerde hij wel weer op het gaspedaal. Niets is zo vervelend als iets wat af en toe wel en af en toe niet werkt, tenminste zoals het nu lijkt. Achtetaf is er soms logica te ontdekken in een schijnbaar haperend systeem. Zou het te maken kunnen hebben met een gammele cruise-control, die is er nl. ooit achteraf ingebouwd en erg degelijk ziet dat ding er niet uit.

Profiel  

landweer
< 100 berichten
Rank

- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Gepost: 12 februari 2010 02:09 PM
  [ # 5 ]

goed idee van die versleten sensor of slechte contacten, en dat geeft ook een signaal aan het motormanagment (storing), iets soortgelijks had ik bij een BX 19tzi. Ik ga even kijken.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27938

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 februari 2010 09:41 PM
  [ # 6 ]

Een 1.6 16v heeft geen gaskabel, deze heeft een elektronische gasklep.
Onder het gaspedaal zit allen een draadje.

Dit geld in elk geval voor de uitvoeringen met cruise control, maar volgens mij had ik hier inmiddels begrepen dat de mensen zonder cruise control ook geen gaskabel meer hadden.

Het zou zomaar kunnen dat die na tijdje stilstand en weer starten het weer doet. Ik zou het dan wel even na laten kijken bij de dealer als dat zo is.

Profiel  

landweer
< 100 berichten
Rank

- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Gepost: 12 februari 2010 10:06 PM
  [ # 7 ]

Of er een draadje onder het gaspedaal zit weet ik niet, in ieder geval gaat er ook een (klassieke) kabel naar de die gaspedaalsensor en daarvandaan een twee (of meer) aderige kabel naar een processor. Een beetje omslachtig natuurlijk: als je toch geen mechanische verbindinding met de gasklep hebt zou je inderdaad rechtsreeks van het pedaal naar de processor kunnen. Behalve dan dat er nog een kabel aan de sensor zit die van een kastje rechts tegen het schutboard (heet dat zo?) zit, iets met thermo-.
Kun je die gasklepsensor (rond de 150 e nieuw) openen en weer dichtschroeven na schoonmaken of na inspecteren?

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook